As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gasparine Bastos, Sandra Denine [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Hattnher, Marize Mattos Dall'Aglio [UNESP], Gonçalves, Sebastião Carlos Leite [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/issue/view/1098
http://hdl.handle.net/11449/122514
Resumo: This paper attempts to answer how the descriptive analysis of the substantive subordination clauses made within the realm of academic research can contribute to the effective teaching of those structures in the Elementary School. After showing how the subordination has been treated in grammar school and textbooks and pointing at some recurring problems in the presentation of the subject, we present the treatment of subordinate clauses with the function of subject in two descriptive grammars of Portuguese, in order to ascertain to what extent the relevant aspects of the description of those clauses are related to the traditional way of teaching. From those descriptive works, we selected some functional features considered to be essential for the treatment of the subject in the Elementary School.
id UNSP_7b4edba1946a9768f89d21a1e09ef13c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122514
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensinoSubordinate clauses acting as subject: ussues related to teachingsubordinaçãooração subjetivaensinoSubordinationteachingtextbooksPortugueseThis paper attempts to answer how the descriptive analysis of the substantive subordination clauses made within the realm of academic research can contribute to the effective teaching of those structures in the Elementary School. After showing how the subordination has been treated in grammar school and textbooks and pointing at some recurring problems in the presentation of the subject, we present the treatment of subordinate clauses with the function of subject in two descriptive grammars of Portuguese, in order to ascertain to what extent the relevant aspects of the description of those clauses are related to the traditional way of teaching. From those descriptive works, we selected some functional features considered to be essential for the treatment of the subject in the Elementary School.Este trabalho procura responder como a descrição das orações subordinadas substantivas, feita no âmbito acadêmico, pode contribuir para o ensino dessas estruturas no âmbito escolar. Depois de mostrar como a subordinação vem sendo tratada em gramáticas escolares e em livros didáticos usados no segundo ciclo do Ensino Fundamental e apontar alguns problemas recorrentes no tratamento do tema, apresentamos o tratamento dado às orações subordinadas substantivas em função de sujeito em duas gramáticas descritivas do português, com o propósito de verificar em que medida os aspectos relevantes da descrição dessas orações estão relacionados ao modo tradicional de ensino. A partir desses trabalhos descritivos, selecionamos algumas características funcionais que consideramos essenciais para o tratamento do tema no ensino escolar.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Estudos Lingüísticos e Literários, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265, Jardim Nazareth, CEP 15045000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Estudos Lingüísticos e Literários, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Gasparine Bastos, Sandra Denine [UNESP]Hattnher, Marize Mattos Dall'Aglio [UNESP]Gonçalves, Sebastião Carlos Leite [UNESP]2015-04-27T11:55:49Z2015-04-27T11:55:49Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/issue/view/1098Letras & Letras, v. 29, n. 2, 2013.1981-5239http://hdl.handle.net/11449/122514ISSN1981-5239-2013-29-02.pdf07739489143222099085182978835274Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLetras & Letrasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-10T06:30:33Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122514Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-10T06:30:33Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensino
Subordinate clauses acting as subject: ussues related to teaching
title As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensino
spellingShingle As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensino
Gasparine Bastos, Sandra Denine [UNESP]
subordinação
oração subjetiva
ensino
Subordination
teaching
textbooks
Portuguese
title_short As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensino
title_full As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensino
title_fullStr As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensino
title_full_unstemmed As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensino
title_sort As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensino
author Gasparine Bastos, Sandra Denine [UNESP]
author_facet Gasparine Bastos, Sandra Denine [UNESP]
Hattnher, Marize Mattos Dall'Aglio [UNESP]
Gonçalves, Sebastião Carlos Leite [UNESP]
author_role author
author2 Hattnher, Marize Mattos Dall'Aglio [UNESP]
Gonçalves, Sebastião Carlos Leite [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Gasparine Bastos, Sandra Denine [UNESP]
Hattnher, Marize Mattos Dall'Aglio [UNESP]
Gonçalves, Sebastião Carlos Leite [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv subordinação
oração subjetiva
ensino
Subordination
teaching
textbooks
Portuguese
topic subordinação
oração subjetiva
ensino
Subordination
teaching
textbooks
Portuguese
description This paper attempts to answer how the descriptive analysis of the substantive subordination clauses made within the realm of academic research can contribute to the effective teaching of those structures in the Elementary School. After showing how the subordination has been treated in grammar school and textbooks and pointing at some recurring problems in the presentation of the subject, we present the treatment of subordinate clauses with the function of subject in two descriptive grammars of Portuguese, in order to ascertain to what extent the relevant aspects of the description of those clauses are related to the traditional way of teaching. From those descriptive works, we selected some functional features considered to be essential for the treatment of the subject in the Elementary School.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-04-27T11:55:49Z
2015-04-27T11:55:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/issue/view/1098
Letras & Letras, v. 29, n. 2, 2013.
1981-5239
http://hdl.handle.net/11449/122514
ISSN1981-5239-2013-29-02.pdf
0773948914322209
9085182978835274
url http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/issue/view/1098
http://hdl.handle.net/11449/122514
identifier_str_mv Letras & Letras, v. 29, n. 2, 2013.
1981-5239
ISSN1981-5239-2013-29-02.pdf
0773948914322209
9085182978835274
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Letras & Letras
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803047313091854336