Aprendizagem de alunos com deficiência intelectual do ciclo I do Ensino Fundamental: o desempenho em leitura e escrita e a formação de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://alb.com.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais18/pdf/ltp_58_suplemento_18cole_1602_1999.pdf
http://hdl.handle.net/11449/115371
Resumo: The issue of evaluation in the fi eld of intellectual disabilities, an inclusive perspective, it is still relatively unexplored subject in research and educational practice. Thus, it was developed with the Municipal Education of Sao Paulo, a project for the development of a Referential Learning Assessment of Students with Intellectual Disabilities, in order to build an assessment tool, with different indicators curriculum, considering the areas of and curriculum development at different times of the year and be able to evaluate not only the conditions of individual students, but also and essentially their access to the curriculum and, further, the adjustments made by school systems, capable of being conducive to their learning and development. The project included shares in two axes: (1) Training for trainers (advisory presence and distance with the preparation of detailed guidelines to work with the schools) and (2) Implementation and Monitoring Instrument (analysis and referrals to point the it will be necessary to change the reality). Here the data will be presented related to teacher training and performance in the area of reading and writing of students with intellectual disabilities a cycle of basic education. The results suggest the pyramid approach as a strategy for teacher training and in relation to students’ learning skills are better in reading and feature improvements in the course of the fi rst cycle of elementary school.
id UNSP_6c10a62ba54407394a61f0448b409635
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115371
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Aprendizagem de alunos com deficiência intelectual do ciclo I do Ensino Fundamental: o desempenho em leitura e escrita e a formação de professoresAvaliação da leitura e escritadeficiencia intelectualformação de professoresInclusão escolarThe issue of evaluation in the fi eld of intellectual disabilities, an inclusive perspective, it is still relatively unexplored subject in research and educational practice. Thus, it was developed with the Municipal Education of Sao Paulo, a project for the development of a Referential Learning Assessment of Students with Intellectual Disabilities, in order to build an assessment tool, with different indicators curriculum, considering the areas of and curriculum development at different times of the year and be able to evaluate not only the conditions of individual students, but also and essentially their access to the curriculum and, further, the adjustments made by school systems, capable of being conducive to their learning and development. The project included shares in two axes: (1) Training for trainers (advisory presence and distance with the preparation of detailed guidelines to work with the schools) and (2) Implementation and Monitoring Instrument (analysis and referrals to point the it will be necessary to change the reality). Here the data will be presented related to teacher training and performance in the area of reading and writing of students with intellectual disabilities a cycle of basic education. The results suggest the pyramid approach as a strategy for teacher training and in relation to students’ learning skills are better in reading and feature improvements in the course of the fi rst cycle of elementary school.A questão da avaliação na área da defi ciência intelectual, numa perspectiva inclusiva, ainda é tema pouco explorado na pesquisa e na prática educacional. Assim, foi desenvolvido junto a Secretaria Municipal de Educação de São Paulo, um projeto para a elaboração de um Referencial de Avaliação da Aprendizagem de Alunos com Defi ciência Intelectual, com o objetivo construir um instrumento de avaliação, com diferentes indicadores curriculares, considerando as áreas do desenvolvimento e do currículo em diferentes momentos do ano letivo e que fosse capaz de avaliar não apenas as condições individuais dos alunos, mas também e essencialmente suas possibilidades de acesso ao currículo e, ainda mais, as adequações realizadas pelos sistemas de ensino, capazes de serem propiciadoras de sua aprendizagem e de seu desenvolvimento. O projeto previa ações em dois eixos de atuação: (1) Formação para formadores (assessoria presencial e à distância com elaboração de pautas detalhadas para o trabalho junto às escolas) e (2) Aplicação e Acompanhamento do Instrumento (análise e encaminhamentos que apontem o que será necessário para modifi car a realidade). Aqui será apresentados os dados relacionadas à formação dos professores e do desempenho na área da escrita e da leitura de alunos com defi ciência intelectual do ciclo 1 do ensino fundamental. Os resultados indicam a abordagem piramidal como estratégia de formação de professores e, em relação à aprendizagem dos alunos suas competências são melhores em leitura e apresentam melhoras no percurso do ciclo 1 do ensino fundamental.