Formação de professores e a docência em espaços de privação de liberdade: necessidades e limites

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tessuto, Jeniffer Aniceto [UNESP]
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/156501
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-05-17/000898613.pdf
Resumo: Education in deprivation of liberty environments should be understood as an EJA modality, but this field is generally ignored in the education of the educator. However, education in these environments is not a regalia, it is the exercise of a right, and the teacher must have subsidies for it. The teacher working in this environment must understand the real needs of these individuals, who seek in the school environment as well as a refuge, opportunities to build new learning, so that they can be reintegrated into society. Through the above, the present work seeks to analyze if there is a need for specific training for the educator to work in environments deprived of freedom. The research is of a qualitative nature, and the development of the work was based on bibliographical research. This fact, it is considered that this study will lead to the understanding of the need that exists regarding the auxiliary training the teacher to reflect on his pedagogical practice, favoring questions about what the meaning of the school experience and its social relevance in environments of deprivation of freedom, So that it can carry out a critical analysis of its teaching practice and develop a solid work in this institution
id UNSP_79736b5484be50b96a9033842d6cf1a4
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/156501
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Formação de professores e a docência em espaços de privação de liberdade: necessidades e limitesProfessores - FormaçãoPrisioneiros - EducaçãoEducação de adultosEducation in deprivation of liberty environments should be understood as an EJA modality, but this field is generally ignored in the education of the educator. However, education in these environments is not a regalia, it is the exercise of a right, and the teacher must have subsidies for it. The teacher working in this environment must understand the real needs of these individuals, who seek in the school environment as well as a refuge, opportunities to build new learning, so that they can be reintegrated into society. Through the above, the present work seeks to analyze if there is a need for specific training for the educator to work in environments deprived of freedom. The research is of a qualitative nature, and the development of the work was based on bibliographical research. This fact, it is considered that this study will lead to the understanding of the need that exists regarding the auxiliary training the teacher to reflect on his pedagogical practice, favoring questions about what the meaning of the school experience and its social relevance in environments of deprivation of freedom, So that it can carry out a critical analysis of its teaching practice and develop a solid work in this institutionA educação em ambientes de privação de liberdade deve ser compreendida como uma modalidade da EJA, mas esse campo, geralmente, é ignorado na formação do educador. Contudo, a educação nesses ambientes não é uma regalia, é o exercício de um direito, e o professor precisa ter subsídios para tal. O docente que atua nesse ambiente deve compreender as reais necessidades desses indivíduos, que buscam no ambiente escolar além de um refúgio, oportunidades de construção de novos aprendizados, para que assim, possam ser reintegrados à sociedade. Mediante ao exposto, o presente trabalho busca analisar se existe a necessidade de uma formação específica para o educador atuar em ambientes privados de liberdade. A pesquisa é de natureza qualitativa, e o desenvolvimento do trabalho pautou-se em pesquisa bibliográfica. Isto posto, considera-se que esse estudo levou ao entendimento da necessidade que existe a respeito da formação auxiliar o professor a refletir sobre sua prática pedagógica, favorecendo questionamentos sobre qual o significado da experiência escolar e qual sua relevância social em ambientes de privação de liberdade, para que o mesmo possa realizar uma análise crítica do seu exercício docente e desenvolver um sólido trabalho nessa instituiçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fonseca, Débora Cristina [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Tessuto, Jeniffer Aniceto [UNESP]2018-09-19T17:27:36Z2018-09-19T17:27:36Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis44 f.application/pdfTESSUTO, Jeniffer Aniceto. Formação de professores e a docência em espaços de privação de liberdade: necessidades e limites. 2017. 44 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências (Campus de Rio Claro), 2017.http://hdl.handle.net/11449/156501000898613http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-05-17/000898613.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-20T06:32:49Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156501Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:30:00.180225Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação de professores e a docência em espaços de privação de liberdade: necessidades e limites
title Formação de professores e a docência em espaços de privação de liberdade: necessidades e limites
spellingShingle Formação de professores e a docência em espaços de privação de liberdade: necessidades e limites
Tessuto, Jeniffer Aniceto [UNESP]
Professores - Formação
Prisioneiros - Educação
Educação de adultos
title_short Formação de professores e a docência em espaços de privação de liberdade: necessidades e limites
title_full Formação de professores e a docência em espaços de privação de liberdade: necessidades e limites
title_fullStr Formação de professores e a docência em espaços de privação de liberdade: necessidades e limites
title_full_unstemmed Formação de professores e a docência em espaços de privação de liberdade: necessidades e limites
title_sort Formação de professores e a docência em espaços de privação de liberdade: necessidades e limites
author Tessuto, Jeniffer Aniceto [UNESP]
author_facet Tessuto, Jeniffer Aniceto [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fonseca, Débora Cristina [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Tessuto, Jeniffer Aniceto [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Professores - Formação
Prisioneiros - Educação
Educação de adultos
topic Professores - Formação
Prisioneiros - Educação
Educação de adultos
description Education in deprivation of liberty environments should be understood as an EJA modality, but this field is generally ignored in the education of the educator. However, education in these environments is not a regalia, it is the exercise of a right, and the teacher must have subsidies for it. The teacher working in this environment must understand the real needs of these individuals, who seek in the school environment as well as a refuge, opportunities to build new learning, so that they can be reintegrated into society. Through the above, the present work seeks to analyze if there is a need for specific training for the educator to work in environments deprived of freedom. The research is of a qualitative nature, and the development of the work was based on bibliographical research. This fact, it is considered that this study will lead to the understanding of the need that exists regarding the auxiliary training the teacher to reflect on his pedagogical practice, favoring questions about what the meaning of the school experience and its social relevance in environments of deprivation of freedom, So that it can carry out a critical analysis of its teaching practice and develop a solid work in this institution
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2018-09-19T17:27:36Z
2018-09-19T17:27:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv TESSUTO, Jeniffer Aniceto. Formação de professores e a docência em espaços de privação de liberdade: necessidades e limites. 2017. 44 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências (Campus de Rio Claro), 2017.
http://hdl.handle.net/11449/156501
000898613
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-05-17/000898613.pdf
identifier_str_mv TESSUTO, Jeniffer Aniceto. Formação de professores e a docência em espaços de privação de liberdade: necessidades e limites. 2017. 44 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências (Campus de Rio Claro), 2017.
000898613
url http://hdl.handle.net/11449/156501
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-05-17/000898613.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 44 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129526772793344