Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pezatti, Erotilde Goreti [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Câmara, Aliana Lopes [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://mundoalfal.org/?q=es/pt_IndiceLinguistica030-2
http://hdl.handle.net/11449/122328
Resumo: This paper aims at investigating the treatment given to relative clauses by elementary school text books, evidencing how the teaching of grammar is proposed in the teacher’s books. As a consequence, this study also intends to discuss important aspects to be considered as far as the teaching of relative clauses is concerned. In order to achieve that objective, five Portuguese text books (approved by the Programa Nacional do Livro Didático-2014) were selected so that the grammar teaching proposals could be analyzed in relation to the definition and to the distinguishing criteria between defining and non-defining relative clauses. Results show that the teaching of relative clauses (as proposed by the teacher’s books) still reflects the postulates of the traditional grammar, based on activities of identification and classification of morphosyntactic units, ignoring the pragmatic and prosodic aspects.
id UNSP_4eb875a4cea717d347729564e6976ef5
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122328
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesaFrom description to teaching of relative clauses: the perspective of text books in portugueseEnsinolivro didáticoorações adjetivasfuncionalismogrammar teachingrelative clausefunctionalismtext bookThis paper aims at investigating the treatment given to relative clauses by elementary school text books, evidencing how the teaching of grammar is proposed in the teacher’s books. As a consequence, this study also intends to discuss important aspects to be considered as far as the teaching of relative clauses is concerned. In order to achieve that objective, five Portuguese text books (approved by the Programa Nacional do Livro Didático-2014) were selected so that the grammar teaching proposals could be analyzed in relation to the definition and to the distinguishing criteria between defining and non-defining relative clauses. Results show that the teaching of relative clauses (as proposed by the teacher’s books) still reflects the postulates of the traditional grammar, based on activities of identification and classification of morphosyntactic units, ignoring the pragmatic and prosodic aspects.O objetivo deste trabalho é analisar o tratamento dado à oração adjetiva pelos livros didáticos do nível fundamental, verificando como é implementada a proposta de ensino de gramática contida nos manuais do professor. Como consequência, pretende-se também relacionar alguns aspectos importantes a serem considerados no ensino da oração adjetiva. Para isso, foram selecionados cinco livros didáticos aprovados no Programa Nacional do Livro Didático-2014, que serviram de base para a análise da proposta de ensino, referente aos critérios de definição e de distinção entre oração adjetiva restritiva e explicativa. Os resultados mostram que o ensino de oração adjetiva ainda reflete os postulados da gramática tradicional e se baseia em atividades de identificação e classificação das unidades morfossintáticas, desconsiderando aspectos pragmáticos e prosódicos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2660, Jardim Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Estudos Linguísticos e Literários, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pezatti, Erotilde Goreti [UNESP]Câmara, Aliana Lopes [UNESP]2015-04-27T11:55:36Z2015-04-27T11:55:36Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article141-170application/pdfhttp://mundoalfal.org/?q=es/pt_IndiceLinguistica030-2Linguistica, v. 30, n. 2, p. 141-170, 2014.1132-0214http://hdl.handle.net/11449/122328ISSN1132-0214-2014-30-02-141-170.pdf1169636505222013Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLinguistica0,130info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-10T06:25:13Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122328Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:36:59.393185Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesa
From description to teaching of relative clauses: the perspective of text books in portuguese
title Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesa
spellingShingle Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesa
Pezatti, Erotilde Goreti [UNESP]
Ensino
livro didático
orações adjetivas
funcionalismo
grammar teaching
relative clause
functionalism
text book
title_short Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesa
title_full Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesa
title_fullStr Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesa
title_full_unstemmed Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesa
title_sort Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesa
author Pezatti, Erotilde Goreti [UNESP]
author_facet Pezatti, Erotilde Goreti [UNESP]
Câmara, Aliana Lopes [UNESP]
author_role author
author2 Câmara, Aliana Lopes [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pezatti, Erotilde Goreti [UNESP]
Câmara, Aliana Lopes [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
livro didático
orações adjetivas
funcionalismo
grammar teaching
relative clause
functionalism
text book
topic Ensino
livro didático
orações adjetivas
funcionalismo
grammar teaching
relative clause
functionalism
text book
description This paper aims at investigating the treatment given to relative clauses by elementary school text books, evidencing how the teaching of grammar is proposed in the teacher’s books. As a consequence, this study also intends to discuss important aspects to be considered as far as the teaching of relative clauses is concerned. In order to achieve that objective, five Portuguese text books (approved by the Programa Nacional do Livro Didático-2014) were selected so that the grammar teaching proposals could be analyzed in relation to the definition and to the distinguishing criteria between defining and non-defining relative clauses. Results show that the teaching of relative clauses (as proposed by the teacher’s books) still reflects the postulates of the traditional grammar, based on activities of identification and classification of morphosyntactic units, ignoring the pragmatic and prosodic aspects.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-04-27T11:55:36Z
2015-04-27T11:55:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://mundoalfal.org/?q=es/pt_IndiceLinguistica030-2
Linguistica, v. 30, n. 2, p. 141-170, 2014.
1132-0214
http://hdl.handle.net/11449/122328
ISSN1132-0214-2014-30-02-141-170.pdf
1169636505222013
url http://mundoalfal.org/?q=es/pt_IndiceLinguistica030-2
http://hdl.handle.net/11449/122328
identifier_str_mv Linguistica, v. 30, n. 2, p. 141-170, 2014.
1132-0214
ISSN1132-0214-2014-30-02-141-170.pdf
1169636505222013
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Linguistica
0,130
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 141-170
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129443239034880