A narrativa visual de Lourenço Mutarelli: o uso fragmentado da linguagem dos quadrinhos em seus primeiros romances gráficos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Guilherme Lima Bruno e [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/127555
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/01-09-2015/000844422.pdf
Resumo: Lourenço Mutarelli had an intense comics production during the nineties. After a period producing fanzines and short stories, he starts to create a series of albums with dense stories, characterized by disturbed characters. This research intends to reflect about his narrative in the albums Transubstanciação, Eu te amo Lucimar and Confluência da Forquilha; how Lourenço Mutarelli develops his comics construction, identifying the visual narrative specificities and, consequently, some possibilities of the comics language. Mutarelli's work is distinguished and authorial, his narrative cuts are fragmented, the vision of a deformed and chaotic world, the union of different visual forms - drawings that are sometimes realistic, sometimes deformed, combined with photographic elements - and verbal forms - colloquial speech combined with poems and explanatory notes - creates a plural work, that needs a creative effort to the reading process and analysis, once it goes beyond the limits of the traditional analyses, overcoming the subjectivity and uncertainty. Even though the author has a great importance for the national comics and is one of the forerunners of the graphic novels in Brazil, much of his comics production hasn't been widely studied yet, especially his early albums. Therefore, we intend to delimit some aspects of the author's poetics, in addition to the reading possibilities of these works that represent a mark for the Brazilian comics
id UNSP_7931f4a888093bdab0023d37c1ca6708
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127555
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A narrativa visual de Lourenço Mutarelli: o uso fragmentado da linguagem dos quadrinhos em seus primeiros romances gráficosMutarelli, Lourenço, 1964- Crítica e interpretaçãoLiteratura - História e critica - Teoria, etcHistórias em quadrinhos, tiras, etc. Brasil História e critica Teoria, etc. Séc. XXRomances gráficosArte narrativaLourenço Mutarelli had an intense comics production during the nineties. After a period producing fanzines and short stories, he starts to create a series of albums with dense stories, characterized by disturbed characters. This research intends to reflect about his narrative in the albums Transubstanciação, Eu te amo Lucimar and Confluência da Forquilha; how Lourenço Mutarelli develops his comics construction, identifying the visual narrative specificities and, consequently, some possibilities of the comics language. Mutarelli's work is distinguished and authorial, his narrative cuts are fragmented, the vision of a deformed and chaotic world, the union of different visual forms - drawings that are sometimes realistic, sometimes deformed, combined with photographic elements - and verbal forms - colloquial speech combined with poems and explanatory notes - creates a plural work, that needs a creative effort to the reading process and analysis, once it goes beyond the limits of the traditional analyses, overcoming the subjectivity and uncertainty. Even though the author has a great importance for the national comics and is one of the forerunners of the graphic novels in Brazil, much of his comics production hasn't been widely studied yet, especially his early albums. Therefore, we intend to delimit some aspects of the author's poetics, in addition to the reading possibilities of these works that represent a mark for the Brazilian comicsLourenço Mutarelli teve uma produção quadrinhística intensa durante a década de noventa. Após um período produzindo fanzines e histórias curtas, ele passa a criar uma série de álbuns com histórias densas, marcadas por personagens perturbadas. Esta pesquisa pretende refletir sobre sua narrativa nos álbuns Transubstanciação, Eu te amo Lucimar e Confluência da Forquilha; como desenvolve sua construção quadrinhística, identificando as especificidades da narrativa visual de Lourenço Mutarelli e, consequentemente, algumas possibilidades da linguagem dos quadrinhos. A obra de Mutarelli é diferenciada e autoral, seus recortes narrativos fragmentados, a visão de um mundo deformado e caótico, a união de diferentes formas visuais - desenhos ora realistas, ora deformados, misturados a elementos fotográficos - e verbais - falas coloquiais se misturando a poemas e notas explicativas - acarretam em uma obra plural, que necessita de um esforço criativo para o processo de leitura e análise, uma vez que extrapola os limites de análises tradicionais, imperando a subjetividade e a incerteza. Ainda que seja autor de grande importância para a HQ nacional e tenha sido um dos precursores dos romances gráficos no Brasil, muito de sua produção quadrinhística ainda não foi amplamente estudada, a se destacar seus primeiros álbuns. Assim, pretendemos delimitar alguns aspectos da poética do autor, além de possibilidades de leitura desses trabalhos que representam um marco para as histórias em quadrinhos brasileirasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Hattnher, Álvaro Luiz [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silveira, Guilherme Lima Bruno e [UNESP]2015-09-17T15:24:12Z2015-09-17T15:24:12Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis209 f. : il. color.application/pdfSILVEIRA, Guilherme Lima Bruno e. A narrativa visual de Lourenço Mutarelli: o uso fragmentado da linguagem dos quadrinhos em seus primeiros romances gráficos. 