Prática e teoria no desenvolvimento: questão da tomada de consciência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201702121110 http://hdl.handle.net/11449/157718 |
Resumo: | Abstract The psychological study of moral development, as well as of affective and intellectual life, highlights the need to establish relationships between the child's practical action and reflection on his or her own actions and those of other individuals. However, analyzing these relationships requires taking into account the process that may make them intelligible: awareness. In this work, we will analyze these questions from some basic questions that refer to moral development: How does the child think the moral rules in the practice of the acts themselves and outside of them? Is there a correspondence between the moral judgments and the moral practice of the child? In the formation of heteronomous morality and autonomous morality, are moral practices and judgments the same? Do judgments result from the awareness of moral practices? In this study, we will highlight these problems and point out ways of solution that are shown in the psychogenetic research of Jean Piaget. |
id |
UNSP_63cde7b05dc6b1e0e69606d15046db56 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/157718 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Prática e teoria no desenvolvimento: questão da tomada de consciênciaPractice and theory in the moral development: question of awarenessPráctica y teoría en el desarrollo moral: cuestión de la toma de conscienciacognitionrelation between theory and practiceMoral developmentconscientizaçãorelação teoria-práticadesenvolvimento moral.Abstract The psychological study of moral development, as well as of affective and intellectual life, highlights the need to establish relationships between the child's practical action and reflection on his or her own actions and those of other individuals. However, analyzing these relationships requires taking into account the process that may make them intelligible: awareness. In this work, we will analyze these questions from some basic questions that refer to moral development: How does the child think the moral rules in the practice of the acts themselves and outside of them? Is there a correspondence between the moral judgments and the moral practice of the child? In the formation of heteronomous morality and autonomous morality, are moral practices and judgments the same? Do judgments result from the awareness of moral practices? In this study, we will highlight these problems and point out ways of solution that are shown in the psychogenetic research of Jean Piaget.Resumen El estudio psicológico del desarrollo moral, así como de la vida afectiva e intelectual, pone de relieve la necesidad de establecer las relaciones entre la acción práctica del niño y la reflexión de él sobre sus propias acciones y de los otros individuos. Sin embargo, analizar esas relaciones exige llevar en cuenta el proceso que los podrá tornar inteligibles: a la toma de consciencia. En este estudio, se analizaron esas cuestiones a partir de algunas preguntas básicas que se refieren al desarrollo moral: ¿Cómo el niño piensa las reglas morales en la propia práctica de los actos y fuera de estos? ¿Hay correspondencia entre los juzgamientos morales yla práctica moral del niño? En la formación de la moral heterónoma y de la moral autónoma, ¿las prácticas y juicios morales son iguales? ¿Los juicios resultan de la toma de consciencia de las prácticas morales? En este estudio, se destacó esos problemas y se apuntó caminos de solución que se muestran en la investigación psicogenética de Jean Piaget.Resumo O estudo psicológico do desenvolvimento moral, assim como da vida afetiva e intelectual, coloca em evidência a necessidade de estabelecer as relações entre a ação prática da criança e a reflexão dela sobre suas próprias ações e dos outros indivíduos. Porém, analisar essas relações exige levar em conta o processo que poderá torná-los inteligíveis: a tomada de consciência. Neste trabalho, analisaremos essas questões a partir de algumas perguntas básicas que se referem ao desenvolvimento moral: Como a criança pensa as regras morais na própria prática dos atos e fora desses? Existe correspondência entre os julgamentos morais e a prática moral da criança? Na formação da moral heterônoma e da moral autônoma, as práticas e juízos morais são os mesmos? Os juízos resultam da tomada de consciência das práticas morais? Neste estudo, destacaremos esses problemas e apontaremos vias de solução que se mostram na pesquisa psicogenética de Jean Piaget.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoAssociação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Montoya, Adrián Oscar Dongo2018-11-12T17:26:38Z2018-11-12T17:26:38Z2017-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article235-244application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201702121110Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 21, n. 2, p. 235-244, 2017.1413-8557http://hdl.handle.net/11449/15771810.1590/2175-3539201702121110S1413-85572017000200235S1413-85572017000200235.pdf59473195852209230000-0003-2381-3445SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia Escolar e Educacional0,225info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-18T06:12:28Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157718Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:02:14.245830Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Prática e teoria no desenvolvimento: questão da tomada de consciência Practice and theory in the moral development: question of awareness Práctica y teoría en el desarrollo moral: cuestión de la toma de consciencia |
title |
Prática e teoria no desenvolvimento: questão da tomada de consciência |
spellingShingle |
Prática e teoria no desenvolvimento: questão da tomada de consciência Montoya, Adrián Oscar Dongo cognition relation between theory and practice Moral development conscientização relação teoria-prática desenvolvimento moral. |
title_short |
Prática e teoria no desenvolvimento: questão da tomada de consciência |
title_full |
Prática e teoria no desenvolvimento: questão da tomada de consciência |
title_fullStr |
Prática e teoria no desenvolvimento: questão da tomada de consciência |
title_full_unstemmed |
Prática e teoria no desenvolvimento: questão da tomada de consciência |
title_sort |
Prática e teoria no desenvolvimento: questão da tomada de consciência |
author |
Montoya, Adrián Oscar Dongo |
author_facet |
Montoya, Adrián Oscar Dongo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Montoya, Adrián Oscar Dongo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cognition relation between theory and practice Moral development conscientização relação teoria-prática desenvolvimento moral. |
topic |
cognition relation between theory and practice Moral development conscientização relação teoria-prática desenvolvimento moral. |
description |
Abstract The psychological study of moral development, as well as of affective and intellectual life, highlights the need to establish relationships between the child's practical action and reflection on his or her own actions and those of other individuals. However, analyzing these relationships requires taking into account the process that may make them intelligible: awareness. In this work, we will analyze these questions from some basic questions that refer to moral development: How does the child think the moral rules in the practice of the acts themselves and outside of them? Is there a correspondence between the moral judgments and the moral practice of the child? In the formation of heteronomous morality and autonomous morality, are moral practices and judgments the same? Do judgments result from the awareness of moral practices? In this study, we will highlight these problems and point out ways of solution that are shown in the psychogenetic research of Jean Piaget. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-01 2018-11-12T17:26:38Z 2018-11-12T17:26:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201702121110 Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 21, n. 2, p. 235-244, 2017. 1413-8557 http://hdl.handle.net/11449/157718 10.1590/2175-3539201702121110 S1413-85572017000200235 S1413-85572017000200235.pdf 5947319585220923 0000-0003-2381-3445 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201702121110 http://hdl.handle.net/11449/157718 |
identifier_str_mv |
Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 21, n. 2, p. 235-244, 2017. 1413-8557 10.1590/2175-3539201702121110 S1413-85572017000200235 S1413-85572017000200235.pdf 5947319585220923 0000-0003-2381-3445 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicologia Escolar e Educacional 0,225 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
235-244 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128887071178752 |