O pós FUNDEB no oferecimento de matrículas para a educação infantil no estado de São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abdalla, Patrícia Adriana [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/138553
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/03-05-2016/000860842.pdf
Resumo: This work aims to study the partnerships made by cities between the public and private sectors to educational offering in early childhood education, identifying and analyzing the implications of FUNDEB for this age group, analyzing the growth of public and contracted enrollment in São Paulo counties during the period of 2008 and 2013. After the establishment of the LDB, public resources are intended to meet the public schools, and may also be allocated to community, religious or philanthropic schools that declare non-profit making. In 1996, it was approved the creation of FUNDEF, that with the prioritization of basic education as their financing, leaves the childhood education in the background. However, in 2007, the Fund was replaced by FUNDEB, which regards the appreciation of the childhood education, thus ensuring its funding. For this research, methods of qualitative research of bibliographic and documentary approach are used. As a result, when it comes to childcare, growth occurs in both public sector and private sector. In preschool there are almost no new agreements from 2009 onwards, and in almost all cities the number of public enrollment is greater than the contracted enrollment. These results indicate stabilization in the number of cities with agreements, and concentration of advancement and increase in contracted enrollments in large, very large, metropolitan cities, with greater intensity in day care centers
id UNSP_5f92eb955ec3bd464fe2bc7e4b4c1011
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/138553
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O pós FUNDEB no oferecimento de matrículas para a educação infantil no estado de São PauloEducação e Estado - BrazilEducação e Estado - BrasilEducação de criançasEscolas - MatrículaParceria público-privadaSão Paulo (Estado)This work aims to study the partnerships made by cities between the public and private sectors to educational offering in early childhood education, identifying and analyzing the implications of FUNDEB for this age group, analyzing the growth of public and contracted enrollment in São Paulo counties during the period of 2008 and 2013. After the establishment of the LDB, public resources are intended to meet the public schools, and may also be allocated to community, religious or philanthropic schools that declare non-profit making. In 1996, it was approved the creation of FUNDEF, that with the prioritization of basic education as their financing, leaves the childhood education in the background. However, in 2007, the Fund was replaced by FUNDEB, which regards the appreciation of the childhood education, thus ensuring its funding. For this research, methods of qualitative research of bibliographic and documentary approach are used. As a result, when it comes to childcare, growth occurs in both public sector and private sector. In preschool there are almost no new agreements from 2009 onwards, and in almost all cities the number of public enrollment is greater than the contracted enrollment. These results indicate stabilization in the number of cities with agreements, and concentration of advancement and increase in contracted enrollments in large, very large, metropolitan cities, with greater intensity in day care centersEste trabalho tem como objetivo estudar as parcerias entre os setores público e privado feitas por municípios para a oferta educacional na educação infantil, identificando e analisando as implicações do FUNDEB para essa faixa etária, analisando o crescimento de matrículas na rede pública e conveniada nos municipios paulistas no periodo 2008 e 2013. Após o estabelecimento da LDB, os recursos públicos são destinados para atender as escolas públicas, podendo também ser destinados a escolas comunitárias, confessionais ou filantrópicas que declarem não ter fins lucrativos. Em 1996, é aprovada a criação do FUNDEF, que com a priorização do ensino fundamental quanto ao seu financiamento, deixa a educação infantil em segundo plano. Porém em 2007, este Fundo é substituído pelo FUNDEB, que vem com o intuito da valorização também do ensino infantil, garantindo assim o seu financiamento. Para a realização desta pesquisa, são utilizados os métodos da pesquisa qualitativa de abordagem bibliográfica e documental. Como resultado, no que se refere a creche, o crescimento ocorre tanto no setor público quanto no setor privado. Na pré-escola quase não há novos convênios a partir de 2009 em diante, e em praticamente todos os municípios o número de matrículas públicas é maior que o de matrículas conveniadas. Esses resultados indicam a estabilização no número de municípios com convênios, e concentração do avanço e aumento das matrículas conveniadas em municípios grandes, muito grandes e metropolitanos, com maior intensidade nas crechesUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Borghi, Raquel Fontes [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Abdalla, Patrícia Adriana [UNESP]2016-05-17T16:51:53Z2016-05-17T16:51:53Z2015-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis104 f.application/pdfABDALLA, Patrícia Adriana. O pós FUNDEB no oferecimento de matrículas para a educação infantil no estado de São Paulo. 