Avaliando conhecimento em DST de graduandos em medicina segundo a taxonomia de bloom
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100004 http://hdl.handle.net/11449/114144 |
Resumo: | Throughout a medical degree and its students' gradual entry into an area of specialization, cognitive assessments are widely applied and used in order to analyze learning procedures. The instrument used is not however always compatible or effective in evaluating the topics studied. Apart from gauging the extent of medical students' knowledge of STIs, the aim of this study is to investigate the existence of preferential distributions with regard to gender. In this descriptive observational cross-sectional study, 25 multiple-choice tests were, formulated according to Bloom's typology, the degree of difficulty and STIs' thematic core. They were then applied to 68 sixth-year interns. Results registered preferential distribution (p < 0.001) with homogeneity of students in the direction of the most frequent alternative and a polarization of correct answers in the categories of Knowledge and Analysis. The findings are representative of the current medical education model, in which the transmission of information dominates a development and reconstruction of knowledge, leading to the search for new strategies in teaching and assessment. |
id |
UNSP_54f90a8fa153e002cfd6450887479961 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114144 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Avaliando conhecimento em DST de graduandos em medicina segundo a taxonomia de bloomEvaluating medical students' knowledge on STI according to bloom's taxonomyEducação MédicaDoenças Sexualmente TransmissíveisEstudantes de MedicinaAvaliação EducacionalMedical EducationSexually Transmitted InfectionsMedical StudentsEducational AssessmentThroughout a medical degree and its students' gradual entry into an area of specialization, cognitive assessments are widely applied and used in order to analyze learning procedures. The instrument used is not however always compatible or effective in evaluating the topics studied. Apart from gauging the extent of medical students' knowledge of STIs, the aim of this study is to investigate the existence of preferential distributions with regard to gender. In this descriptive observational cross-sectional study, 25 multiple-choice tests were, formulated according to Bloom's typology, the degree of difficulty and STIs' thematic core. They were then applied to 68 sixth-year interns. Results registered preferential distribution (p < 0.001) with homogeneity of students in the direction of the most frequent alternative and a polarization of correct answers in the categories of Knowledge and Analysis. The findings are representative of the current medical education model, in which the transmission of information dominates a development and reconstruction of knowledge, leading to the search for new strategies in teaching and assessment.Durante a graduação e o ingresso na especialidade, as avaliações cognitivas são amplamente aplicadas e utilizadas para analisar o aprendizado. Entretanto, nem sempre o instrumento empregado é compatível e suficiente para avaliar os tópicos aprendidos. O objetivo da presente investigação, além de apreender o grau de conhecimento que graduandos de Medicina detêm sobre DST, é investigar a existência de distribuições preferenciais a respeito segundo o gênero. Trata-se de um estudo observacional transversal descritivo de retroanálise. Foi adotada uma bateria de 25 testes de múltipla escolha formulados segundo a tipologia de Bloom, grau de dificuldade, núcleo temático das DST e aplicados a 68 internos do sexto ano. Os resultados registraram distribuição preferencial (p < 0,001) com homogeneidade do alunado em direção à alternativa mais frequente e polarização dos acertos nas categorias Conhecimento e Análise. Esses dados ilustram o modelo de educação médica atual, em que predomina a transmissão de informações ao invés da elaboração e reconstrução do conhecimento, o que tem levado à busca de novas estratégias de ensino e avaliação.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Pontifícia Universidade Católica de CampinasUniversidade Estadual de São PauloAssociação Brasileira de Educação MédicaPontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)Universidade Estadual de São PauloBórnea, Eloá RondiGonçalves, AguinaldoPadovani, Carlos Roberto [UNESP]2015-02-02T12:39:15Z2015-02-02T12:39:15Z2014-03-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article25-30application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100004Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 25-30, 2014.0100-5502http://hdl.handle.net/11449/11414410.1590/S0100-55022014000100004S0100-55022014000100004S0100-55022014000100004.pdf8727897080522289SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-18T06:28:55Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114144Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:21:56.272661Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliando conhecimento em DST de graduandos em medicina segundo a taxonomia de bloom Evaluating medical students' knowledge on STI according to bloom's taxonomy |
title |
Avaliando conhecimento em DST de graduandos em medicina segundo a taxonomia de bloom |
spellingShingle |
Avaliando conhecimento em DST de graduandos em medicina segundo a taxonomia de bloom Bórnea, Eloá Rondi Educação Médica Doenças Sexualmente Transmissíveis Estudantes de Medicina Avaliação Educacional Medical Education Sexually Transmitted Infections Medical Students Educational Assessment |
title_short |
Avaliando conhecimento em DST de graduandos em medicina segundo a taxonomia de bloom |
title_full |
Avaliando conhecimento em DST de graduandos em medicina segundo a taxonomia de bloom |
title_fullStr |
Avaliando conhecimento em DST de graduandos em medicina segundo a taxonomia de bloom |
title_full_unstemmed |
Avaliando conhecimento em DST de graduandos em medicina segundo a taxonomia de bloom |
title_sort |
Avaliando conhecimento em DST de graduandos em medicina segundo a taxonomia de bloom |
author |
Bórnea, Eloá Rondi |
author_facet |
Bórnea, Eloá Rondi Gonçalves, Aguinaldo Padovani, Carlos Roberto [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Aguinaldo Padovani, Carlos Roberto [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) Universidade Estadual de São Paulo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bórnea, Eloá Rondi Gonçalves, Aguinaldo Padovani, Carlos Roberto [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Médica Doenças Sexualmente Transmissíveis Estudantes de Medicina Avaliação Educacional Medical Education Sexually Transmitted Infections Medical Students Educational Assessment |
topic |
Educação Médica Doenças Sexualmente Transmissíveis Estudantes de Medicina Avaliação Educacional Medical Education Sexually Transmitted Infections Medical Students Educational Assessment |
description |
Throughout a medical degree and its students' gradual entry into an area of specialization, cognitive assessments are widely applied and used in order to analyze learning procedures. The instrument used is not however always compatible or effective in evaluating the topics studied. Apart from gauging the extent of medical students' knowledge of STIs, the aim of this study is to investigate the existence of preferential distributions with regard to gender. In this descriptive observational cross-sectional study, 25 multiple-choice tests were, formulated according to Bloom's typology, the degree of difficulty and STIs' thematic core. They were then applied to 68 sixth-year interns. Results registered preferential distribution (p < 0.001) with homogeneity of students in the direction of the most frequent alternative and a polarization of correct answers in the categories of Knowledge and Analysis. The findings are representative of the current medical education model, in which the transmission of information dominates a development and reconstruction of knowledge, leading to the search for new strategies in teaching and assessment. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-03-01 2015-02-02T12:39:15Z 2015-02-02T12:39:15Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100004 Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 25-30, 2014. 0100-5502 http://hdl.handle.net/11449/114144 10.1590/S0100-55022014000100004 S0100-55022014000100004 S0100-55022014000100004.pdf 8727897080522289 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100004 http://hdl.handle.net/11449/114144 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 25-30, 2014. 0100-5502 10.1590/S0100-55022014000100004 S0100-55022014000100004 S0100-55022014000100004.pdf 8727897080522289 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
25-30 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129510983335936 |