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, RUA HYGINO MUZZI, 737, CAMPUS UNIVERSITÁRIO, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, RUA HYGINO MUZZI, 737, CAMPUS UNIVERSITÁRIO, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP]2015-02-24T13:58:01Z2015-02-24T13:58:01Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1796-1807application/pdfhttp://alb.com.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais18/pdf/ltp_58_suplemento_18cole_1602_1999.pdfLeitura. Teoria & Prática, v. 30, n. 58, p. 1796-1807, 2012.0102-387Xhttp://hdl.handle.net/11449/115371ISSN0102387X-2012-30-58-1796-1807.pdfCurrículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLeitura. Teoria & Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:28:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115371Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:28:36Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Aprendizagem de alunos com deficiência intelectual do ciclo I do Ensino Fundamental: o desempenho em leitura e escrita e a formação de professores
title Aprendizagem de alunos com deficiência intelectual do ciclo I do Ensino Fundamental: o desempenho em leitura e escrita e a formação de professores
spellingShingle Aprendizagem de alunos com deficiência intelectual do ciclo I do Ensino Fundamental: o desempenho em leitura e escrita e a formação de professores
Oliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP]
Avaliação da leitura e escrita
deficiencia intelectual
formação de professores
Inclusão escolar
title_short Aprendizagem de alunos com deficiência intelectual do ciclo I do Ensino Fundamental: o desempenho em leitura e escrita e a formação de professores
title_full Aprendizagem de alunos com deficiência intelectual do ciclo I do Ensino Fundamental: o desempenho em leitura e escrita e a formação de professores
title_fullStr Aprendizagem de alunos com deficiência intelectual do ciclo I do Ensino Fundamental: o desempenho em leitura e escrita e a formação de professores
title_full_unstemmed Aprendizagem de alunos com deficiência intelectual do ciclo I do Ensino Fundamental: o desempenho em leitura e escrita e a formação de professores
title_sort Aprendizagem de alunos com deficiência intelectual do ciclo I do Ensino Fundamental: o desempenho em leitura e escrita e a formação de professores
author Oliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP]
author_facet Oliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação da leitura e escrita
deficiencia intelectual
formação de professores
Inclusão escolar
topic Avaliação da leitura e escrita
deficiencia intelectual
formação de professores
Inclusão escolar
description The issue of evaluation in the fi eld of intellectual disabilities, an inclusive perspective, it is still relatively unexplored subject in research and educational practice. Thus, it was developed with the Municipal Education of Sao Paulo, a project for the development of a Referential Learning Assessment of Students with Intellectual Disabilities, in order to build an assessment tool, with different indicators curriculum, considering the areas of and curriculum development at different times of the year and be able to evaluate not only the conditions of individual students, but also and essentially their access to the curriculum and, further, the adjustments made by school systems, capable of being conducive to their learning and development. The project included shares in two axes: (1) Training for trainers (advisory presence and distance with the preparation of detailed guidelines to work with the schools) and (2) Implementation and Monitoring Instrument (analysis and referrals to point the it will be necessary to change the reality). Here the data will be presented related to teacher training and performance in the area of reading and writing of students with intellectual disabilities a cycle of basic education. The results suggest the pyramid approach as a strategy for teacher training and in relation to students’ learning skills are better in reading and feature improvements in the course of the fi rst cycle of elementary school.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:58:01Z
2015-02-24T13:58:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://alb.com.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais18/pdf/ltp_58_suplemento_18cole_1602_1999.pdf
Leitura. Teoria & Prática, v. 30, n. 58, p. 1796-1807, 2012.
0102-387X
http://hdl.handle.net/11449/115371
ISSN0102387X-2012-30-58-1796-1807.pdf
url http://alb.com.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais18/pdf/ltp_58_suplemento_18cole_1602_1999.pdf
http://hdl.handle.net/11449/115371
identifier_str_mv Leitura. Teoria & Prática, v. 30, n. 58, p. 1796-1807, 2012.
0102-387X
ISSN0102387X-2012-30-58-1796-1807.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Leitura. Teoria & Prática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1796-1807
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128127988137984