2016. 104 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2016.http://hdl.handle.net/11449/138553000860842http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/03-05-2016/000860842.pdf33004137064P268830755646002770000-0003-1486-7396Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-24T06:31:03Zoai:repositorio.unesp.br:11449/138553Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:49:52.192669Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O pós FUNDEB no oferecimento de matrículas para a educação infantil no estado de São Paulo
title O pós FUNDEB no oferecimento de matrículas para a educação infantil no estado de São Paulo
spellingShingle O pós FUNDEB no oferecimento de matrículas para a educação infantil no estado de São Paulo
Abdalla, Patrícia Adriana [UNESP]
Educação e Estado - Brazil
Educação e Estado - Brasil
Educação de crianças
Escolas - Matrícula
Parceria público-privada
São Paulo (Estado)
title_short O pós FUNDEB no oferecimento de matrículas para a educação infantil no estado de São Paulo
title_full O pós FUNDEB no oferecimento de matrículas para a educação infantil no estado de São Paulo
title_fullStr O pós FUNDEB no oferecimento de matrículas para a educação infantil no estado de São Paulo
title_full_unstemmed O pós FUNDEB no oferecimento de matrículas para a educação infantil no estado de São Paulo
title_sort O pós FUNDEB no oferecimento de matrículas para a educação infantil no estado de São Paulo
author Abdalla, Patrícia Adriana [UNESP]
author_facet Abdalla, Patrícia Adriana [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Borghi, Raquel Fontes [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Abdalla, Patrícia Adriana [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação e Estado - Brazil
Educação e Estado - Brasil
Educação de crianças
Escolas - Matrícula
Parceria público-privada
São Paulo (Estado)
topic Educação e Estado - Brazil
Educação e Estado - Brasil
Educação de crianças
Escolas - Matrícula
Parceria público-privada
São Paulo (Estado)
description This work aims to study the partnerships made by cities between the public and private sectors to educational offering in early childhood education, identifying and analyzing the implications of FUNDEB for this age group, analyzing the growth of public and contracted enrollment in São Paulo counties during the period of 2008 and 2013. After the establishment of the LDB, public resources are intended to meet the public schools, and may also be allocated to community, religious or philanthropic schools that declare non-profit making. In 1996, it was approved the creation of FUNDEF, that with the prioritization of basic education as their financing, leaves the childhood education in the background. However, in 2007, the Fund was replaced by FUNDEB, which regards the appreciation of the childhood education, thus ensuring its funding. For this research, methods of qualitative research of bibliographic and documentary approach are used. As a result, when it comes to childcare, growth occurs in both public sector and private sector. In preschool there are almost no new agreements from 2009 onwards, and in almost all cities the number of public enrollment is greater than the contracted enrollment. These results indicate stabilization in the number of cities with agreements, and concentration of advancement and increase in contracted enrollments in large, very large, metropolitan cities, with greater intensity in day care centers
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-01
2016-05-17T16:51:53Z
2016-05-17T16:51:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ABDALLA, Patrícia Adriana. O pós FUNDEB no oferecimento de matrículas para a educação infantil no estado de São Paulo. 2016. 104 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2016.
http://hdl.handle.net/11449/138553
000860842
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/03-05-2016/000860842.pdf
33004137064P2
6883075564600277
0000-0003-1486-7396
identifier_str_mv ABDALLA, Patrícia Adriana. O pós FUNDEB no oferecimento de matrículas para a educação infantil no estado de São Paulo. 2016. 104 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2016.
000860842
33004137064P2
6883075564600277
0000-0003-1486-7396
url http://hdl.handle.net/11449/138553
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/03-05-2016/000860842.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 104 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129557179400192