Intervenção psicoeducativa em grupo de mães adolescentes: um relato de experiência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valle, Tânia Gracy Martins [UNESP]
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Fonseca, Mariane da Silva [UNESP], Vicentin, Silvia Cavalcante [UNESP], Reis, Kellen Cristina Florentino [UNESP], Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP], Melchiori, Lígia Ebner [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/94
http://hdl.handle.net/11449/143381
Resumo: Studies concerning teenage mothers have increasingly become a focus of attention in the field of psychology. The number of girls becoming mothers at ages of between ten and fourteen years is constantly growing, which seems to necessitate a review of how this phase of life is affected by the family environment. Mothers, in particular, are influential in their children’s lives, furnishing notions concerning the concept of a good life and providing guidelines to avoid dangerous situations and early pregnancy, within a progressive educational process beginning at an early age. Considering the variables that affect the way that the family functions, and the growing number of adolescents that become mothers, and hence initiate a new family group, the main objectives of this work are to evaluate the parental abilities of teenage mothers, provide guidance to prevent inadvertent pregnancy, and suggest correlations with the current environment within which adolescents find themselves, from a Developmental Psychology perspective.
id UNSP_7cdff99b2220a5428a77a71c7b77915b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/143381
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Intervenção psicoeducativa em grupo de mães adolescentes: um relato de experiênciaPsychoeducative intervention on a teenage mother group: a experience reportIntervención psicoeducativa en grupo de madres adolescentes: un relato de experienciaTeenage mothersFamiliesParental practicesMadres adolescentesFamiliasPrácticas parentalesMães adolescentesFamíliasPráticas parentaisStudies concerning teenage mothers have increasingly become a focus of attention in the field of psychology. The number of girls becoming mothers at ages of between ten and fourteen years is constantly growing, which seems to necessitate a review of how this phase of life is affected by the family environment. Mothers, in particular, are influential in their children’s lives, furnishing notions concerning the concept of a good life and providing guidelines to avoid dangerous situations and early pregnancy, within a progressive educational process beginning at an early age. Considering the variables that affect the way that the family functions, and the growing number of adolescents that become mothers, and hence initiate a new family group, the main objectives of this work are to evaluate the parental abilities of teenage mothers, provide guidance to prevent inadvertent pregnancy, and suggest correlations with the current environment within which adolescents find themselves, from a Developmental Psychology perspective.Los estudios con madres adolescentes se han convertido en un foco creciente dentro de la psicología. En este contexto, existe un número cada vez mayor de niñas que llegan a ser madres con edades entre diez y catorce años, lo que parece una señal para rever como este ciclo está directamente relacionado a los patrones de desarrollo familiar. Las madres, especialmente, poseen un papel significativo en la vida de los hijos, influenciándolos con su concepción de lo que sería una buena vida y mostrando como evitar envolverse en comportamientos de riesgos, de gravidez precoz, todo esto por medio de de un proceso gradual de educación, comenzando a una edad temprana. Al considerar algunas variables que actúan sobre el funcionamiento familiar, además de la incidencia del crecimiento de las adolescentes que se convierten en madres y que tienden a comenzar un nuevo grupo familiar, este trabajo tuvo como objetivos: evaluar las a habilidades y responsabilidades de las madres adolescentes; dar orientación y prevenir gravidez indeseada y favorecer correlaciones con el ciclo vital en que se encuentran partiendo de la perspectiva de la Psicología del Desarrollo.Estudos com mães adolescentes têm se configurado um foco crescente dentro da Psicologia. Neste contexto, há um número cada vez maior de meninas que se tornam mães com idade entre dez e quatorze anos, o que parece apontar para a necessidade de se rever como esta fase do ciclo vital está diretamente relacionada a padrões do desenvolvimento familiar. As mães, em especial, têm papel significativo nas vidas dos filhos, influenciando suas idéias sobre o que seria uma boa vida e como evitar envolverem-se em comportamentos de risco e gravidez precoce, por meio de um processo de educação gradual e que começa desde a mais tenra idade. Considerando algumas variáveis que atuam sobre o funcionamento da família, e, com a emergência cada vez maior de adolescentes que se tornam mães e, portanto, tendem a iniciar um novo grupo familiar, este trabalho teve como principais objetivos avaliar as habilidades parentais de mães adolescentes, orientar a prevenção da gravidez indesejada e propiciar algumas correlações com a fase do ciclo vital em que se encontram, a partir da perspectiva da Psicologia do Desenvolvimento.