As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/issue/view/1098 http://hdl.handle.net/11449/122514 |
Resumo: | This paper attempts to answer how the descriptive analysis of the substantive subordination clauses made within the realm of academic research can contribute to the effective teaching of those structures in the Elementary School. After showing how the subordination has been treated in grammar school and textbooks and pointing at some recurring problems in the presentation of the subject, we present the treatment of subordinate clauses with the function of subject in two descriptive grammars of Portuguese, in order to ascertain to what extent the relevant aspects of the description of those clauses are related to the traditional way of teaching. From those descriptive works, we selected some functional features considered to be essential for the treatment of the subject in the Elementary School. |
id |
UNSP_7b4edba1946a9768f89d21a1e09ef13c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/122514 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensinoSubordinate clauses acting as subject: ussues related to teachingsubordinaçãooração subjetivaensinoSubordinationteachingtextbooksPortugueseThis paper attempts to answer how the descriptive analysis of the substantive subordination clauses made within the realm of academic research can contribute to the effective teaching of those structures in the Elementary School. After showing how the subordination has been treated in grammar school and textbooks and pointing at some recurring problems in the presentation of the subject, we present the treatment of subordinate clauses with the function of subject in two descriptive grammars of Portuguese, in order to ascertain to what extent the relevant aspects of the description of those clauses are related to the traditional way of teaching. From those descriptive works, we selected some functional features considered to be essential for the treatment of the subject in the Elementary School.Este trabalho procura responder como a descrição das orações subordinadas substantivas, feita no âmbito acadêmico, pode contribuir para o ensino dessas estruturas no âmbito escolar. Depois de mostrar como a subordinação vem sendo tratada em gramáticas escolares e em livros didáticos usados no segundo ciclo do Ensino Fundamental e apontar alguns problemas recorrentes no tratamento do tema, apresentamos o tratamento dado às orações subordinadas substantivas em função de sujeito em duas gramáticas descritivas do português, com o propósito de verificar em que medida os aspectos relevantes da descrição dessas orações estão relacionados ao modo tradicional de ensino. A partir desses trabalhos descritivos, selecionamos algumas características funcionais que consideramos essenciais para o tratamento do tema no ensino escolar.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Estudos Lingüísticos e Literários, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265, Jardim Nazareth, CEP 15045000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Estudos Lingüísticos e Literários, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Gasparine Bastos, Sandra Denine [UNESP]Hattnher, Marize Mattos Dall'Aglio [UNESP]Gonçalves, Sebastião Carlos Leite [UNESP]2015-04-27T11:55:49Z2015-04-27T11:55:49Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/issue/view/1098Letras & Letras, v. 29, n. 2, 2013.1981-5239http://hdl.handle.net/11449/122514ISSN1981-5239-2013-29-02.pdf07739489143222099085182978835274Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLetras & Letrasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-10T06:30:33Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122514Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-10T06:30:33Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensino Subordinate clauses acting as subject: ussues related to teaching |
title |
As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensino |
spellingShingle |
As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensino Gasparine Bastos, Sandra Denine [UNESP] subordinação oração subjetiva ensino Subordination teaching textbooks Portuguese |
title_short |
As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensino |
title_full |
As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensino |
title_fullStr |
As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensino |
title_full_unstemmed |
As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensino |
title_sort |
As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensino |
author |
Gasparine Bastos, Sandra Denine [UNESP] |
author_facet |
Gasparine Bastos, Sandra Denine [UNESP] Hattnher, Marize Mattos Dall'Aglio [UNESP] Gonçalves, Sebastião Carlos Leite [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Hattnher, Marize Mattos Dall'Aglio [UNESP] Gonçalves, Sebastião Carlos Leite [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gasparine Bastos, Sandra Denine [UNESP] Hattnher, Marize Mattos Dall'Aglio [UNESP] Gonçalves, Sebastião Carlos Leite [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
subordinação oração subjetiva ensino Subordination teaching textbooks Portuguese |
topic |
subordinação oração subjetiva ensino Subordination teaching textbooks Portuguese |
description |
This paper attempts to answer how the descriptive analysis of the substantive subordination clauses made within the realm of academic research can contribute to the effective teaching of those structures in the Elementary School. After showing how the subordination has been treated in grammar school and textbooks and pointing at some recurring problems in the presentation of the subject, we present the treatment of subordinate clauses with the function of subject in two descriptive grammars of Portuguese, in order to ascertain to what extent the relevant aspects of the description of those clauses are related to the traditional way of teaching. From those descriptive works, we selected some functional features considered to be essential for the treatment of the subject in the Elementary School. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-04-27T11:55:49Z 2015-04-27T11:55:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/issue/view/1098 Letras & Letras, v. 29, n. 2, 2013. 1981-5239 http://hdl.handle.net/11449/122514 ISSN1981-5239-2013-29-02.pdf 0773948914322209 9085182978835274 |
url |
http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/issue/view/1098 http://hdl.handle.net/11449/122514 |
identifier_str_mv |
Letras & Letras, v. 29, n. 2, 2013. 1981-5239 ISSN1981-5239-2013-29-02.pdf 0773948914322209 9085182978835274 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Letras & Letras |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803047313091854336 |