Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Adriana Marques De [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
DOI: 10.1590/S1413-73722013000200010
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722013000200010
http://hdl.handle.net/11449/109779
Resumo: This study aimed to develop procedures for assessing reading comprehension of words and phrases and characterize the performance of students of 2nd year of elementary school in this procedure. It was divided into two phases: 1) preparation of evaluation tests of reading comprehension, consisting of three events: comprehension of written word (CWW), sentences (CWS) and sentences through pictures (CSP) and 2) application of the elaborated evaluation in 120 students distributed in the following groups: GI, 60 students from a public (municipal) school and GII, 60 students from a private school. The CWW test obtained the highest average of score, followed by CSP and CWS for both groups, since the picture contributes to the comprehension of the meaning either of the word and sentences. The procedure was effective to assess initial skills of reading comprehension once it identified inherent difficulties related to the literacy process.
id UNSP_6a63d6870349db93daeaf8dae8a40b5b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109779
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativoComprensión de lectura de palabras y frases: desarollo de procedimiento de evaluaciónWords and sentences reading comprehension: elaboration of evaluation procedureCompreensão da leituraaprendizagem escolaravaliaçãoReading comprehensionschool learningevaluationThis study aimed to develop procedures for assessing reading comprehension of words and phrases and characterize the performance of students of 2nd year of elementary school in this procedure. It was divided into two phases: 1) preparation of evaluation tests of reading comprehension, consisting of three events: comprehension of written word (CWW), sentences (CWS) and sentences through pictures (CSP) and 2) application of the elaborated evaluation in 120 students distributed in the following groups: GI, 60 students from a public (municipal) school and GII, 60 students from a private school. The CWW test obtained the highest average of score, followed by CSP and CWS for both groups, since the picture contributes to the comprehension of the meaning either of the word and sentences. The procedure was effective to assess initial skills of reading comprehension once it identified inherent difficulties related to the literacy process.Este estudo teve por objetivos elaborar o procedimento de avaliação da compreensão de leitura de palavras e frases e caracterizar o desempenho de escolares de 2º ano do Ensino Fundamental neste procedimento. O estudo foi dividido em duas partes: 1) elaboração das provas de avaliação da compreensão de leitura, composta por três provas: compreensão da palavra escrita (CPE), frase (CFE) e frases a partir de figura (CFF) e 2) aplicação das provas elaboradas em 120 escolares distribuídos em: GI, 60 escolares do ensino público municipal e GII, 60 escolares do ensino particular. A prova CPE obteve maior média de acertos, seguida da CFF e CFE para ambos os grupos, pois a figura auxilia no processo de extração do significado tanto da palavra como da frase. O procedimento elaborado, ao identificar as dificuldades inerentes do início do processo de alfabetização, mostrou-se eficaz para avaliar as habilidades iniciais da compreensão da leitura.Este estudio tuvo por objetivo elaborar procedimiento de evaluación de comprensión de lectura de palabras y frases y caracterizar el desempeño de los escolares del 2º grado de educación primaria en este procedimiento. El estudio fue dividido en dos fases, siendo la fase 1 dedicada a la elaboración de las pruebas de evaluación de comprensión de lectura, dividido en tres pruebas: comprensión de palabra escrita (CPE), frase (CFE) y frases a partir de diseños (CFD). La fase 2 dedicada a la aplicación de las pruebas elaboradas en 120 estudiantes distribuidos en: GI, 60 estudiantes de escuela pública y GII, 60 estudiantes de escuela privada. La prueba CPE obtuvo mayor media de aciertos, seguidos de la CFD y CFE para los dos grupos, pues el diseño auxilia el proceso de extracción del significado tanto de la palabra como de la frase. Lo procedimiento elaborado, al identificar las dificultades inherentes del inicio del proceso de alfabetización, se mostró eficaz para evaluar las habilidades iniciales de comprensión de lectura.UNESP Faculdade de Filosofia e Ciências Departamento de FonoaudiologiaUNESP Faculdade de Filosofia e Ciências Departamento de FonoaudiologiaUniversidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de PsicologiaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Adriana Marques De [UNESP]Capellini, Simone Aparecida [UNESP]2014-10-01T13:08:32Z2014-10-01T13:08:32Z2013-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article293-301application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722013000200010Psicologia em Estudo. Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá, v. 18, n. 2, p. 293-301, 2013.1413-7372http://hdl.handle.net/11449/10977910.1590/S1413-73722013000200010S1413-73722013000200010S1413-73722013000200010.pdf9057316530389548SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia em Estudo0,229info:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T17:39:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109779Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T17:39:29Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo
Comprensión de lectura de palabras y frases: desarollo de procedimiento de evaluación
Words and sentences reading comprehension: elaboration of evaluation procedure
title Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo
spellingShingle Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo
Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo
Oliveira, Adriana Marques De [UNESP]
Compreensão da leitura
aprendizagem escolar
avaliação
Reading comprehension
school learning
evaluation
Oliveira, Adriana Marques De [UNESP]
Compreensão da leitura
aprendizagem escolar
avaliação
Reading comprehension
school learning
evaluation
title_short Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo
title_full Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo
title_fullStr Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo
Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo
title_full_unstemmed Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo
Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo
title_sort Compreensão leitora de palavras e frases: elaboração de procedimento avaliativo
author Oliveira, Adriana Marques De [UNESP]
author_facet Oliveira, Adriana Marques De [UNESP]
Oliveira, Adriana Marques De [UNESP]
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
author_role author
author2 Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Adriana Marques De [UNESP]
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Compreensão da leitura
aprendizagem escolar
avaliação
Reading comprehension
school learning
evaluation
topic Compreensão da leitura
aprendizagem escolar
avaliação
Reading comprehension
school learning
evaluation
description This study aimed to develop procedures for assessing reading comprehension of words and phrases and characterize the performance of students of 2nd year of elementary school in this procedure. It was divided into two phases: 1) preparation of evaluation tests of reading comprehension, consisting of three events: comprehension of written word (CWW), sentences (CWS) and sentences through pictures (CSP) and 2) application of the elaborated evaluation in 120 students distributed in the following groups: GI, 60 students from a public (municipal) school and GII, 60 students from a private school. The CWW test obtained the highest average of score, followed by CSP and CWS for both groups, since the picture contributes to the comprehension of the meaning either of the word and sentences. The procedure was effective to assess initial skills of reading comprehension once it identified inherent difficulties related to the literacy process.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-01
2014-10-01T13:08:32Z
2014-10-01T13:08:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722013000200010
Psicologia em Estudo. Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá, v. 18, n. 2, p. 293-301, 2013.
1413-7372
http://hdl.handle.net/11449/109779
10.1590/S1413-73722013000200010
S1413-73722013000200010
S1413-73722013000200010.pdf
9057316530389548
url http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722013000200010
http://hdl.handle.net/11449/109779
identifier_str_mv Psicologia em Estudo. Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá, v. 18, n. 2, p. 293-301, 2013.
1413-7372
10.1590/S1413-73722013000200010
S1413-73722013000200010
S1413-73722013000200010.pdf
9057316530389548
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia em Estudo
0,229
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 293-301
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1822182451948027904
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.1590/S1413-73722013000200010