Considerações sobre Ópera do Malandro, de Chico Buarque: política ou entretenimento?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gerardi, Raquel Duarte Nogueira [UNESP]
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/203406
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-05-14/000915031.pdf
Resumo: Ópera do Malandro is a musical comedy by Chico Buarque staged for the first time in 1978, but contextualized in the Estado Novo of Getúlio Vargas. The main focus of this project is to make an analysis of Chico Buarque's play in comparison to Bertolt Brecht's The Threepenny Opera, which served as inspiration for the Brazilian artist. We will try to understand the specificities of the Brazilian play inserted in the historical context of the military dictatorship (1964-1985) to understand whether the work behaves as a political work - as proposed by Brecht in The Theepenny Opera - or as an entertainment to the public. The analysis, therefore, will start from the brechetian theory about epic theater and the two theatrical texts. If in classical theater the idea is to show the viewer the universality of man and his actions, in the epic theater, however, the idea is the completely opposite: both man and his actions are changeable. In order for this to be achieved, epic elements are added throughout the work to create the distancing effect between the viewer and the story narrated, so a critical look at society and the situation of man can be created. In creating his own version of Brecht's play and not translating it, Chico Buarque seeks to meet the needs of the Brazilian viewer and the context in which he is inserted as a way of trying to arouse public awareness
id UNSP_597925ce55db079cfca27f42d1b409f3
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/203406
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Considerações sobre Ópera do Malandro, de Chico Buarque: política ou entretenimento?Buarque, Chico 1944 Ópera do MalandroBrecht, Bertolt 1898-1956Teatro brasileiroMusicaisBrazilian dramaÓpera do Malandro is a musical comedy by Chico Buarque staged for the first time in 1978, but contextualized in the Estado Novo of Getúlio Vargas. The main focus of this project is to make an analysis of Chico Buarque's play in comparison to Bertolt Brecht's The Threepenny Opera, which served as inspiration for the Brazilian artist. We will try to understand the specificities of the Brazilian play inserted in the historical context of the military dictatorship (1964-1985) to understand whether the work behaves as a political work - as proposed by Brecht in The Theepenny Opera - or as an entertainment to the public. The analysis, therefore, will start from the brechetian theory about epic theater and the two theatrical texts. If in classical theater the idea is to show the viewer the universality of man and his actions, in the epic theater, however, the idea is the completely opposite: both man and his actions are changeable. In order for this to be achieved, epic elements are added throughout the work to create the distancing effect between the viewer and the story narrated, so a critical look at society and the situation of man can be created. In creating his own version of Brecht's play and not translating it, Chico Buarque seeks to meet the needs of the Brazilian viewer and the context in which he is inserted as a way of trying to arouse public awarenessÓpera do Malandro é uma comédia musical de Chico Buarque encenada pela primeira vez em 1978, mas ambientada no Estado Novo de Getúlio Vargas. O principal foco deste projeto é fazer uma análise da peça de Chico Buarque em comparação com a Ópera dos Três Vinténs, de Bertolt Brecht, que serviu de inspiração para o artista brasileiro. Tentaremos compreender as especificidades da peça brasileira inserida no contexto histórico da ditadura militar (1964-1985) para entender se a obra se comporta como uma peça política - tal qual propôs Brecht em Ópera dos Três Vinténs - ou como um entretenimento para o público. A análise, portanto, partirá da teoria brechtiana do teatro épico e dos dois textos teatrais. Se no teatro clássico a ideia é mostrar ao espectador a universalidade do homem e de suas ações, no teatro épico a ideia é oposta: tanto o homem quanto suas ações são mutáveis. A fim de que isso seja alcançado, elementos épicos são adicionados ao longo da obra para criar o efeito de distanciamento entre o espectador e a história ali narrada para que, assim, possa-se criar um olhar crítico sobre a sociedade e a situação do homem. Ao criar sua própria versão da peça de Brecht e não traduzi-la, Chico Buarque procura atender às necessidades do espectador brasileiro e do contexto no qual está inserido como forma de tentar despertar a consciência do públicoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Junqueira, Renata Soares [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Gerardi, Raquel Duarte Nogueira [UNESP]2021-03-10T12:56:57Z2021-03-10T12:56:57Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfGERARDI, Raquel Duarte Nogueira. Considerações sobre Ópera do Malandro, de Chico Buarque: política ou entretenimento?. 2018. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2018.http://hdl.handle.net/11449/203406990009150310206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-05-14/000915031.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-05T20:12:28Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203406Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:40:39.414217Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Considerações sobre Ópera do Malandro, de Chico Buarque: política ou entretenimento?
