A educação de jovens e adultos: desafios de uma proposta de educação inclusiva: perfil do aluno

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Fabiana de Oliveira [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Silva, Nilson Rogério da [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/18897
http://hdl.handle.net/11449/114746
Resumo: The inclusion of students with disabilities in youth and adult education is still new and there is little literature on the issue, which makes it both nationally relevant, and timely in the context of the construction of inclusive schools for all. The present study aimed to characterize the profile of the student of Youth and Adult Education in a medium size city of São Paulo, between the years 2011 and 2013. For the study documentary analysis was carried out using the Student Registration System of the State of São Paulo (PRODESP) for the study. A roadmap for the characterization of students was used, as a research instrument. It was possible to obtain data regarding the total enrolment per year, number of students with disabilities, types of disabilities, gender and age. Youth and Adult Education’s search for people with disabilities is increasing and accordingly, we observe that the target audience of YAE today has changed, including people with disabilities, indicating the need to consider development of teaching practices in line with the needs and demands of new YAE students.
id UNSP_5f4bb7f57e6be10fc7232b127c9bd945
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114746
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A educação de jovens e adultos: desafios de uma proposta de educação inclusiva: perfil do alunoYouth and adult education and the challenges of a proposal for inclusive education: student profileEducação de Jovens e Adultos - EJAeducação inclusivaThe inclusion of students with disabilities in youth and adult education is still new and there is little literature on the issue, which makes it both nationally relevant, and timely in the context of the construction of inclusive schools for all. The present study aimed to characterize the profile of the student of Youth and Adult Education in a medium size city of São Paulo, between the years 2011 and 2013. For the study documentary analysis was carried out using the Student Registration System of the State of São Paulo (PRODESP) for the study. A roadmap for the characterization of students was used, as a research instrument. It was possible to obtain data regarding the total enrolment per year, number of students with disabilities, types of disabilities, gender and age. Youth and Adult Education’s search for people with disabilities is increasing and accordingly, we observe that the target audience of YAE today has changed, including people with disabilities, indicating the need to consider development of teaching practices in line with the needs and demands of new YAE students.A inclusão de alunos com deficiência na EJA é um tema ainda novo e há pouca literatura sobre o assunto, o que o torna, além de relevante nacionalmente, oportuno no contexto de construção de escolas inclusivas para todos. O presente trabalho teve o objetivo de caracterizar o perfil do aluno da Educação de Jovens e Adultos em um município de médio porte do estado de São Paulo, entre os anos de 2011 e 2013. Para o estudo, procedeu-se à análise de documentos, utilizando-se o Sistema de Cadastro de Alunos do estado de São Paulo (PRODESP). O instrumento utilizado foi um roteiro de caracterização dos alunos. Foi possível levantar dados referentes ao total de matrículas por ano, número de alunos com deficiência, tipos de deficiência, gênero e faixa etária. A procura pela EJA por pessoas com deficiência vem aumentando e, nesse sentido, observa-se que o público-alvo da EJA está mudando, incluindo a pessoa com deficiência, o que indica que é preciso se pensar em desenvolvimento de práticas pedagógicas em consonância com as necessidades e as demandas dos novos alunos da EJA.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lima, Fabiana de Oliveira [UNESP]Silva, Nilson Rogério da [UNESP]2015-02-24T13:57:26Z2015-02-24T13:57:26Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article139-146application/pdfhttp://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/18897Temas em Educacao, v. 23, n. 1, p. 139-146, 2014.0104-2777http://hdl.handle.net/11449/114746ISSN01042777-2014-23-01-139-146.pdf2552152550365985Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporTemas em Educacaoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:28:32Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114746Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:28:32Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação de jovens e adultos: desafios de uma proposta de educação inclusiva: perfil do aluno
Youth and adult education and the challenges of a proposal for inclusive education: student profile
title A educação de jovens e adultos: desafios de uma proposta de educação inclusiva: perfil do aluno
spellingShingle A educação de jovens e adultos: desafios de uma proposta de educação inclusiva: perfil do aluno
Lima, Fabiana de Oliveira [UNESP]
Educação de Jovens e Adultos - EJA
educação inclusiva
title_short A educação de jovens e adultos: desafios de uma proposta de educação inclusiva: perfil do aluno
title_full A educação de jovens e adultos: desafios de uma proposta de educação inclusiva: perfil do aluno
title_fullStr A educação de jovens e adultos: desafios de uma proposta de educação inclusiva: perfil do aluno
title_full_unstemmed A educação de jovens e adultos: desafios de uma proposta de educação inclusiva: perfil do aluno
title_sort A educação de jovens e adultos: desafios de uma proposta de educação inclusiva: perfil do aluno
author Lima, Fabiana de Oliveira [UNESP]
author_facet Lima, Fabiana de Oliveira [UNESP]
Silva, Nilson Rogério da [UNESP]
author_role author
author2 Silva, Nilson Rogério da [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Fabiana de Oliveira [UNESP]
Silva, Nilson Rogério da [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de Jovens e Adultos - EJA
educação inclusiva
topic Educação de Jovens e Adultos - EJA
educação inclusiva
description The inclusion of students with disabilities in youth and adult education is still new and there is little literature on the issue, which makes it both nationally relevant, and timely in the context of the construction of inclusive schools for all. The present study aimed to characterize the profile of the student of Youth and Adult Education in a medium size city of São Paulo, between the years 2011 and 2013. For the study documentary analysis was carried out using the Student Registration System of the State of São Paulo (PRODESP) for the study. A roadmap for the characterization of students was used, as a research instrument. It was possible to obtain data regarding the total enrolment per year, number of students with disabilities, types of disabilities, gender and age. Youth and Adult Education’s search for people with disabilities is increasing and accordingly, we observe that the target audience of YAE today has changed, including people with disabilities, indicating the need to consider development of teaching practices in line with the needs and demands of new YAE students.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-02-24T13:57:26Z
2015-02-24T13:57:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/18897
Temas em Educacao, v. 23, n. 1, p. 139-146, 2014.
0104-2777
http://hdl.handle.net/11449/114746
ISSN01042777-2014-23-01-139-146.pdf
2552152550365985
url http://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/18897
http://hdl.handle.net/11449/114746
identifier_str_mv Temas em Educacao, v. 23, n. 1, p. 139-146, 2014.
0104-2777
ISSN01042777-2014-23-01-139-146.pdf
2552152550365985
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Temas em Educacao
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 139-146
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128105576923136