Implementação e avaliação do protocolo μTESLA: proposta de uso nas redes veiculares
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/127638 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/11-09-2015/000846552.pdf |
Resumo: | A vehicular network - or VANET (Vehicular Ad Hoc Network) - is a special type of mobile network in which nodes are vehicles or base stations. These networks are formed by communication systems between automotive vehicles equipped with short range wireless communication devices, or between a vehicle and the fixed infrastructure (base station) located on the roadside. From this technology it is possible to develop various applications, classified into three areas: safety, information and entertainment. This study addresses the security problem with a proposal for implementation and evaluation of the μTESLA, an authentication protocol used to guarantee the authenticity of the origin of messages sent in broadcasting. This protocol generates reduced processing and storage overloads, since only symmetric primitives and delayed disclosure of keys are used to carry out the authentication of messages, not requiring more complex mechanisms such as digital signature and asymmetric encryption. This implementation has been tested and validated through the use of two free and open source simulators, namely: VanetMobiSim, which was used to provide the traffic mobility patterns, and NS-2, which was use to simulate the vehicular network and their packet transfers (messages) |
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Implementação e avaliação do protocolo μTESLA: proposta de uso nas redes veicularesComputaçãoTecnologia da informação - Sistemas de segurançaRedes ad hoc veiculares (Redes de computadores)RadiodifusãoA vehicular network - or VANET (Vehicular Ad Hoc Network) - is a special type of mobile network in which nodes are vehicles or base stations. These networks are formed by communication systems between automotive vehicles equipped with short range wireless communication devices, or between a vehicle and the fixed infrastructure (base station) located on the roadside. From this technology it is possible to develop various applications, classified into three areas: safety, information and entertainment. This study addresses the security problem with a proposal for implementation and evaluation of the μTESLA, an authentication protocol used to guarantee the authenticity of the origin of messages sent in broadcasting. This protocol generates reduced processing and storage overloads, since only symmetric primitives and delayed disclosure of keys are used to carry out the authentication of messages, not requiring more complex mechanisms such as digital signature and asymmetric encryption. This implementation has been tested and validated through the use of two free and open source simulators, namely: VanetMobiSim, which was used to provide the traffic mobility patterns, and NS-2, which was use to simulate the vehicular network and their packet transfers (messages)Uma rede veicular - ou VANET (Vehicular Ad Hoc Network) - é um tipo especial de rede móvel na qual os nós são veículos ou estações base. Essas redes são formadas por sistemas de comunicação entre veículos automotores equipados com dispositivos de comunicação sem fio de curto alcance, ou entre um veículo e a infraestrutura fixa (estação base) localizada à margem da estrada. A partir dessa tecnologia é possível desenvolver diversas aplicações, classificadas em três áreas: segurança, informação e entretenimento. Este trabalho aborda o problema da segurança, com uma proposta de implementação e avaliação do μTESLA, um protocolo de autenticação usado para garantir a autenticidade da origem das mensagens enviadas por radiodifusão. Esse protocolo gera poucas sobrecargas de processamento e armazenamento, pois são utilizadas apenas primitivas simétricas e revelação tardia de chaves para efetivar a autenticação das mensagens, não necessitando de mecanismos mais complexos como assinatura digital ou criptografia assimétrica. Essa implementação foi testada e validada através do uso de dois simuladores gratuitos e de código aberto, a saber: VanetMobiSim, que forneceu os padrões de mobilidade de tráfego, e NS-2, que simulou a rede veicular e suas transferências de pacotes (mensagens)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Lobato, Renata Spolon [UNESP]Manacero Júnior, Aleardo [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Conceição, Rodrigo Martins da [UNESP]2015-09-17T15:24:41Z2015-09-17T15:24:41Z2014-12-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis84 f. : il., gráfs., tabs., color.application/pdfCONCEIÇÃO, Rodrigo Martins da. Implementação e avaliação do protocolo μTESLA: proposta de uso nas redes veiculares. 2014. 84 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014.http://hdl.handle.net/11449/127638000846552http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/11-09-2015/000846552.pdf33004153073P2556868137409486053208094462380240000-0001-8248-0826Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-20T06:29:24Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127638Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-20T06:29:24Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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A vehicular network - or VANET (Vehicular Ad Hoc Network) - is a special type of mobile network in which nodes are vehicles or base stations. These networks are formed by communication systems between automotive vehicles equipped with short range wireless communication devices, or between a vehicle and the fixed infrastructure (base station) located on the roadside. From this technology it is possible to develop various applications, classified into three areas: safety, information and entertainment. This study addresses the security problem with a proposal for implementation and evaluation of the μTESLA, an authentication protocol used to guarantee the authenticity of the origin of messages sent in broadcasting. This protocol generates reduced processing and storage overloads, since only symmetric primitives and delayed disclosure of keys are used to carry out the authentication of messages, not requiring more complex mechanisms such as digital signature and asymmetric encryption. This implementation has been tested and validated through the use of two free and open source simulators, namely: VanetMobiSim, which was used to provide the traffic mobility patterns, and NS-2, which was use to simulate the vehicular network and their packet transfers (messages) |
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