title Considerações sobre Ópera do Malandro, de Chico Buarque: política ou entretenimento?
spellingShingle Considerações sobre Ópera do Malandro, de Chico Buarque: política ou entretenimento?
Gerardi, Raquel Duarte Nogueira [UNESP]
Buarque, Chico 1944 Ópera do Malandro
Brecht, Bertolt 1898-1956
Teatro brasileiro
Musicais
Brazilian drama
title_short Considerações sobre Ópera do Malandro, de Chico Buarque: política ou entretenimento?
title_full Considerações sobre Ópera do Malandro, de Chico Buarque: política ou entretenimento?
title_fullStr Considerações sobre Ópera do Malandro, de Chico Buarque: política ou entretenimento?
title_full_unstemmed Considerações sobre Ópera do Malandro, de Chico Buarque: política ou entretenimento?
title_sort Considerações sobre Ópera do Malandro, de Chico Buarque: política ou entretenimento?
author Gerardi, Raquel Duarte Nogueira [UNESP]
author_facet Gerardi, Raquel Duarte Nogueira [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Junqueira, Renata Soares [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Gerardi, Raquel Duarte Nogueira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Buarque, Chico 1944 Ópera do Malandro
Brecht, Bertolt 1898-1956
Teatro brasileiro
Musicais
Brazilian drama
topic Buarque, Chico 1944 Ópera do Malandro
Brecht, Bertolt 1898-1956
Teatro brasileiro
Musicais
Brazilian drama
description Ópera do Malandro is a musical comedy by Chico Buarque staged for the first time in 1978, but contextualized in the Estado Novo of Getúlio Vargas. The main focus of this project is to make an analysis of Chico Buarque's play in comparison to Bertolt Brecht's The Threepenny Opera, which served as inspiration for the Brazilian artist. We will try to understand the specificities of the Brazilian play inserted in the historical context of the military dictatorship (1964-1985) to understand whether the work behaves as a political work - as proposed by Brecht in The Theepenny Opera - or as an entertainment to the public. The analysis, therefore, will start from the brechetian theory about epic theater and the two theatrical texts. If in classical theater the idea is to show the viewer the universality of man and his actions, in the epic theater, however, the idea is the completely opposite: both man and his actions are changeable. In order for this to be achieved, epic elements are added throughout the work to create the distancing effect between the viewer and the story narrated, so a critical look at society and the situation of man can be created. In creating his own version of Brecht's play and not translating it, Chico Buarque seeks to meet the needs of the Brazilian viewer and the context in which he is inserted as a way of trying to arouse public awareness
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2021-03-10T12:56:57Z
2021-03-10T12:56:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GERARDI, Raquel Duarte Nogueira. Considerações sobre Ópera do Malandro, de Chico Buarque: política ou entretenimento?. 2018. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2018.
http://hdl.handle.net/11449/203406
990009150310206341
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-05-14/000915031.pdf
identifier_str_mv GERARDI, Raquel Duarte Nogueira. Considerações sobre Ópera do Malandro, de Chico Buarque: política ou entretenimento?. 2018. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2018.
990009150310206341
url http://hdl.handle.net/11449/203406
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-05-14/000915031.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Alma
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129541922619392