Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Cristiano Manoel [UNESP]
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/155794
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-08-21/000889607.pdf
Resumo: This research had the finality to present the aspects of the formation of any geography teacher in the university of UNESP. In this form, it stands out the significance to consider the public schools as locus of priveleged moulding. So, it seeked to investigate if the class of nearly graduates in geography of UNESP articulates with all of the public schools, if they can offer initial shaping linked to the reality of the schools. Therefore, it was developed an documentional and bibliographic reserach, followed by an aplicational questionary to the students that graduated theses classes and had recent participation in the PIBID. The results lead to the fact that the university still has problems with the link between, the theory of teaching and the practise of it; between the research and the experience; between the formation of the graduate with an licensed teacher. However the PIBID brought an important contribution by enabling that such dichotomies are minimized in the formation of any instructor
id UNSP_61bccba5efd3ef57879ed3861dc7cb45
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/155794
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Aspectos da formação do professor de geografia na UNESPProfessores de geografiaEducação e EstadoGeografia - Formação de professoresThis research had the finality to present the aspects of the formation of any geography teacher in the university of UNESP. In this form, it stands out the significance to consider the public schools as locus of priveleged moulding. So, it seeked to investigate if the class of nearly graduates in geography of UNESP articulates with all of the public schools, if they can offer initial shaping linked to the reality of the schools. Therefore, it was developed an documentional and bibliographic reserach, followed by an aplicational questionary to the students that graduated theses classes and had recent participation in the PIBID. The results lead to the fact that the university still has problems with the link between, the theory of teaching and the practise of it; between the research and the experience; between the formation of the graduate with an licensed teacher. However the PIBID brought an important contribution by enabling that such dichotomies are minimized in the formation of any instructorA pesquisa teve a finalidade de apresentar aspectos da formação do professor de Geografia na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Neste sentido destaca-se a importância de se considerar a escola pública como locus de formação privilegiado. Desta forma buscou investigar se o curso de formação de professores de Geografia da UNESP articula-se com a escola pública, no sentido de oferecer formação inicial vinculada a realidade das escolas. Para tanto, foi desenvolvida uma pesquisa documental e bibliográfica, seguida do procedimento de aplicação de um questionário aos alunos egressos destes cursos e que tiveram recente participação no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação á Docência (PIBID). Os resultados apontam que a universidade ainda se depara com o problema da articulação entre a teoria e a prática pedagógica; entre a pesquisa e o ensino; e entre a formação do bacharel e do licenciado. Contudo o PIBID trouxe uma contribuição importante ao possibilitar que tais dicotomias sejam minimizadas na formação docenteUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mello, Márcia Cristina de Oliveira [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Alves, Cristiano Manoel [UNESP]2018-08-30T18:23:06Z2018-08-30T18:23:06Z2016-05-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis60 f.application/pdfALVES, Cristiano Manoel. Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP. 2016. 60 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Câmpus Experimental de Ourinhos, 2016.http://hdl.handle.net/11449/155794000889607http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-08-21/000889607.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-26T20:26:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/155794Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:56:39.450570Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP
title Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP
spellingShingle Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP
Alves, Cristiano Manoel [UNESP]
Professores de geografia
Educação e Estado
Geografia - Formação de professores
title_short Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP
title_full Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP
title_fullStr Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP
title_full_unstemmed Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP
title_sort Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP
author Alves, Cristiano Manoel [UNESP]
author_facet Alves, Cristiano Manoel [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mello, Márcia Cristina de Oliveira [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Cristiano Manoel [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Professores de geografia
Educação e Estado
Geografia - Formação de professores
topic Professores de geografia
Educação e Estado
Geografia - Formação de professores
description This research had the finality to present the aspects of the formation of any geography teacher in the university of UNESP. In this form, it stands out the significance to consider the public schools as locus of priveleged moulding. So, it seeked to investigate if the class of nearly graduates in geography of UNESP articulates with all of the public schools, if they can offer initial shaping linked to the reality of the schools. Therefore, it was developed an documentional and bibliographic reserach, followed by an aplicational questionary to the students that graduated theses classes and had recent participation in the PIBID. The results lead to the fact that the university still has problems with the link between, the theory of teaching and the practise of it; between the research and the experience; between the formation of the graduate with an licensed teacher. However the PIBID brought an important contribution by enabling that such dichotomies are minimized in the formation of any instructor
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-25
2018-08-30T18:23:06Z
2018-08-30T18:23:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ALVES, Cristiano Manoel. Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP. 2016. 60 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Câmpus Experimental de Ourinhos, 2016.
http://hdl.handle.net/11449/155794
000889607
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-08-21/000889607.pdf
identifier_str_mv ALVES, Cristiano Manoel. Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP. 2016. 60 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Câmpus Experimental de Ourinhos, 2016.
000889607
url http://hdl.handle.net/11449/155794
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-08-21/000889607.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 60 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129376593641472