A arte da performance como proposta pedagógica de comunicação e expressão no Ensino Fundamental II e Médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Thiago Camacho [UNESP]
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/155413
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-05-08/000882846.pdf
Resumo: This research aims to bring some methodological and pedagogical notes on the set and creative work with students from elevem to eighteen age, within the public school, from a specific type of language: performance art. From the stage of process supervised, the researcher, either as an observer or as proposer of art and education activities, searched to involve the whole school and local community, drawing attention to the expressive resources, construction and appropriation of knowledge of this language artistic. The methodology used was the dialogue between reading and bibliographic study of the performance art and practical experiments with students of the State School Renato Braga, in São Paulo, 2016 and in previous years. Also included the discussion of performance and transgression, relating the experiences of the researcher as an artistperformer and readings that inspire him. In conclusion, it is stated that the act of perform in the context of this investigation meant every way of subverting interacting systems with diferente meanings of transgression, an educational modus operandi and an educational alternative that generates the experience in the teaching-learning process in social approaches: poetic, cultural and political school spaces facing the possibility of communication
id UNSP_51043c548d2e35d86dd8e55eab1b6295
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/155413
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A arte da performance como proposta pedagógica de comunicação e expressão no Ensino Fundamental II e MédioArte e educaçãoPerformance (Arte)Escolas públicasPerformance artThis research aims to bring some methodological and pedagogical notes on the set and creative work with students from elevem to eighteen age, within the public school, from a specific type of language: performance art. From the stage of process supervised, the researcher, either as an observer or as proposer of art and education activities, searched to involve the whole school and local community, drawing attention to the expressive resources, construction and appropriation of knowledge of this language artistic. The methodology used was the dialogue between reading and bibliographic study of the performance art and practical experiments with students of the State School Renato Braga, in São Paulo, 2016 and in previous years. Also included the discussion of performance and transgression, relating the experiences of the researcher as an artistperformer and readings that inspire him. In conclusion, it is stated that the act of perform in the context of this investigation meant every way of subverting interacting systems with diferente meanings of transgression, an educational modus operandi and an educational alternative that generates the experience in the teaching-learning process in social approaches: poetic, cultural and political school spaces facing the possibility of communicationEsta pesquisa pretende trazer alguns apontamentos metodológicos e pedagógicos sobre o trabalho conjunto e de criação com estudantes de Ensino Fundamental II e Médio do ensino básico público, no interior da escola, a partir de uma modalidade específica da linguagem: a performance arte. A partir do processo de estágio supervisionado do pesquisador, seja como observador e seja como propositor de atividades de arte-educação, buscou-se envolver toda a comunidade escolar e local, chamando atenção para os recursos expressivos, de construção e apropriação do conhecimento desta linguagem artística. A metodologia utilizada foi o diálogo entre a leitura e estudo bibliográfico acerca da performance-arte e experimentos praticados realizados junto aos estudantes de Ensino Fundamental e Médio da Escola Estadual Professor Renato Braga, zona sul de São Paulo, em 2016 e em anos anteriores. Contemplou também a discussão sobre performance e transgressão transversalmente, relacionando as experiências do pesquisador enquanto artista-performer e leituras que o inspiram. Como conclusão, afirma-se que o ato de Performar no contexto desta investigação significou todo modo de interagir subvertendo sistemas, com sentidos diversos da transgressão, um modus operandi educativo e uma alternativa pedagógica que gera a experiência no processo de ensino-aprendizagem nas abordagens sociais, poéticas, culturais e políticas dos espaços escolares frente à possibilidade da comunicaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pereira, Theda Cabrera Goncalves [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Teixeira, Thiago Camacho [UNESP]2018-08-30T18:21:34Z2018-08-30T18:21:34Z2016-11-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfTEIXEIRA, Thiago Camacho. A arte da performance como proposta pedagógica de comunicação e expressão no Ensino Fundamental II e Médio. 2016. 1 CD-ROM. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura - Arte-Teatro) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes., 2016.http://hdl.handle.net/11449/155413000882846http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-05-08/000882846.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-12T06:30:27Zoai:repositorio.unesp.br:11449/155413Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:48:31.357091Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A arte da performance como proposta pedagógica de comunicação e expressão no Ensino Fundamental II e Médio
title A arte da performance como proposta pedagógica de comunicação e expressão no Ensino Fundamental II e Médio
spellingShingle A arte da performance como proposta pedagógica de comunicação e expressão no Ensino Fundamental II e Médio
Teixeira, Thiago Camacho [UNESP]
Arte e educação
Performance (Arte)
Escolas públicas
Performance art
title_short A arte da performance como proposta pedagógica de comunicação e expressão no Ensino Fundamental II e Médio
title_full A arte da performance como proposta pedagógica de comunicação e expressão no Ensino Fundamental II e Médio
title_fullStr A arte da performance como proposta pedagógica de comunicação e expressão no Ensino Fundamental II e Médio
title_full_unstemmed A arte da performance como proposta pedagógica de comunicação e expressão no Ensino Fundamental II e Médio
title_sort A arte da performance como proposta pedagógica de comunicação e expressão no Ensino Fundamental II e Médio
author Teixeira, Thiago Camacho [UNESP]
author_facet Teixeira, Thiago Camacho [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pereira, Theda Cabrera Goncalves [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Thiago Camacho [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Arte e educação
Performance (Arte)
Escolas públicas
Performance art
topic Arte e educação
Performance (Arte)
Escolas públicas
Performance art
description This research aims to bring some methodological and pedagogical notes on the set and creative work with students from elevem to eighteen age, within the public school, from a specific type of language: performance art. From the stage of process supervised, the researcher, either as an observer or as proposer of art and education activities, searched to involve the whole school and local community, drawing attention to the expressive resources, construction and appropriation of knowledge of this language artistic. The methodology used was the dialogue between reading and bibliographic study of the performance art and practical experiments with students of the State School Renato Braga, in São Paulo, 2016 and in previous years. Also included the discussion of performance and transgression, relating the experiences of the researcher as an artistperformer and readings that inspire him. In conclusion, it is stated that the act of perform in the context of this investigation meant every way of subverting interacting systems with diferente meanings of transgression, an educational modus operandi and an educational alternative that generates the experience in the teaching-learning process in social approaches: poetic, cultural and political school spaces facing the possibility of communication
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-22
2018-08-30T18:21:34Z
2018-08-30T18:21:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv TEIXEIRA, Thiago Camacho. A arte da performance como proposta pedagógica de comunicação e expressão no Ensino Fundamental II e Médio. 2016. 1 CD-ROM. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura - Arte-Teatro) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes., 2016.
http://hdl.handle.net/11449/155413
000882846
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-05-08/000882846.pdf
identifier_str_mv TEIXEIRA, Thiago Camacho. A arte da performance como proposta pedagógica de comunicação e expressão no Ensino Fundamental II e Médio. 2016. 1 CD-ROM. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura - Arte-Teatro) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes., 2016.
000882846
url http://hdl.handle.net/11449/155413
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-05-08/000882846.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129463923245056