As orações concessivas nas gramáticas e nos livros didáticos do Ensino Fundamental: análises e novas propostas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/issue/view/1098 http://hdl.handle.net/11449/122513 |
Resumo: | This paper aims to discuss the approach of sentences concessive on grammars and teaching books in Portuguese in order to ascertain to what extent is closer or more distant from the description of sentences concessive in real interaction from the perspective of Functional Discourse Grammar. Were consulted normative grammars, descriptive and five textbooks used in primary schools. In some, the grant was not addressed, as in others, we note that, in general, have definitions which simply equate concessive clauses a concept syntactic and sometimes semantic, detaching it from the domain of pragmatic language. This level of analysis is not left out, however, by the prospect Functional Discourse, which analyzes the pragmatic as the broader component within which we analyze the semantics and syntax. From this point of view, we intend to propose new emphases in approach given the award by the grammars and the teaching materials. |
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As orações concessivas nas gramáticas e nos livros didáticos do Ensino Fundamental: análises e novas propostasConcessive clauses on grammars and textbooks: analysis and new emphasisGramáticas normativasgramáticas descritivas, livros didáticosoração concessivaGramática Discursivo-FuncionalNormative grammardescriptive grammartextbookconcession clauseFunctional Discourse GrammarThis paper aims to discuss the approach of sentences concessive on grammars and teaching books in Portuguese in order to ascertain to what extent is closer or more distant from the description of sentences concessive in real interaction from the perspective of Functional Discourse Grammar. Were consulted normative grammars, descriptive and five textbooks used in primary schools. In some, the grant was not addressed, as in others, we note that, in general, have definitions which simply equate concessive clauses a concept syntactic and sometimes semantic, detaching it from the domain of pragmatic language. This level of analysis is not left out, however, by the prospect Functional Discourse, which analyzes the pragmatic as the broader component within which we analyze the semantics and syntax. From this point of view, we intend to propose new emphases in approach given the award by the grammars and the teaching materials.O presente trabalho tem como objetivo discutir a abordagem das orações concessivas nas gramáticas e nos materiais didáticos de língua portuguesa a fim de verificar em que medida se aproximam ou se distanciam da descrição das orações concessivas em contextos reais de interação sob o olhar da Gramática Discursivo-Funcional. Foram consultadas gramáticas normativas, descritivas e cinco livros didáticos utilizados no Ensino Fundamental. Em alguns, a concessão não foi abordada, já em outros, nota-se que, de modo geral, apresentam definições que se limitam a equacionar a oração concessiva a um conceito sintático e, algumas vezes, semântico, desvinculando-a do domínio pragmático da língua. Esse nível de análise não é deixado de lado, no entanto, pela perspectiva Discursivo-Funcional, que considera a pragmática como o componente mais abrangente dentro do qual estão inseridas a semântica e a sintaxe. A partir desse ponto de vista, pretende-se lançar novas propostas de abordagem para os materiais didáticos no que diz respeito ao tratamento da relação de concessão.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, nº 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Garcia, Talita Storti [UNESP]2015-04-27T11:55:49Z2015-04-27T11:55:49Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-18application/pdfhttp://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/issue/view/1098Letras & Letras, v. 29, n. 2, p. 1-18, 2013.1981-5239http://hdl.handle.net/11449/122513ISSN1981-5239-2013-29-02-1-18.pdf9487374332603221Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLetras & Letrasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-26T06:22:42Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122513Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:23:27.371164Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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