Televisão digital interativa na educação: desenvolvimento de um conteúdo. complementar ao ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Maicon Ferreira de [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Bizelli, Jose Luis [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5370
http://hdl.handle.net/11449/124668
Resumo: This work had as objective the development of a prototype of educational content, as an experimental process, making use of resources from Interactive Digital TV. The characteristics of interactive digital terrestrial television are presented, in the form of a media mode capable of performing as a complementary source to education. The methodology used is composed of four phases: deduction, analysis, induction and synthesis. Its conception takes as issue the expressed need stated by UNESCO to use ICT (Information and Communications Technology) towards education, as well as the possibility of applying digital television in an educational process. The content is structured in the form of a quiz, a type of question-answer game as an informal way of education for high school students. The prototype developed in this work is presented as a structural script and map, taking into account the necessary activities and routines to put it into operation in the tested environments, eclipse, virtual set-top-box and Developer Box. The practice of prototyping was carried out in NCLua, based on middleware Ginga. As a result, we concluded that Ginga offers enough support to carry out the task, providing characteristics of interaction to publish the proposed content, at the moment of the actual practice.
id UNSP_5e85b5e2cffaa5725368d9418deeb748
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124668
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Televisão digital interativa na educação: desenvolvimento de um conteúdo. complementar ao ensinoDigital television education: a supplementary teaching contentVídeo scriptDistance educationDigital televisionEducational contentRoteiroEducação à distânciaTelevisão digitalConteúdo educativoThis work had as objective the development of a prototype of educational content, as an experimental process, making use of resources from Interactive Digital TV. The characteristics of interactive digital terrestrial television are presented, in the form of a media mode capable of performing as a complementary source to education. The methodology used is composed of four phases: deduction, analysis, induction and synthesis. Its conception takes as issue the expressed need stated by UNESCO to use ICT (Information and Communications Technology) towards education, as well as the possibility of applying digital television in an educational process. The content is structured in the form of a quiz, a type of question-answer game as an informal way of education for high school students. The prototype developed in this work is presented as a structural script and map, taking into account the necessary activities and routines to put it into operation in the tested environments, eclipse, virtual set-top-box and Developer Box. The practice of prototyping was carried out in NCLua, based on middleware Ginga. As a result, we concluded that Ginga offers enough support to carry out the task, providing characteristics of interaction to publish the proposed content, at the moment of the actual practice.O presente trabalho teve por finalidade desenvolver um protótipo de conteúdo educativo utilizando os recursos da TV Digital Interativa. No texto, são apresentadas as características da televisão digital interativa aberta como meio complementar para a educação. A metodologia utilizada é composta de quatro fases: dedução, análise, indução e síntese. Sua concepção toma como problema a necessidade expressa pela Unesco sobre o uso das Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) para a educação, bem como a possibilidade de aplicação da televisão digital em um processo educativo. O conteúdo é estruturado em formato de quiz, um tipo de jogo de perguntas e respostas utilizado como meio de educação não formal a alunos de ensino médio. O protótipo desenvolvido nesse trabalho é apresentando como roteiro e mapa estrutural, levando em conta as atividades e rotinas necessárias para seu funcionamento nos ambientes testados, eclipse, virtual set-topbox e Developer Box. As práticas de prototipação foram realizadas em NCLua, tendo como base o middleware Ginga. Como resultado, avalia-se que, de fato, o Ginga ofereceu suporte suficiente para realizar a tarefa, proporcionando características de interação para veiculação do conteúdo proposto, no momento da prática real.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú, km 1, Campus, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Antropologia Política e Filosofia, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú, km 1, Campus, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Maicon Ferreira de [UNESP]Bizelli, Jose Luis [UNESP]2015-07-15T18:27:25Z2015-07-15T18:27:25Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article84-97http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5370Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 7, n. 2012, p. 84-97, 2012.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/12466844942775281167253751287338655685Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T15:54:41Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124668Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:37:00.672772Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Televisão digital interativa na educação: desenvolvimento de um conteúdo. complementar ao ensino
Digital television education: a supplementary teaching content
title Televisão digital interativa na educação: desenvolvimento de um conteúdo. complementar ao ensino
spellingShingle Televisão digital interativa na educação: desenvolvimento de um conteúdo. complementar ao ensino
Souza, Maicon Ferreira de [UNESP]
Vídeo script
Distance education
Digital television
Educational content
Roteiro
Educação à distância
Televisão digital
Conteúdo educativo
title_short Televisão digital interativa na educação: desenvolvimento de um conteúdo. complementar ao ensino
title_full Televisão digital interativa na educação: desenvolvimento de um conteúdo. complementar ao ensino
title_fullStr Televisão digital interativa na educação: desenvolvimento de um conteúdo. complementar ao ensino
title_full_unstemmed Televisão digital interativa na educação: desenvolvimento de um conteúdo. complementar ao ensino
title_sort Televisão digital interativa na educação: desenvolvimento de um conteúdo. complementar ao ensino
author Souza, Maicon Ferreira de [UNESP]
author_facet Souza, Maicon Ferreira de [UNESP]
Bizelli, Jose Luis [UNESP]
author_role author
author2 Bizelli, Jose Luis [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Maicon Ferreira de [UNESP]
Bizelli, Jose Luis [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Vídeo script
Distance education
Digital television
Educational content
Roteiro
Educação à distância
Televisão digital
Conteúdo educativo
topic Vídeo script
Distance education
Digital television
Educational content
Roteiro
Educação à distância
Televisão digital
Conteúdo educativo
description This work had as objective the development of a prototype of educational content, as an experimental process, making use of resources from Interactive Digital TV. The characteristics of interactive digital terrestrial television are presented, in the form of a media mode capable of performing as a complementary source to education. The methodology used is composed of four phases: deduction, analysis, induction and synthesis. Its conception takes as issue the expressed need stated by UNESCO to use ICT (Information and Communications Technology) towards education, as well as the possibility of applying digital television in an educational process. The content is structured in the form of a quiz, a type of question-answer game as an informal way of education for high school students. The prototype developed in this work is presented as a structural script and map, taking into account the necessary activities and routines to put it into operation in the tested environments, eclipse, virtual set-top-box and Developer Box. The practice of prototyping was carried out in NCLua, based on middleware Ginga. As a result, we concluded that Ginga offers enough support to carry out the task, providing characteristics of interaction to publish the proposed content, at the moment of the actual practice.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-07-15T18:27:25Z
2015-07-15T18:27:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5370
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 7, n. 2012, p. 84-97, 2012.
1982-5587
http://hdl.handle.net/11449/124668
4494277528116725
3751287338655685
url http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5370
http://hdl.handle.net/11449/124668
identifier_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 7, n. 2012, p. 84-97, 2012.
1982-5587
4494277528116725
3751287338655685
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 84-97
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128835153035264