Achados timpanométricos em um grupo de escolares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lindau, Tâmara De Andrade [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Delecrode, Camila Ribas [UNESP], Cardoso, Ana Cláudia Vieira [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462013005000036
http://hdl.handle.net/11449/110188
Resumo: PURPOSE: to characterize and compare the tympanometric findings in a group of preschoolers. METHOD: 112 preschoolers were evaluated, both genders, aged from four years old to five years and eleven months old who attended a Municipal School of Early Childhood Education in the suburbs of Marilia city- SP. Tympanometry was used as triage procedure. It was considered that the child PASSED in the triage when it presented an A type tympanometric curve, bilaterally, being reevaluated in case of failure. RESULTS: it was observed a high failure index (63.4%) in the studied population. The older female preschoolers presented a higher index of A type tympanograms, in both ears. There was a higher incidence of failure in male preschoolers aged from four years to four years and eleven months. CONCLUSION: in this sample, there was a high index of tympanometric alteration. There was a tendency among younger male students to present a higher index of tympanometric alteration when compared to older female preschoolers, this difference was not statistically significant.
id UNSP_610708e9a23ca53ca6d416a7bfdaa133
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/110188
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Achados timpanométricos em um grupo de escolaresTympanometric findings in a group of studentsAudiçãoPré-escolarTriagemOrelha MédiaTestes de Impedância AcústicaHearingPreschoolTriageMiddle EarAcoustic Impedance TestsPURPOSE: to characterize and compare the tympanometric findings in a group of preschoolers. METHOD: 112 preschoolers were evaluated, both genders, aged from four years old to five years and eleven months old who attended a Municipal School of Early Childhood Education in the suburbs of Marilia city- SP. Tympanometry was used as triage procedure. It was considered that the child PASSED in the triage when it presented an A type tympanometric curve, bilaterally, being reevaluated in case of failure. RESULTS: it was observed a high failure index (63.4%) in the studied population. The older female preschoolers presented a higher index of A type tympanograms, in both ears. There was a higher incidence of failure in male preschoolers aged from four years to four years and eleven months. CONCLUSION: in this sample, there was a high index of tympanometric alteration. There was a tendency among younger male students to present a higher index of tympanometric alteration when compared to older female preschoolers, this difference was not statistically significant.OBJETIVO: caracterizar e comparar os achados timpanométricos de um grupo de escolares. MÉTODO: foram avaliados 112 escolares, de ambos os gêneros, na faixa etária de quatro anos a cinco anos e onze meses que frequentavam uma Escola Municipal de Educação Infantil, localizada em um bairro periférico da cidade de Marília. Como procedimento de triagem, utilizou-se a timpanometria. Considerou-se que a criança PASSOU na triagem quando apresentou curva timpanométrica do tipo A, bilateralmente, sendo reavaliada em caso de falha. RESULTADOS: observou-se um alto índice de falha (63,4%) na população estudada. Os escolares de maior faixa etária e do gênero feminino apresentaram um índice maior de timpanogramas do tipo A, em ambas as orelhas. Houve uma maior incidência de falha nas crianças de faixa etária entre 4 anos e 4 anos e 11 meses, e do gênero masculino. CONCLUSÃO: nesta amostra obteve-se um alto índice de alterações timpanométricas. Houve uma tendência de escolares do gênero masculino e de menor faixa etária apresentarem um índice maior de alterações timpanométricas quando comparados ao gênero feminino e de maior faixa etária, não sendo esta diferença estatisticamente significante.Universidade Estadual Paulista Faculdade de Filosofia e CiênciasUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Filosofia e Ciências Centro de Estudos da Educação e da SaúdeUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Filosofia e Ciências Departamento de FonoaudiologiaUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Filosofia e CiênciasUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Filosofia e Ciências Centro de Estudos da Educação e da SaúdeUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Filosofia e Ciências Departamento de FonoaudiologiaCEFAC Saúde e EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lindau, Tâmara De Andrade [UNESP]Delecrode, Camila Ribas [UNESP]Cardoso, Ana Cláudia Vieira [UNESP]2014-10-01T13:08:54Z2014-10-01T13:08:54Z2013-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1453-1460application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462013005000036Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 15, n. 6, p. 1453-1460, 2013.1516-1846http://hdl.handle.net/11449/11018810.1590/S1516-18462013005000036S1516-18462013000600008S1516-18462013000600008.pdf3025898045643500SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista CEFACinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T17:39:28Zoai:repositorio.unesp.br:11449/110188Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T17:39:28Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Achados timpanométricos em um grupo de escolares
Tympanometric findings in a group of students
title Achados timpanométricos em um grupo de escolares
spellingShingle Achados timpanométricos em um grupo de escolares
Lindau, Tâmara De Andrade [UNESP]
Audição
Pré-escolar
Triagem
Orelha Média
Testes de Impedância Acústica
Hearing
Preschool
Triage
Middle Ear
Acoustic Impedance Tests
title_short Achados timpanométricos em um grupo de escolares
title_full Achados timpanométricos em um grupo de escolares
title_fullStr Achados timpanométricos em um grupo de escolares
title_full_unstemmed Achados timpanométricos em um grupo de escolares
title_sort Achados timpanométricos em um grupo de escolares
author Lindau, Tâmara De Andrade [UNESP]
author_facet Lindau, Tâmara De Andrade [UNESP]
Delecrode, Camila Ribas [UNESP]
Cardoso, Ana Cláudia Vieira [UNESP]
author_role author
author2 Delecrode, Camila Ribas [UNESP]
Cardoso, Ana Cláudia Vieira [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lindau, Tâmara De Andrade [UNESP]
Delecrode, Camila Ribas [UNESP]
Cardoso, Ana Cláudia Vieira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Audição
Pré-escolar
Triagem
Orelha Média
Testes de Impedância Acústica
Hearing
Preschool
Triage
Middle Ear
Acoustic Impedance Tests
topic Audição
Pré-escolar
Triagem
Orelha Média
Testes de Impedância Acústica
Hearing
Preschool
Triage
Middle Ear
Acoustic Impedance Tests
description PURPOSE: to characterize and compare the tympanometric findings in a group of preschoolers. METHOD: 112 preschoolers were evaluated, both genders, aged from four years old to five years and eleven months old who attended a Municipal School of Early Childhood Education in the suburbs of Marilia city- SP. Tympanometry was used as triage procedure. It was considered that the child PASSED in the triage when it presented an A type tympanometric curve, bilaterally, being reevaluated in case of failure. RESULTS: it was observed a high failure index (63.4%) in the studied population. The older female preschoolers presented a higher index of A type tympanograms, in both ears. There was a higher incidence of failure in male preschoolers aged from four years to four years and eleven months. CONCLUSION: in this sample, there was a high index of tympanometric alteration. There was a tendency among younger male students to present a higher index of tympanometric alteration when compared to older female preschoolers, this difference was not statistically significant.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-01
2014-10-01T13:08:54Z
2014-10-01T13:08:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462013005000036
Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 15, n. 6, p. 1453-1460, 2013.
1516-1846
http://hdl.handle.net/11449/110188
10.1590/S1516-18462013005000036
S1516-18462013000600008
S1516-18462013000600008.pdf
3025898045643500
url http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462013005000036
http://hdl.handle.net/11449/110188
identifier_str_mv Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 15, n. 6, p. 1453-1460, 2013.
1516-1846
10.1590/S1516-18462013005000036
S1516-18462013000600008
S1516-18462013000600008.pdf
3025898045643500
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista CEFAC
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1453-1460
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEFAC Saúde e Educação
publisher.none.fl_str_mv CEFAC Saúde e Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128155302494208