Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://mundoalfal.org/?q=es/pt_IndiceLinguistica030-2 http://hdl.handle.net/11449/122328 |
Resumo: | This paper aims at investigating the treatment given to relative clauses by elementary school text books, evidencing how the teaching of grammar is proposed in the teacher’s books. As a consequence, this study also intends to discuss important aspects to be considered as far as the teaching of relative clauses is concerned. In order to achieve that objective, five Portuguese text books (approved by the Programa Nacional do Livro Didático-2014) were selected so that the grammar teaching proposals could be analyzed in relation to the definition and to the distinguishing criteria between defining and non-defining relative clauses. Results show that the teaching of relative clauses (as proposed by the teacher’s books) still reflects the postulates of the traditional grammar, based on activities of identification and classification of morphosyntactic units, ignoring the pragmatic and prosodic aspects. |
id |
UNSP_4eb875a4cea717d347729564e6976ef5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/122328 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesaFrom description to teaching of relative clauses: the perspective of text books in portugueseEnsinolivro didáticoorações adjetivasfuncionalismogrammar teachingrelative clausefunctionalismtext bookThis paper aims at investigating the treatment given to relative clauses by elementary school text books, evidencing how the teaching of grammar is proposed in the teacher’s books. As a consequence, this study also intends to discuss important aspects to be considered as far as the teaching of relative clauses is concerned. In order to achieve that objective, five Portuguese text books (approved by the Programa Nacional do Livro Didático-2014) were selected so that the grammar teaching proposals could be analyzed in relation to the definition and to the distinguishing criteria between defining and non-defining relative clauses. Results show that the teaching of relative clauses (as proposed by the teacher’s books) still reflects the postulates of the traditional grammar, based on activities of identification and classification of morphosyntactic units, ignoring the pragmatic and prosodic aspects.O objetivo deste trabalho é analisar o tratamento dado à oração adjetiva pelos livros didáticos do nível fundamental, verificando como é implementada a proposta de ensino de gramática contida nos manuais do professor. Como consequência, pretende-se também relacionar alguns aspectos importantes a serem considerados no ensino da oração adjetiva. Para isso, foram selecionados cinco livros didáticos aprovados no Programa Nacional do Livro Didático-2014, que serviram de base para a análise da proposta de ensino, referente aos critérios de definição e de distinção entre oração adjetiva restritiva e explicativa. Os resultados mostram que o ensino de oração adjetiva ainda reflete os postulados da gramática tradicional e se baseia em atividades de identificação e classificação das unidades morfossintáticas, desconsiderando aspectos pragmáticos e prosódicos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2660, Jardim Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Estudos Linguísticos e Literários, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pezatti, Erotilde Goreti [UNESP]Câmara, Aliana Lopes [UNESP]2015-04-27T11:55:36Z2015-04-27T11:55:36Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article141-170application/pdfhttp://mundoalfal.org/?q=es/pt_IndiceLinguistica030-2Linguistica, v. 30, n. 2, p. 141-170, 2014.1132-0214http://hdl.handle.net/11449/122328ISSN1132-0214-2014-30-02-141-170.pdf1169636505222013Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLinguistica0,130info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-10T06:25:13Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122328Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:36:59.393185Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesa From description to teaching of relative clauses: the perspective of text books in portuguese |
title |
Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesa |
spellingShingle |
Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesa Pezatti, Erotilde Goreti [UNESP] Ensino livro didático orações adjetivas funcionalismo grammar teaching relative clause functionalism text book |
title_short |
Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesa |
title_full |
Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesa |
title_fullStr |
Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesa |
title_full_unstemmed |
Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesa |
title_sort |
Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesa |
author |
Pezatti, Erotilde Goreti [UNESP] |
author_facet |
Pezatti, Erotilde Goreti [UNESP] Câmara, Aliana Lopes [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Câmara, Aliana Lopes [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pezatti, Erotilde Goreti [UNESP] Câmara, Aliana Lopes [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino livro didático orações adjetivas funcionalismo grammar teaching relative clause functionalism text book |
topic |
Ensino livro didático orações adjetivas funcionalismo grammar teaching relative clause functionalism text book |
description |
This paper aims at investigating the treatment given to relative clauses by elementary school text books, evidencing how the teaching of grammar is proposed in the teacher’s books. As a consequence, this study also intends to discuss important aspects to be considered as far as the teaching of relative clauses is concerned. In order to achieve that objective, five Portuguese text books (approved by the Programa Nacional do Livro Didático-2014) were selected so that the grammar teaching proposals could be analyzed in relation to the definition and to the distinguishing criteria between defining and non-defining relative clauses. Results show that the teaching of relative clauses (as proposed by the teacher’s books) still reflects the postulates of the traditional grammar, based on activities of identification and classification of morphosyntactic units, ignoring the pragmatic and prosodic aspects. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-04-27T11:55:36Z 2015-04-27T11:55:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://mundoalfal.org/?q=es/pt_IndiceLinguistica030-2 Linguistica, v. 30, n. 2, p. 141-170, 2014. 1132-0214 http://hdl.handle.net/11449/122328 ISSN1132-0214-2014-30-02-141-170.pdf 1169636505222013 |
url |
http://mundoalfal.org/?q=es/pt_IndiceLinguistica030-2 http://hdl.handle.net/11449/122328 |
identifier_str_mv |
Linguistica, v. 30, n. 2, p. 141-170, 2014. 1132-0214 ISSN1132-0214-2014-30-02-141-170.pdf 1169636505222013 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Linguistica 0,130 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
141-170 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129443239034880 |