Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/155794 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-08-21/000889607.pdf |
Resumo: | This research had the finality to present the aspects of the formation of any geography teacher in the university of UNESP. In this form, it stands out the significance to consider the public schools as locus of priveleged moulding. So, it seeked to investigate if the class of nearly graduates in geography of UNESP articulates with all of the public schools, if they can offer initial shaping linked to the reality of the schools. Therefore, it was developed an documentional and bibliographic reserach, followed by an aplicational questionary to the students that graduated theses classes and had recent participation in the PIBID. The results lead to the fact that the university still has problems with the link between, the theory of teaching and the practise of it; between the research and the experience; between the formation of the graduate with an licensed teacher. However the PIBID brought an important contribution by enabling that such dichotomies are minimized in the formation of any instructor |
id |
UNSP_61bccba5efd3ef57879ed3861dc7cb45 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/155794 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Aspectos da formação do professor de geografia na UNESPProfessores de geografiaEducação e EstadoGeografia - Formação de professoresThis research had the finality to present the aspects of the formation of any geography teacher in the university of UNESP. In this form, it stands out the significance to consider the public schools as locus of priveleged moulding. So, it seeked to investigate if the class of nearly graduates in geography of UNESP articulates with all of the public schools, if they can offer initial shaping linked to the reality of the schools. Therefore, it was developed an documentional and bibliographic reserach, followed by an aplicational questionary to the students that graduated theses classes and had recent participation in the PIBID. The results lead to the fact that the university still has problems with the link between, the theory of teaching and the practise of it; between the research and the experience; between the formation of the graduate with an licensed teacher. However the PIBID brought an important contribution by enabling that such dichotomies are minimized in the formation of any instructorA pesquisa teve a finalidade de apresentar aspectos da formação do professor de Geografia na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Neste sentido destaca-se a importância de se considerar a escola pública como locus de formação privilegiado. Desta forma buscou investigar se o curso de formação de professores de Geografia da UNESP articula-se com a escola pública, no sentido de oferecer formação inicial vinculada a realidade das escolas. Para tanto, foi desenvolvida uma pesquisa documental e bibliográfica, seguida do procedimento de aplicação de um questionário aos alunos egressos destes cursos e que tiveram recente participação no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação á Docência (PIBID). Os resultados apontam que a universidade ainda se depara com o problema da articulação entre a teoria e a prática pedagógica; entre a pesquisa e o ensino; e entre a formação do bacharel e do licenciado. Contudo o PIBID trouxe uma contribuição importante ao possibilitar que tais dicotomias sejam minimizadas na formação docenteUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mello, Márcia Cristina de Oliveira [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Alves, Cristiano Manoel [UNESP]2018-08-30T18:23:06Z2018-08-30T18:23:06Z2016-05-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis60 f.application/pdfALVES, Cristiano Manoel. Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP. 2016. 60 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Câmpus Experimental de Ourinhos, 2016.http://hdl.handle.net/11449/155794000889607http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-08-21/000889607.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-26T20:26:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/155794Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:56:39.450570Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP |
title |
Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP |
spellingShingle |
Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP Alves, Cristiano Manoel [UNESP] Professores de geografia Educação e Estado Geografia - Formação de professores |
title_short |
Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP |
title_full |
Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP |
title_fullStr |
Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP |
title_full_unstemmed |
Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP |
title_sort |
Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP |
author |
Alves, Cristiano Manoel [UNESP] |
author_facet |
Alves, Cristiano Manoel [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Mello, Márcia Cristina de Oliveira [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Cristiano Manoel [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professores de geografia Educação e Estado Geografia - Formação de professores |
topic |
Professores de geografia Educação e Estado Geografia - Formação de professores |
description |
This research had the finality to present the aspects of the formation of any geography teacher in the university of UNESP. In this form, it stands out the significance to consider the public schools as locus of priveleged moulding. So, it seeked to investigate if the class of nearly graduates in geography of UNESP articulates with all of the public schools, if they can offer initial shaping linked to the reality of the schools. Therefore, it was developed an documentional and bibliographic reserach, followed by an aplicational questionary to the students that graduated theses classes and had recent participation in the PIBID. The results lead to the fact that the university still has problems with the link between, the theory of teaching and the practise of it; between the research and the experience; between the formation of the graduate with an licensed teacher. However the PIBID brought an important contribution by enabling that such dichotomies are minimized in the formation of any instructor |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-05-25 2018-08-30T18:23:06Z 2018-08-30T18:23:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ALVES, Cristiano Manoel. Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP. 2016. 60 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Câmpus Experimental de Ourinhos, 2016. http://hdl.handle.net/11449/155794 000889607 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-08-21/000889607.pdf |
identifier_str_mv |
ALVES, Cristiano Manoel. Aspectos da formação do professor de geografia na UNESP. 2016. 60 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Câmpus Experimental de Ourinhos, 2016. 000889607 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/155794 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-08-21/000889607.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
60 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129376593641472 |