Experiências de estágio curricular supervisionado e portfólios de aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/28017 http://hdl.handle.net/11449/114983 |
Resumo: | This article portrays Supervised Curricular Training experiences in Paulistas Universities by means of learning portfolios. The reflections presented indicate the pathways of experiences with this feature didactic-pedagogical motivator of qualitative advances in cultural formation of students and teachers of the Pedagogy Course. The methodological approach was chosen for consistent in the defense of necessary joints of dialogical, reflexive and emancipatory dimensions in training teachers for Early Childhood Education, and to contribute in the mediation of the activities carried out by undergraduates, with individualized follow in the formation of each one of them. The experience, stand out learnings regarding limits of this practice and the significant advances realized in each student, by means of their written work, sharing of knowledge, the interlocution between them and the teachers and the link with theory and practice through the Internship Supervised and the use of learning portfolios. |
id |
UNSP_715eb607c9bb2a2271afcf9e0faf6b24 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114983 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Experiências de estágio curricular supervisionado e portfólios de aprendizagemExperiences of supervised internship and learning portfoliosportifólio de aprendizagemCurso de Pedagogia da FFC - Unesp - Marília, SP.This article portrays Supervised Curricular Training experiences in Paulistas Universities by means of learning portfolios. The reflections presented indicate the pathways of experiences with this feature didactic-pedagogical motivator of qualitative advances in cultural formation of students and teachers of the Pedagogy Course. The methodological approach was chosen for consistent in the defense of necessary joints of dialogical, reflexive and emancipatory dimensions in training teachers for Early Childhood Education, and to contribute in the mediation of the activities carried out by undergraduates, with individualized follow in the formation of each one of them. The experience, stand out learnings regarding limits of this practice and the significant advances realized in each student, by means of their written work, sharing of knowledge, the interlocution between them and the teachers and the link with theory and practice through the Internship Supervised and the use of learning portfolios.Este artigo retrata experiências de Estágio Curricular Supervisionado em universidades paulistas com uso de portfólios de aprendizagem. As reflexões apresentadas assinalam os percursos das vivências com esse recurso didático-pedagógico motivador de avanços qualitativos no processo de formação cultural de discentes e professoras do Curso de Pedagogia. A abordagem metodológica foi escolhida por coadunar com a defesa de necessárias articulações das dimensões dialógica, reflexiva e emancipadora no processo de formação de professores para a Educação Infantil, e por contribuir para a mediação das atividades realizadas pelos graduandos, com acompanhamento individualizado na formação de cada um deles. Do vivido, destacam-se aprendizados relativos aos limites dessa prática e aos avanços significativos percebidos em cada discente, por meio de seus trabalhos escritos, da partilha de conhecimentos, da interlocução entre os estudantes e entre eles e as professoras e da articulação teoria e prática mediante o Estágio Supervisionado e o uso de portfólios de aprendizagem.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]Valiengo, AmandaSilva, Ana Laura Ribeiro da2015-02-24T13:57:38Z2015-02-24T13:57:38Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article221-232application/pdfhttp://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/28017Ensino em Re-vista, v. 21, n. 2, p. 221-232, 2014.0104-3757http://hdl.handle.net/11449/114983ISSN01043757-2014-21-02-221-232.pdf5702962982414366Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsino em Re-vistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114983Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:57Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Experiências de estágio curricular supervisionado e portfólios de aprendizagem Experiences of supervised internship and learning portfolios |
title |
Experiências de estágio curricular supervisionado e portfólios de aprendizagem |
spellingShingle |
Experiências de estágio curricular supervisionado e portfólios de aprendizagem Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP] portifólio de aprendizagem Curso de Pedagogia da FFC - Unesp - Marília, SP. |
title_short |
Experiências de estágio curricular supervisionado e portfólios de aprendizagem |
title_full |
Experiências de estágio curricular supervisionado e portfólios de aprendizagem |
title_fullStr |
Experiências de estágio curricular supervisionado e portfólios de aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Experiências de estágio curricular supervisionado e portfólios de aprendizagem |
title_sort |
Experiências de estágio curricular supervisionado e portfólios de aprendizagem |
author |
Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP] |
author_facet |
Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP] Valiengo, Amanda Silva, Ana Laura Ribeiro da |
author_role |
author |
author2 |
Valiengo, Amanda Silva, Ana Laura Ribeiro da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP] Valiengo, Amanda Silva, Ana Laura Ribeiro da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
portifólio de aprendizagem Curso de Pedagogia da FFC - Unesp - Marília, SP. |
topic |
portifólio de aprendizagem Curso de Pedagogia da FFC - Unesp - Marília, SP. |
description |
This article portrays Supervised Curricular Training experiences in Paulistas Universities by means of learning portfolios. The reflections presented indicate the pathways of experiences with this feature didactic-pedagogical motivator of qualitative advances in cultural formation of students and teachers of the Pedagogy Course. The methodological approach was chosen for consistent in the defense of necessary joints of dialogical, reflexive and emancipatory dimensions in training teachers for Early Childhood Education, and to contribute in the mediation of the activities carried out by undergraduates, with individualized follow in the formation of each one of them. The experience, stand out learnings regarding limits of this practice and the significant advances realized in each student, by means of their written work, sharing of knowledge, the interlocution between them and the teachers and the link with theory and practice through the Internship Supervised and the use of learning portfolios. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-02-24T13:57:38Z 2015-02-24T13:57:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/28017 Ensino em Re-vista, v. 21, n. 2, p. 221-232, 2014. 0104-3757 http://hdl.handle.net/11449/114983 ISSN01043757-2014-21-02-221-232.pdf 5702962982414366 |
url |
http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/28017 http://hdl.handle.net/11449/114983 |
identifier_str_mv |
Ensino em Re-vista, v. 21, n. 2, p. 221-232, 2014. 0104-3757 ISSN01043757-2014-21-02-221-232.pdf 5702962982414366 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-vista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
221-232 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128199897382912 |