Prática e teoria no desenvolvimento: questão da tomada de consciência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Montoya, Adrián Oscar Dongo
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201702121110
http://hdl.handle.net/11449/157718
Resumo: Abstract The psychological study of moral development, as well as of affective and intellectual life, highlights the need to establish relationships between the child's practical action and reflection on his or her own actions and those of other individuals. However, analyzing these relationships requires taking into account the process that may make them intelligible: awareness. In this work, we will analyze these questions from some basic questions that refer to moral development: How does the child think the moral rules in the practice of the acts themselves and outside of them? Is there a correspondence between the moral judgments and the moral practice of the child? In the formation of heteronomous morality and autonomous morality, are moral practices and judgments the same? Do judgments result from the awareness of moral practices? In this study, we will highlight these problems and point out ways of solution that are shown in the psychogenetic research of Jean Piaget.
id UNSP_63cde7b05dc6b1e0e69606d15046db56
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157718
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Prática e teoria no desenvolvimento: questão da tomada de consciênciaPractice and theory in the moral development: question of awarenessPráctica y teoría en el desarrollo moral: cuestión de la toma de conscienciacognitionrelation between theory and practiceMoral developmentconscientizaçãorelação teoria-práticadesenvolvimento moral.Abstract The psychological study of moral development, as well as of affective and intellectual life, highlights the need to establish relationships between the child's practical action and reflection on his or her own actions and those of other individuals. However, analyzing these relationships requires taking into account the process that may make them intelligible: awareness. In this work, we will analyze these questions from some basic questions that refer to moral development: How does the child think the moral rules in the practice of the acts themselves and outside of them? Is there a correspondence between the moral judgments and the moral practice of the child? In the formation of heteronomous morality and autonomous morality, are moral practices and judgments the same? Do judgments result from the awareness of moral practices? In this study, we will highlight these problems and point out ways of solution that are shown in the psychogenetic research of Jean Piaget.Resumen El estudio psicológico del desarrollo moral, así como de la vida afectiva e intelectual, pone de relieve la necesidad de establecer las relaciones entre la acción práctica del niño y la reflexión de él sobre sus propias acciones y de los otros individuos. Sin embargo, analizar esas relaciones exige llevar en cuenta el proceso que los podrá tornar inteligibles: a la toma de consciencia. En este estudio, se analizaron esas cuestiones a partir de algunas preguntas básicas que se refieren al desarrollo moral: ¿Cómo el niño piensa las reglas morales en la propia práctica de los actos y fuera de estos? ¿Hay correspondencia entre los juzgamientos morales yla práctica moral del niño? En la formación de la moral heterónoma y de la moral autónoma, ¿las prácticas y juicios morales son iguales? ¿Los juicios resultan de la toma de consciencia de las prácticas morales? En este estudio, se destacó esos problemas y se apuntó caminos de solución que se muestran en la investigación psicogenética de Jean Piaget.Resumo O estudo psicológico do desenvolvimento moral, assim como da vida afetiva e intelectual, coloca em evidência a necessidade de estabelecer as relações entre a ação prática da criança e a reflexão dela sobre suas próprias ações e dos outros indivíduos. Porém, analisar essas relações exige levar em conta o processo que poderá torná-los inteligíveis: a tomada de consciência. Neste trabalho, analisaremos essas questões a partir de algumas perguntas básicas que se referem ao desenvolvimento moral: Como a criança pensa as regras morais na própria prática dos atos e fora desses? Existe correspondência entre os julgamentos morais e a prática moral da criança? Na formação da moral heterônoma e da moral autônoma, as práticas e juízos morais são os mesmos? Os juízos resultam da tomada de consciência das práticas morais? Neste estudo, destacaremos esses problemas e apontaremos vias de solução que se mostram na pesquisa psicogenética de Jean Piaget.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoAssociação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Montoya, Adrián Oscar Dongo2018-11-12T17:26:38Z2018-11-12T17:26:38Z2017-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article235-244application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201702121110Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 21, n. 2, p. 235-244, 2017.1413-8557http://hdl.handle.net/11449/15771810.1590/2175-3539201702121110S1413-85572017000200235S1413-85572017000200235.pdf59473195852209230000-0003-2381-3445SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia Escolar e Educacional0,225info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-18T06:12:28Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157718Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:02:14.245830Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Prática e teoria no desenvolvimento: questão da tomada de consciência
Practice and theory in the moral development: question of awareness
Práctica y teoría en el desarrollo moral: cuestión de la toma de consciencia
title Prática e teoria no desenvolvimento: questão da tomada de consciência
spellingShingle Prática e teoria no desenvolvimento: questão da tomada de consciência
Montoya, Adrián Oscar Dongo
cognition
relation between theory and practice
Moral development
conscientização
relação teoria-prática
desenvolvimento moral.
title_short Prática e teoria no desenvolvimento: questão da tomada de consciência
title_full Prática e teoria no desenvolvimento: questão da tomada de consciência
title_fullStr Prática e teoria no desenvolvimento: questão da tomada de consciência
title_full_unstemmed Prática e teoria no desenvolvimento: questão da tomada de consciência
title_sort Prática e teoria no desenvolvimento: questão da tomada de consciência
author Montoya, Adrián Oscar Dongo
author_facet Montoya, Adrián Oscar Dongo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Montoya, Adrián Oscar Dongo
dc.subject.por.fl_str_mv cognition
relation between theory and practice
Moral development
conscientização
relação teoria-prática
desenvolvimento moral.
topic cognition
relation between theory and practice
Moral development
conscientização
relação teoria-prática
desenvolvimento moral.
description Abstract The psychological study of moral development, as well as of affective and intellectual life, highlights the need to establish relationships between the child's practical action and reflection on his or her own actions and those of other individuals. However, analyzing these relationships requires taking into account the process that may make them intelligible: awareness. In this work, we will analyze these questions from some basic questions that refer to moral development: How does the child think the moral rules in the practice of the acts themselves and outside of them? Is there a correspondence between the moral judgments and the moral practice of the child? In the formation of heteronomous morality and autonomous morality, are moral practices and judgments the same? Do judgments result from the awareness of moral practices? In this study, we will highlight these problems and point out ways of solution that are shown in the psychogenetic research of Jean Piaget.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-01
2018-11-12T17:26:38Z
2018-11-12T17:26:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201702121110
Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 21, n. 2, p. 235-244, 2017.
1413-8557
http://hdl.handle.net/11449/157718
10.1590/2175-3539201702121110
S1413-85572017000200235
S1413-85572017000200235.pdf
5947319585220923
0000-0003-2381-3445
url http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201702121110
http://hdl.handle.net/11449/157718
identifier_str_mv Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 21, n. 2, p. 235-244, 2017.
1413-8557
10.1590/2175-3539201702121110
S1413-85572017000200235
S1413-85572017000200235.pdf
5947319585220923
0000-0003-2381-3445
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia Escolar e Educacional
0,225
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 235-244
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128887071178752