Contribuições dos estudos de perfil dos graduandos: o caso dos cursos de licenciatura e bacharelado em Química da UNESP/Araraquara

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Massi, Luciana [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Villani, Alberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/viewArticle/538
http://hdl.handle.net/11449/125177
Resumo: This paper focuses on the profile of students of bachelor and teacher training degree in Chemistry and UNESP/Araraquara. Statistical and comparatives analyzes were performed with a large amount of quantitative data on those who registered and passed the entrance examinations of these courses. This information was interpreted based on the concepts of economic and cultural capital developed by Pierre Bourdieu. The first analysis concerned the approval in entrance exams and brings important conclusions regarding the aspects that favor entering university: confirmation of "preparation courses effect"; major weight of cultural capital in relation to economic capital; and observation of the phenomenon of self-selection in relation to the bachelor's under graduation course. The second analysis points to important differences in the profile of a group of students that could be considered homogeneous due to the choice of chemistry course. In addition to bringing new information on the profile of students of chemistry, our analysis has the merit of translating and quantitatively reveals ideas conveyed in common sense about passing the entrance exam.
id UNSP_659736c8d19598f43cdba34e73e54214
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125177
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Contribuições dos estudos de perfil dos graduandos: o caso dos cursos de licenciatura e bacharelado em Química da UNESP/AraraquaraContributions from profile studies of undergraduates: the case of undergraduate programs in Chemistry from UNESP/AraraquaraStudent’s profileSocio-economic profileHigher educationPerfil dos estudantesPerfil socioeconômicoEnsino SuperiorThis paper focuses on the profile of students of bachelor and teacher training degree in Chemistry and UNESP/Araraquara. Statistical and comparatives analyzes were performed with a large amount of quantitative data on those who registered and passed the entrance examinations of these courses. This information was interpreted based on the concepts of economic and cultural capital developed by Pierre Bourdieu. The first analysis concerned the approval in entrance exams and brings important conclusions regarding the aspects that favor entering university: confirmation of "preparation courses effect"; major weight of cultural capital in relation to economic capital; and observation of the phenomenon of self-selection in relation to the bachelor's under graduation course. The second analysis points to important differences in the profile of a group of students that could be considered homogeneous due to the choice of chemistry course. In addition to bringing new information on the profile of students of chemistry, our analysis has the merit of translating and quantitatively reveals ideas conveyed in common sense about passing the entrance exam.Este trabalho tem como foco o perfil dos estudantes dos cursos de bacharelado e licenciatura em Química da UNESP/Araraquara. Realizamos análises estatísticas e comparativas com um grande volume de dados quantitativos sobre os inscritos e aprovados no vestibular desses cursos. Interpretamos essas informações com base nos conceitos de capital cultural e econômico desenvolvidos por Pierre Bourdieu. A primeira análise diz respeito à aprovação no vestibular e traz conclusões importantes quanto aos aspectos que favorecem o ingresso na universidade: confirmação do “efeito cursinho”; maior peso do capital cultural em relação ao capital econômico; e observação do fenômeno da auto-seleção em relação ao curso de bacharelado. A segunda análise aponta para importantes diferenciações de perfil em um grupo de estudantes que poderia ser considerado homogêneo em função da opção pela Química. Além de trazer informações novas sobre o perfil dos alunos de Química, nossa análise tem o mérito de traduzir e revelar quantitativamente ideias veiculadas no senso comum sobre a aprovação no vestibular.Instituto de Física (IFUSP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras - Unesp, Campos Ville, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Massi, Luciana [UNESP]Villani, Alberto2015-07-15T18:28:35Z2015-07-15T18:28:35Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article151-170application/pdfhttp://revistas.if.usp.br/rbpec/article/viewArticle/538Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 1, p. 151-170, 2014.1806-5104http://hdl.handle.net/11449/125177ISSN1806-5104-2014-14-01-151-170.pdf57537295346618070392048760444762Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-25T06:13:41Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125177Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:39:57.353932Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuições dos estudos de perfil dos graduandos: o caso dos cursos de licenciatura e bacharelado em Química da UNESP/Araraquara
Contributions from profile studies of undergraduates: the case of undergraduate programs in Chemistry from UNESP/Araraquara
title Contribuições dos estudos de perfil dos graduandos: o caso dos cursos de licenciatura e bacharelado em Química da UNESP/Araraquara
spellingShingle Contribuições dos estudos de perfil dos graduandos: o caso dos cursos de licenciatura e bacharelado em Química da UNESP/Araraquara
Massi, Luciana [UNESP]
Student’s profile
Socio-economic profile
Higher education
Perfil dos estudantes
Perfil socioeconômico
Ensino Superior
title_short Contribuições dos estudos de perfil dos graduandos: o caso dos cursos de licenciatura e bacharelado em Química da UNESP/Araraquara
title_full Contribuições dos estudos de perfil dos graduandos: o caso dos cursos de licenciatura e bacharelado em Química da UNESP/Araraquara
title_fullStr Contribuições dos estudos de perfil dos graduandos: o caso dos cursos de licenciatura e bacharelado em Química da UNESP/Araraquara
title_full_unstemmed Contribuições dos estudos de perfil dos graduandos: o caso dos cursos de licenciatura e bacharelado em Química da UNESP/Araraquara
title_sort Contribuições dos estudos de perfil dos graduandos: o caso dos cursos de licenciatura e bacharelado em Química da UNESP/Araraquara
author Massi, Luciana [UNESP]
author_facet Massi, Luciana [UNESP]
Villani, Alberto
author_role author
author2 Villani, Alberto
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Massi, Luciana [UNESP]
Villani, Alberto
dc.subject.por.fl_str_mv Student’s profile
Socio-economic profile
Higher education
Perfil dos estudantes
Perfil socioeconômico
Ensino Superior
topic Student’s profile
Socio-economic profile
Higher education
Perfil dos estudantes
Perfil socioeconômico
Ensino Superior
description This paper focuses on the profile of students of bachelor and teacher training degree in Chemistry and UNESP/Araraquara. Statistical and comparatives analyzes were performed with a large amount of quantitative data on those who registered and passed the entrance examinations of these courses. This information was interpreted based on the concepts of economic and cultural capital developed by Pierre Bourdieu. The first analysis concerned the approval in entrance exams and brings important conclusions regarding the aspects that favor entering university: confirmation of "preparation courses effect"; major weight of cultural capital in relation to economic capital; and observation of the phenomenon of self-selection in relation to the bachelor's under graduation course. The second analysis points to important differences in the profile of a group of students that could be considered homogeneous due to the choice of chemistry course. In addition to bringing new information on the profile of students of chemistry, our analysis has the merit of translating and quantitatively reveals ideas conveyed in common sense about passing the entrance exam.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:28:35Z
2015-07-15T18:28:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/viewArticle/538
Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 1, p. 151-170, 2014.
1806-5104
http://hdl.handle.net/11449/125177
ISSN1806-5104-2014-14-01-151-170.pdf
5753729534661807
0392048760444762
url http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/viewArticle/538
http://hdl.handle.net/11449/125177
identifier_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 1, p. 151-170, 2014.
1806-5104
ISSN1806-5104-2014-14-01-151-170.pdf
5753729534661807
0392048760444762
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 151-170
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128963623518208