Concepções de adolescentes autores de ato infracional sobre a escola, 2015

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lourenção, Elizabeth Soares Pinheiro [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/135962
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/04-02-2016/000857558.pdf
Resumo: This dissertation had as a general goal to understand the conceptions of transgressor adolescents about school. To this end, we conducted field research in nine adolescents in compliance with socio-educational measures (watched liberty and free services to the community), which were seven boys and two girls. It also participated of this research, nine professionals that work with adolescents who are in the executions process of the socio-educational measures. The research was developed in Presidente Prudente/SP by the Social Assistance Reference Center (Creas), social and educational measures. The selection of subjects surveyed did it by intentional sample, noting the presence of typical elements and features such as involvement with illegal acts and compliance with socio-educational measures in freedom. Despite the relevance of these characteristics, it was considered as the main selection element the will of participation of adolescents in the study. It is a qualitative research in which the theoretical position is deeply aligned with critical theory that prompted us to grasp the essence of the facts, not just what is perceived. Data analysis was built on the triangulation of proposed methods which allowed us the combination of three data collection sources: interview with teenagers; the documentary analysis of the IAP (Individual Care Plan)...
id UNSP_6f9874bcac5f6193fe02c0aae3d4f83a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/135962
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Concepções de adolescentes autores de ato infracional sobre a escola, 2015EducaçãoInfraçõesAdolescênciaEscolasDelinquencia juvenilEducationThis dissertation had as a general goal to understand the conceptions of transgressor adolescents about school. To this end, we conducted field research in nine adolescents in compliance with socio-educational measures (watched liberty and free services to the community), which were seven boys and two girls. It also participated of this research, nine professionals that work with adolescents who are in the executions process of the socio-educational measures. The research was developed in Presidente Prudente/SP by the Social Assistance Reference Center (Creas), social and educational measures. The selection of subjects surveyed did it by intentional sample, noting the presence of typical elements and features such as involvement with illegal acts and compliance with socio-educational measures in freedom. Despite the relevance of these characteristics, it was considered as the main selection element the will of participation of adolescents in the study. It is a qualitative research in which the theoretical position is deeply aligned with critical theory that prompted us to grasp the essence of the facts, not just what is perceived. Data analysis was built on the triangulation of proposed methods which allowed us the combination of three data collection sources: interview with teenagers; the documentary analysis of the IAP (Individual Care Plan)...Esta dissertação de mestrado teve o objetivo geral de compreender as concepções de adolescentes autores de ato infracional sobre a escola. Para tanto, realizamos pesquisa de campo junto a nove adolescentes em cumprimento de medida socioeducativa de meio aberto (liberdade assistida e prestação de serviços à comunidade), sendo que destes, sete são do sexo masculino e dois do sexo feminino. Participaram também da pesquisa nove profissionais que atuam com os adolescentes no serviço de execução de medidas socioeducativas. A pesquisa foi desenvolvida no município de Presidente Prudente/SP, junto ao Centro de Referência Especializado de Assistência Social (Creas), medidas socioeducativas. A seleção dos sujeitos pesquisados foi feita por amostra intencional, atentando para a presença de elementos e características típicas, tais como o envolvimento com atos infracionais e o cumprimento de medida socioeducativa em meio aberto. Apesar da relevância destas características, consideramos como principal elemento de seleção a vontade de participação dos adolescentes na pesquisa. Trata-se de uma pesquisa qualitativa no qual o posicionamento teórico está profundamente alinhado a teoria critica, que nos instigou a alcançar a essência dos fatos e não apenas o que é percebido. A análise dos dados foi construída com base na proposta de triangulação de dados a qual nos permitiu a combinação de três fontes de coleta destes: a entrevista com os adolescentes; a análise documental do PIA (Plano Individual de Atendimento)...Universidade Estadual Paulista (Unesp)Coimbra, Renata [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Lourenção, Elizabeth Soares Pinheiro [UNESP]2016-03-07T19:20:38Z2016-03-07T19:20:38Z2015-09-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis153 f. : tab.application/pdfLOURENÇÃO, Elizabeth Soares Pinheiro. Concepções de adolescentes autores de ato infracional sobre a escola, 2015. 2015. 153 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.http://hdl.handle.net/11449/135962000857558http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/04-02-2016/000857558.pdf33004129044P603322028896305070000-0003-2105-7260Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-23T06:13:44Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135962Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-23T06:13:44Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepções de adolescentes autores de ato infracional sobre a escola, 2015
title Concepções de adolescentes autores de ato infracional sobre a escola, 2015
spellingShingle Concepções de adolescentes autores de ato infracional sobre a escola, 2015
Lourenção, Elizabeth Soares Pinheiro [UNESP]
Educação
Infrações
Adolescência
Escolas
Delinquencia juvenil
Education
title_short Concepções de adolescentes autores de ato infracional sobre a escola, 2015
title_full Concepções de adolescentes autores de ato infracional sobre a escola, 2015
title_fullStr Concepções de adolescentes autores de ato infracional sobre a escola, 2015
title_full_unstemmed Concepções de adolescentes autores de ato infracional sobre a escola, 2015
title_sort Concepções de adolescentes autores de ato infracional sobre a escola, 2015
author Lourenção, Elizabeth Soares Pinheiro [UNESP]
author_facet Lourenção, Elizabeth Soares Pinheiro [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Coimbra, Renata [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lourenção, Elizabeth Soares Pinheiro [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Infrações
Adolescência
Escolas
Delinquencia juvenil
Education
topic Educação
Infrações
Adolescência
Escolas
Delinquencia juvenil
Education
description This dissertation had as a general goal to understand the conceptions of transgressor adolescents about school. To this end, we conducted field research in nine adolescents in compliance with socio-educational measures (watched liberty and free services to the community), which were seven boys and two girls. It also participated of this research, nine professionals that work with adolescents who are in the executions process of the socio-educational measures. The research was developed in Presidente Prudente/SP by the Social Assistance Reference Center (Creas), social and educational measures. The selection of subjects surveyed did it by intentional sample, noting the presence of typical elements and features such as involvement with illegal acts and compliance with socio-educational measures in freedom. Despite the relevance of these characteristics, it was considered as the main selection element the will of participation of adolescents in the study. It is a qualitative research in which the theoretical position is deeply aligned with critical theory that prompted us to grasp the essence of the facts, not just what is perceived. Data analysis was built on the triangulation of proposed methods which allowed us the combination of three data collection sources: interview with teenagers; the documentary analysis of the IAP (Individual Care Plan)...
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-29
2016-03-07T19:20:38Z
2016-03-07T19:20:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LOURENÇÃO, Elizabeth Soares Pinheiro. Concepções de adolescentes autores de ato infracional sobre a escola, 2015. 2015. 153 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/135962
000857558
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/04-02-2016/000857558.pdf
33004129044P6
0332202889630507
0000-0003-2105-7260
identifier_str_mv LOURENÇÃO, Elizabeth Soares Pinheiro. Concepções de adolescentes autores de ato infracional sobre a escola, 2015. 2015. 153 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.
000857558
33004129044P6
0332202889630507
0000-0003-2105-7260
url http://hdl.handle.net/11449/135962
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/04-02-2016/000857558.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 153 f. : tab.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965042062393344