2014. 209 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014.http://hdl.handle.net/11449/127555000844422http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/01-09-2015/000844422.pdf33004153015P28010108954827551Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-18T06:32:00Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127555Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-18T06:32Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A narrativa visual de Lourenço Mutarelli: o uso fragmentado da linguagem dos quadrinhos em seus primeiros romances gráficos
title A narrativa visual de Lourenço Mutarelli: o uso fragmentado da linguagem dos quadrinhos em seus primeiros romances gráficos
spellingShingle A narrativa visual de Lourenço Mutarelli: o uso fragmentado da linguagem dos quadrinhos em seus primeiros romances gráficos
Silveira, Guilherme Lima Bruno e [UNESP]
Mutarelli, Lourenço, 1964- Crítica e interpretação
Literatura - História e critica - Teoria, etc
Histórias em quadrinhos, tiras, etc. Brasil História e critica Teoria, etc. Séc. XX
Romances gráficos
Arte narrativa
title_short A narrativa visual de Lourenço Mutarelli: o uso fragmentado da linguagem dos quadrinhos em seus primeiros romances gráficos
title_full A narrativa visual de Lourenço Mutarelli: o uso fragmentado da linguagem dos quadrinhos em seus primeiros romances gráficos
title_fullStr A narrativa visual de Lourenço Mutarelli: o uso fragmentado da linguagem dos quadrinhos em seus primeiros romances gráficos
title_full_unstemmed A narrativa visual de Lourenço Mutarelli: o uso fragmentado da linguagem dos quadrinhos em seus primeiros romances gráficos
title_sort A narrativa visual de Lourenço Mutarelli: o uso fragmentado da linguagem dos quadrinhos em seus primeiros romances gráficos
author Silveira, Guilherme Lima Bruno e [UNESP]
author_facet Silveira, Guilherme Lima Bruno e [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Hattnher, Álvaro Luiz [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira, Guilherme Lima Bruno e [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Mutarelli, Lourenço, 1964- Crítica e interpretação
Literatura - História e critica - Teoria, etc
Histórias em quadrinhos, tiras, etc. Brasil História e critica Teoria, etc. Séc. XX
Romances gráficos
Arte narrativa
topic Mutarelli, Lourenço, 1964- Crítica e interpretação
Literatura - História e critica - Teoria, etc
Histórias em quadrinhos, tiras, etc. Brasil História e critica Teoria, etc. Séc. XX
Romances gráficos
Arte narrativa
description Lourenço Mutarelli had an intense comics production during the nineties. After a period producing fanzines and short stories, he starts to create a series of albums with dense stories, characterized by disturbed characters. This research intends to reflect about his narrative in the albums Transubstanciação, Eu te amo Lucimar and Confluência da Forquilha; how Lourenço Mutarelli develops his comics construction, identifying the visual narrative specificities and, consequently, some possibilities of the comics language. Mutarelli's work is distinguished and authorial, his narrative cuts are fragmented, the vision of a deformed and chaotic world, the union of different visual forms - drawings that are sometimes realistic, sometimes deformed, combined with photographic elements - and verbal forms - colloquial speech combined with poems and explanatory notes - creates a plural work, that needs a creative effort to the reading process and analysis, once it goes beyond the limits of the traditional analyses, overcoming the subjectivity and uncertainty. Even though the author has a great importance for the national comics and is one of the forerunners of the graphic novels in Brazil, much of his comics production hasn't been widely studied yet, especially his early albums. Therefore, we intend to delimit some aspects of the author's poetics, in addition to the reading possibilities of these works that represent a mark for the Brazilian comics
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-09-17T15:24:12Z
2015-09-17T15:24:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVEIRA, Guilherme Lima Bruno e. A narrativa visual de Lourenço Mutarelli: o uso fragmentado da linguagem dos quadrinhos em seus primeiros romances gráficos. 2014. 209 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/127555
000844422
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/01-09-2015/000844422.pdf
33004153015P2
8010108954827551
identifier_str_mv SILVEIRA, Guilherme Lima Bruno e. A narrativa visual de Lourenço Mutarelli: o uso fragmentado da linguagem dos quadrinhos em seus primeiros romances gráficos. 2014. 209 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014.
000844422
33004153015P2
8010108954827551
url http://hdl.handle.net/11449/127555
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/01-09-2015/000844422.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 209 f. : il. color.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803047368655896576