Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
DOI: | 10.1590/S1413-73722013000200010 |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722013000200010 http://hdl.handle.net/11449/109779 |
Resumo: | This study aimed to develop procedures for assessing reading comprehension of words and phrases and characterize the performance of students of 2nd year of elementary school in this procedure. It was divided into two phases: 1) preparation of evaluation tests of reading comprehension, consisting of three events: comprehension of written word (CWW), sentences (CWS) and sentences through pictures (CSP) and 2) application of the elaborated evaluation in 120 students distributed in the following groups: GI, 60 students from a public (municipal) school and GII, 60 students from a private school. The CWW test obtained the highest average of score, followed by CSP and CWS for both groups, since the picture contributes to the comprehension of the meaning either of the word and sentences. The procedure was effective to assess initial skills of reading comprehension once it identified inherent difficulties related to the literacy process. |
id |
UNSP_6a63d6870349db93daeaf8dae8a40b5b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/109779 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativoComprensión de lectura de palabras y frases: desarollo de procedimiento de evaluaciónWords and sentences reading comprehension: elaboration of evaluation procedureCompreensão da leituraaprendizagem escolaravaliaçãoReading comprehensionschool learningevaluationThis study aimed to develop procedures for assessing reading comprehension of words and phrases and characterize the performance of students of 2nd year of elementary school in this procedure. It was divided into two phases: 1) preparation of evaluation tests of reading comprehension, consisting of three events: comprehension of written word (CWW), sentences (CWS) and sentences through pictures (CSP) and 2) application of the elaborated evaluation in 120 students distributed in the following groups: GI, 60 students from a public (municipal) school and GII, 60 students from a private school. The CWW test obtained the highest average of score, followed by CSP and CWS for both groups, since the picture contributes to the comprehension of the meaning either of the word and sentences. The procedure was effective to assess initial skills of reading comprehension once it identified inherent difficulties related to the literacy process.Este estudo teve por objetivos elaborar o procedimento de avaliação da compreensão de leitura de palavras e frases e caracterizar o desempenho de escolares de 2º ano do Ensino Fundamental neste procedimento. O estudo foi dividido em duas partes: 1) elaboração das provas de avaliação da compreensão de leitura, composta por três provas: compreensão da palavra escrita (CPE), frase (CFE) e frases a partir de figura (CFF) e 2) aplicação das provas elaboradas em 120 escolares distribuídos em: GI, 60 escolares do ensino público municipal e GII, 60 escolares do ensino particular. A prova CPE obteve maior média de acertos, seguida da CFF e CFE para ambos os grupos, pois a figura auxilia no processo de extração do significado tanto da palavra como da frase. O procedimento elaborado, ao identificar as dificuldades inerentes do início do processo de alfabetização, mostrou-se eficaz para avaliar as habilidades iniciais da compreensão da leitura.Este estudio tuvo por objetivo elaborar procedimiento de evaluación de comprensión de lectura de palabras y frases y caracterizar el desempeño de los escolares del 2º grado de educación primaria en este procedimiento. El estudio fue dividido en dos fases, siendo la fase 1 dedicada a la elaboración de las pruebas de evaluación de comprensión de lectura, dividido en tres pruebas: comprensión de palabra escrita (CPE), frase (CFE) y frases a partir de diseños (CFD). La fase 2 dedicada a la aplicación de las pruebas elaboradas en 120 estudiantes distribuidos en: GI, 60 estudiantes de escuela pública y GII, 60 estudiantes de escuela privada. La prueba CPE obtuvo mayor media de aciertos, seguidos de la CFD y CFE para los dos grupos, pues el diseño auxilia el proceso de extracción del significado tanto de la palabra como de la frase. Lo procedimiento elaborado, al identificar las dificultades inherentes del inicio del proceso de alfabetización, se mostró eficaz para evaluar las habilidades iniciales de comprensión de lectura.UNESP Faculdade de Filosofia e Ciências Departamento de FonoaudiologiaUNESP Faculdade de Filosofia e Ciências Departamento de FonoaudiologiaUniversidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de PsicologiaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Adriana Marques De [UNESP]Capellini, Simone Aparecida [UNESP]2014-10-01T13:08:32Z2014-10-01T13:08:32Z2013-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article293-301application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722013000200010Psicologia em Estudo. Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá, v. 18, n. 2, p. 293-301, 2013.1413-7372http://hdl.handle.net/11449/10977910.1590/S1413-73722013000200010S1413-73722013000200010S1413-73722013000200010.pdf9057316530389548SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia em Estudo0,229info:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T17:39:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109779Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T17:39:29Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo Comprensión de lectura de palabras y frases: desarollo de procedimiento de evaluación Words and sentences reading comprehension: elaboration of evaluation procedure |
title |
Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo |
spellingShingle |
Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo Oliveira, Adriana Marques De [UNESP] Compreensão da leitura aprendizagem escolar avaliação Reading comprehension school learning evaluation Oliveira, Adriana Marques De [UNESP] Compreensão da leitura aprendizagem escolar avaliação Reading comprehension school learning evaluation |
title_short |
Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo |
title_full |
Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo |
title_fullStr |
Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo |
title_full_unstemmed |
Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo |
title_sort |
Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo |
author |
Oliveira, Adriana Marques De [UNESP] |
author_facet |
Oliveira, Adriana Marques De [UNESP] Oliveira, Adriana Marques De [UNESP] Capellini, Simone Aparecida [UNESP] Capellini, Simone Aparecida [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Capellini, Simone Aparecida [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Adriana Marques De [UNESP] Capellini, Simone Aparecida [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Compreensão da leitura aprendizagem escolar avaliação Reading comprehension school learning evaluation |
topic |
Compreensão da leitura aprendizagem escolar avaliação Reading comprehension school learning evaluation |
description |
This study aimed to develop procedures for assessing reading comprehension of words and phrases and characterize the performance of students of 2nd year of elementary school in this procedure. It was divided into two phases: 1) preparation of evaluation tests of reading comprehension, consisting of three events: comprehension of written word (CWW), sentences (CWS) and sentences through pictures (CSP) and 2) application of the elaborated evaluation in 120 students distributed in the following groups: GI, 60 students from a public (municipal) school and GII, 60 students from a private school. The CWW test obtained the highest average of score, followed by CSP and CWS for both groups, since the picture contributes to the comprehension of the meaning either of the word and sentences. The procedure was effective to assess initial skills of reading comprehension once it identified inherent difficulties related to the literacy process. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-01 2014-10-01T13:08:32Z 2014-10-01T13:08:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722013000200010 Psicologia em Estudo. Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá, v. 18, n. 2, p. 293-301, 2013. 1413-7372 http://hdl.handle.net/11449/109779 10.1590/S1413-73722013000200010 S1413-73722013000200010 S1413-73722013000200010.pdf 9057316530389548 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722013000200010 http://hdl.handle.net/11449/109779 |
identifier_str_mv |
Psicologia em Estudo. Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá, v. 18, n. 2, p. 293-301, 2013. 1413-7372 10.1590/S1413-73722013000200010 S1413-73722013000200010 S1413-73722013000200010.pdf 9057316530389548 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicologia em Estudo 0,229 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
293-301 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1822182451948027904 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/S1413-73722013000200010 |