As regras de convivência na Educação Infantil: um estudo de caso sobre o que pensam as crianças e a professora

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marani, Carolline de Oliveira [UNESP]
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/156496
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-04-26/000898489.pdf
Resumo: The school is the place where the child first experiences rather than experience in extrafamilial society. It is through a kindergarten that a construction of respect and human diversity begins, through an intensive process of socialization that can generate certain conflicts. It is from the observation that the child recognizes that he needs to divide space, time, attention and materials with other colleagues, and also accepts that in school, not always his frequencies, thus creating a range of conflicts. How rules consist of possible mediators for the problems that emerge in school. For this reason, this research is dedicated to studying how children between the ages of four and five purchase the rules of living in their school. A data collection was carried out with children and five children enrolled in a Public School of the Municipal System of Bauru (São Paulo) and their teacher, who works in the afternoon. From the execution of the work, it was possible to prove the majority of the children interviewed, it is not a relation with a need for the existence of the rule, however, recognized in what is right, obey them, otherwise suffered consequences. We also verified that a teacher understands that as rules are for the educational process, although it is a difficulty when it is necessary to act with the children
id UNSP_6384980944afc2413a19242a851346a0
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/156496
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling As regras de convivência na Educação Infantil: um estudo de caso sobre o que pensam as crianças e a professoraEducação de criançasSocializaçãoCriançaAutonomia em criançasEducationThe school is the place where the child first experiences rather than experience in extrafamilial society. It is through a kindergarten that a construction of respect and human diversity begins, through an intensive process of socialization that can generate certain conflicts. It is from the observation that the child recognizes that he needs to divide space, time, attention and materials with other colleagues, and also accepts that in school, not always his frequencies, thus creating a range of conflicts. How rules consist of possible mediators for the problems that emerge in school. For this reason, this research is dedicated to studying how children between the ages of four and five purchase the rules of living in their school. A data collection was carried out with children and five children enrolled in a Public School of the Municipal System of Bauru (São Paulo) and their teacher, who works in the afternoon. From the execution of the work, it was possible to prove the majority of the children interviewed, it is not a relation with a need for the existence of the rule, however, recognized in what is right, obey them, otherwise suffered consequences. We also verified that a teacher understands that as rules are for the educational process, although it is a difficulty when it is necessary to act with the childrenA escola é o local no qual a criança vivencia pela primeira vez a experiência de viver em sociedade extrafamiliar. É durante a Educação Infantil que se inicia a construção do respeito pelas diferenças e diversidade humana, por meio de um intenso processo de socialização, que pode gerar certos conflitos. É a partir dessa constatação que a criança reconhece que precisa dividir o espaço, tempo, atenção e materiais com os demais colegas, e também aceitar que na escola, nem sempre suas vontades prevalecem, criando assim uma gama de possíveis conflitos. As regras consistem em possíveis mediadores para esses problemas que emergem na escola. Por essa razão, essa pesquisa dedicou-se a estudar como crianças entre quatro e cinco anos de idade, compreende as regras de convívio existentes em sua escola. A coleta de dados foi realizada com vinte e cinco crianças matriculadas em uma Escola Pública do Sistema Municipal de Bauru (São Paulo) e sua professora, que atua no período da tarde. A partir da execução desse trabalho, foi possível comprovar que a maioria das crianças entrevistadas, não faz relação com a necessidade da existência da regra, porém, reconhecem que o certo é obedece-las, caso contrário, sofreram consequências. Verificamos, também, que a professora entende que as regras são importantes para o processo educativo, ainda que tenha dificuldades quando é preciso agir junto às criançasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lepre, Rita Melissa [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Marani, Carolline de Oliveira [UNESP]2018-09-19T17:27:35Z2018-09-19T17:27:35Z2017-12-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis48 f.application/pdfMARANI, Carolline de Oliveira. As regras de convivência na Educação Infantil: um estudo de caso sobre o que pensam as crianças e a professora. 2017. 48 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual PaulistaJúlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2017.http://hdl.handle.net/11449/156496000898489http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-04-26/000898489.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:26:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156496Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:44:34.476406Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv As regras de convivência na Educação Infantil: um estudo de caso sobre o que pensam as crianças e a professora
title As regras de convivência na Educação Infantil: um estudo de caso sobre o que pensam as crianças e a professora
spellingShingle As regras de convivência na Educação Infantil: um estudo de caso sobre o que pensam as crianças e a professora
Marani, Carolline de Oliveira [UNESP]
Educação de crianças
Socialização
Criança
Autonomia em crianças
Education
title_short As regras de convivência na Educação Infantil: um estudo de caso sobre o que pensam as crianças e a professora
title_full As regras de convivência na Educação Infantil: um estudo de caso sobre o que pensam as crianças e a professora
title_fullStr As regras de convivência na Educação Infantil: um estudo de caso sobre o que pensam as crianças e a professora
title_full_unstemmed As regras de convivência na Educação Infantil: um estudo de caso sobre o que pensam as crianças e a professora
title_sort As regras de convivência na Educação Infantil: um estudo de caso sobre o que pensam as crianças e a professora
author Marani, Carolline de Oliveira [UNESP]
author_facet Marani, Carolline de Oliveira [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lepre, Rita Melissa [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Marani, Carolline de Oliveira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de crianças
Socialização
Criança
Autonomia em crianças
Education
topic Educação de crianças
Socialização
Criança
Autonomia em crianças
Education
description The school is the place where the child first experiences rather than experience in extrafamilial society. It is through a kindergarten that a construction of respect and human diversity begins, through an intensive process of socialization that can generate certain conflicts. It is from the observation that the child recognizes that he needs to divide space, time, attention and materials with other colleagues, and also accepts that in school, not always his frequencies, thus creating a range of conflicts. How rules consist of possible mediators for the problems that emerge in school. For this reason, this research is dedicated to studying how children between the ages of four and five purchase the rules of living in their school. A data collection was carried out with children and five children enrolled in a Public School of the Municipal System of Bauru (São Paulo) and their teacher, who works in the afternoon. From the execution of the work, it was possible to prove the majority of the children interviewed, it is not a relation with a need for the existence of the rule, however, recognized in what is right, obey them, otherwise suffered consequences. We also verified that a teacher understands that as rules are for the educational process, although it is a difficulty when it is necessary to act with the children
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-19
2018-09-19T17:27:35Z
2018-09-19T17:27:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MARANI, Carolline de Oliveira. As regras de convivência na Educação Infantil: um estudo de caso sobre o que pensam as crianças e a professora. 2017. 48 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual PaulistaJúlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2017.
http://hdl.handle.net/11449/156496
000898489
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-04-26/000898489.pdf
identifier_str_mv MARANI, Carolline de Oliveira. As regras de convivência na Educação Infantil: um estudo de caso sobre o que pensam as crianças e a professora. 2017. 48 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual PaulistaJúlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2017.
000898489
url http://hdl.handle.net/11449/156496
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-04-26/000898489.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 48 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128852854046720