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências, BauruUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências, BauruUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Valle, Tânia Gracy Martins [UNESP]Fonseca, Mariane da Silva [UNESP]Vicentin, Silvia Cavalcante [UNESP]Reis, Kellen Cristina Florentino [UNESP]Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP]Melchiori, Lígia Ebner [UNESP]2016-08-24T12:44:23Z2016-08-24T12:44:23Z2009info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article113-118application/pdfhttp://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/94Revista Ciência em Extensão, v. 5, n. 1, p. 113-118, 2009.1679-4605http://hdl.handle.net/11449/143381ISSN1679-4605-2009-05-01-113-118.pdf01274911710319048149650593877042PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ciência em Extensãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:54:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/143381Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:41:41.822653Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Intervenção psicoeducativa em grupo de mães adolescentes: um relato de experiência
Psychoeducative intervention on a teenage mother group: a experience report
Intervención psicoeducativa en grupo de madres adolescentes: un relato de experiencia
title Intervenção psicoeducativa em grupo de mães adolescentes: um relato de experiência
spellingShingle Intervenção psicoeducativa em grupo de mães adolescentes: um relato de experiência
Valle, Tânia Gracy Martins [UNESP]
Teenage mothers
Families
Parental practices
Madres adolescentes
Familias
Prácticas parentales
Mães adolescentes
Famílias
Práticas parentais
title_short Intervenção psicoeducativa em grupo de mães adolescentes: um relato de experiência
title_full Intervenção psicoeducativa em grupo de mães adolescentes: um relato de experiência
title_fullStr Intervenção psicoeducativa em grupo de mães adolescentes: um relato de experiência
title_full_unstemmed Intervenção psicoeducativa em grupo de mães adolescentes: um relato de experiência
title_sort Intervenção psicoeducativa em grupo de mães adolescentes: um relato de experiência
author Valle, Tânia Gracy Martins [UNESP]
author_facet Valle, Tânia Gracy Martins [UNESP]
Fonseca, Mariane da Silva [UNESP]
Vicentin, Silvia Cavalcante [UNESP]
Reis, Kellen Cristina Florentino [UNESP]
Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP]
Melchiori, Lígia Ebner [UNESP]
author_role author
author2 Fonseca, Mariane da Silva [UNESP]
Vicentin, Silvia Cavalcante [UNESP]
Reis, Kellen Cristina Florentino [UNESP]
Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP]
Melchiori, Lígia Ebner [UNESP]
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Valle, Tânia Gracy Martins [UNESP]
Fonseca, Mariane da Silva [UNESP]
Vicentin, Silvia Cavalcante [UNESP]
Reis, Kellen Cristina Florentino [UNESP]
Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP]
Melchiori, Lígia Ebner [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Teenage mothers
Families
Parental practices
Madres adolescentes
Familias
Prácticas parentales
Mães adolescentes
Famílias
Práticas parentais
topic Teenage mothers
Families
Parental practices
Madres adolescentes
Familias
Prácticas parentales
Mães adolescentes
Famílias
Práticas parentais
description Studies concerning teenage mothers have increasingly become a focus of attention in the field of psychology. The number of girls becoming mothers at ages of between ten and fourteen years is constantly growing, which seems to necessitate a review of how this phase of life is affected by the family environment. Mothers, in particular, are influential in their children’s lives, furnishing notions concerning the concept of a good life and providing guidelines to avoid dangerous situations and early pregnancy, within a progressive educational process beginning at an early age. Considering the variables that affect the way that the family functions, and the growing number of adolescents that become mothers, and hence initiate a new family group, the main objectives of this work are to evaluate the parental abilities of teenage mothers, provide guidance to prevent inadvertent pregnancy, and suggest correlations with the current environment within which adolescents find themselves, from a Developmental Psychology perspective.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009
2016-08-24T12:44:23Z
2016-08-24T12:44:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/94
Revista Ciência em Extensão, v. 5, n. 1, p. 113-118, 2009.
1679-4605
http://hdl.handle.net/11449/143381
ISSN1679-4605-2009-05-01-113-118.pdf
0127491171031904
8149650593877042
url http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/94
http://hdl.handle.net/11449/143381
identifier_str_mv Revista Ciência em Extensão, v. 5, n. 1, p. 113-118, 2009.
1679-4605
ISSN1679-4605-2009-05-01-113-118.pdf
0127491171031904
8149650593877042
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ciência em Extensão
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 113-118
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv PROEX
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129107043549184