Avaliando conhecimento em DST de graduandos em medicina segundo a taxonomia de bloom

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bórnea, Eloá Rondi
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Gonçalves, Aguinaldo, Padovani, Carlos Roberto [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100004
http://hdl.handle.net/11449/114144
Resumo: Throughout a medical degree and its students' gradual entry into an area of specialization, cognitive assessments are widely applied and used in order to analyze learning procedures. The instrument used is not however always compatible or effective in evaluating the topics studied. Apart from gauging the extent of medical students' knowledge of STIs, the aim of this study is to investigate the existence of preferential distributions with regard to gender. In this descriptive observational cross-sectional study, 25 multiple-choice tests were, formulated according to Bloom's typology, the degree of difficulty and STIs' thematic core. They were then applied to 68 sixth-year interns. Results registered preferential distribution (p < 0.001) with homogeneity of students in the direction of the most frequent alternative and a polarization of correct answers in the categories of Knowledge and Analysis. The findings are representative of the current medical education model, in which the transmission of information dominates a development and reconstruction of knowledge, leading to the search for new strategies in teaching and assessment.
id UNSP_54f90a8fa153e002cfd6450887479961
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114144
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Avaliando conhecimento em DST de graduandos em medicina segundo a taxonomia de bloomEvaluating medical students' knowledge on STI according to bloom's taxonomyEducação MédicaDoenças Sexualmente TransmissíveisEstudantes de MedicinaAvaliação EducacionalMedical EducationSexually Transmitted InfectionsMedical StudentsEducational AssessmentThroughout a medical degree and its students' gradual entry into an area of specialization, cognitive assessments are widely applied and used in order to analyze learning procedures. The instrument used is not however always compatible or effective in evaluating the topics studied. Apart from gauging the extent of medical students' knowledge of STIs, the aim of this study is to investigate the existence of preferential distributions with regard to gender. In this descriptive observational cross-sectional study, 25 multiple-choice tests were, formulated according to Bloom's typology, the degree of difficulty and STIs' thematic core. They were then applied to 68 sixth-year interns. Results registered preferential distribution (p < 0.001) with homogeneity of students in the direction of the most frequent alternative and a polarization of correct answers in the categories of Knowledge and Analysis. The findings are representative of the current medical education model, in which the transmission of information dominates a development and reconstruction of knowledge, leading to the search for new strategies in teaching and assessment.Durante a graduação e o ingresso na especialidade, as avaliações cognitivas são amplamente aplicadas e utilizadas para analisar o aprendizado. Entretanto, nem sempre o instrumento empregado é compatível e suficiente para avaliar os tópicos aprendidos. O objetivo da presente investigação, além de apreender o grau de conhecimento que graduandos de Medicina detêm sobre DST, é investigar a existência de distribuições preferenciais a respeito segundo o gênero. Trata-se de um estudo observacional transversal descritivo de retroanálise. Foi adotada uma bateria de 25 testes de múltipla escolha formulados segundo a tipologia de Bloom, grau de dificuldade, núcleo temático das DST e aplicados a 68 internos do sexto ano. Os resultados registraram distribuição preferencial (p < 0,001) com homogeneidade do alunado em direção à alternativa mais frequente e polarização dos acertos nas categorias Conhecimento e Análise. Esses dados ilustram o modelo de educação médica atual, em que predomina a transmissão de informações ao invés da elaboração e reconstrução do conhecimento, o que tem levado à busca de novas estratégias de ensino e avaliação.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Pontifícia Universidade Católica de CampinasUniversidade Estadual de São PauloAssociação Brasileira de Educação MédicaPontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)Universidade Estadual de São PauloBórnea, Eloá RondiGonçalves, AguinaldoPadovani, Carlos Roberto [UNESP]2015-02-02T12:39:15Z2015-02-02T12:39:15Z2014-03-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article25-30application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100004Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 25-30, 2014.0100-5502http://hdl.handle.net/11449/11414410.1590/S0100-55022014000100004S0100-55022014000100004S0100-55022014000100004.pdf8727897080522289SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-18T06:28:55Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114144Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:21:56.272661Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliando conhecimento em DST de graduandos em medicina segundo a taxonomia de bloom
Evaluating medical students' knowledge on STI according to bloom's taxonomy
title Avaliando conhecimento em DST de graduandos em medicina segundo a taxonomia de bloom
spellingShingle Avaliando conhecimento em DST de graduandos em medicina segundo a taxonomia de bloom
Bórnea, Eloá Rondi
Educação Médica
Doenças Sexualmente Transmissíveis
Estudantes de Medicina
Avaliação Educacional
Medical Education
Sexually Transmitted Infections
Medical Students
Educational Assessment
title_short Avaliando conhecimento em DST de graduandos em medicina segundo a taxonomia de bloom
title_full Avaliando conhecimento em DST de graduandos em medicina segundo a taxonomia de bloom
title_fullStr Avaliando conhecimento em DST de graduandos em medicina segundo a taxonomia de bloom
title_full_unstemmed Avaliando conhecimento em DST de graduandos em medicina segundo a taxonomia de bloom
title_sort Avaliando conhecimento em DST de graduandos em medicina segundo a taxonomia de bloom
author Bórnea, Eloá Rondi
author_facet Bórnea, Eloá Rondi
Gonçalves, Aguinaldo
Padovani, Carlos Roberto [UNESP]
author_role author
author2 Gonçalves, Aguinaldo
Padovani, Carlos Roberto [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
Universidade Estadual de São Paulo
dc.contributor.author.fl_str_mv Bórnea, Eloá Rondi
Gonçalves, Aguinaldo
Padovani, Carlos Roberto [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Médica
Doenças Sexualmente Transmissíveis
Estudantes de Medicina
Avaliação Educacional
Medical Education
Sexually Transmitted Infections
Medical Students
Educational Assessment
topic Educação Médica
Doenças Sexualmente Transmissíveis
Estudantes de Medicina
Avaliação Educacional
Medical Education
Sexually Transmitted Infections
Medical Students
Educational Assessment
description Throughout a medical degree and its students' gradual entry into an area of specialization, cognitive assessments are widely applied and used in order to analyze learning procedures. The instrument used is not however always compatible or effective in evaluating the topics studied. Apart from gauging the extent of medical students' knowledge of STIs, the aim of this study is to investigate the existence of preferential distributions with regard to gender. In this descriptive observational cross-sectional study, 25 multiple-choice tests were, formulated according to Bloom's typology, the degree of difficulty and STIs' thematic core. They were then applied to 68 sixth-year interns. Results registered preferential distribution (p < 0.001) with homogeneity of students in the direction of the most frequent alternative and a polarization of correct answers in the categories of Knowledge and Analysis. The findings are representative of the current medical education model, in which the transmission of information dominates a development and reconstruction of knowledge, leading to the search for new strategies in teaching and assessment.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-01
2015-02-02T12:39:15Z
2015-02-02T12:39:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100004
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 25-30, 2014.
0100-5502
http://hdl.handle.net/11449/114144
10.1590/S0100-55022014000100004
S0100-55022014000100004
S0100-55022014000100004.pdf
8727897080522289
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100004
http://hdl.handle.net/11449/114144
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 25-30, 2014.
0100-5502
10.1590/S0100-55022014000100004
S0100-55022014000100004
S0100-55022014000100004.pdf
8727897080522289
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 25-30
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129510983335936