Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcanti, Jauranice Rodrigues
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Mendonça, Marina Célia [UNESP], Branquinho, LÍlian, Cardoso, Rosana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
DOI: 10.5433/2237-4876.2011v14n2p183
Texto Completo: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8546
http://hdl.handle.net/11449/125354
Resumo: In this article we analyze discourses of teachers on the linguistic practices of their students and discourses of future teachers. We consider studies of Bakhtin on dialogism and ideology in the production of meanings. Results indicate the following conclusions: the student in the analyzed discourses is a bad speaker, a bad writer, a bad reader, the great villain of language and reading in school is the advent of new technologies and languages which introduce new practices that have not been accepted by the interviewees. In this discourses, we can notice ways that can be taken into consideration in new teacher’s formation courses.
id UNSP_7d8b2e62a2d29eb25662405928989358
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125354
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Vozes de professores: indícios de/para cursos de formaçãoTeacher’s voices: signs by/for formation coursesReadingWritingTeachingDiscurso científicoDiscurso do senso comumDiscurso sobre línguaEstudos bakhtinianosIn this article we analyze discourses of teachers on the linguistic practices of their students and discourses of future teachers. We consider studies of Bakhtin on dialogism and ideology in the production of meanings. Results indicate the following conclusions: the student in the analyzed discourses is a bad speaker, a bad writer, a bad reader, the great villain of language and reading in school is the advent of new technologies and languages which introduce new practices that have not been accepted by the interviewees. In this discourses, we can notice ways that can be taken into consideration in new teacher’s formation courses.Neste artigo, analisamos discursos de professores sobre as práticas linguísticas de seus alunos e discursos de futuros professores. Partimos de estudos de Bakhtin sobre as vozes sociais em confronto e os valores ideológicos na produção de sentido. Resultados apontam para as seguintes conclusões: o aluno, nos discursos analisados, é mau falante, mau escritor, mau leitor; o grande vilão da linguagem e da leitura, na escola, é o advento de novas tecnologias e linguagens, que introduzem novas práticas ainda não aceitas pelos entrevistados. Nesses discursos, vislumbram-se caminhos a serem percorridos em novos cursos para formação de professores.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú Km 1, Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú Km 1, Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de Franca (UNIFRAN)Cavalcanti, Jauranice RodriguesMendonça, Marina Célia [UNESP]Branquinho, LÍlianCardoso, Rosana2015-07-15T18:28:58Z2015-07-15T18:28:58Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article183-199application/pdfhttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8546Signum: Estudos da Linguagem, v. 2, n. 1, p. 183-199, 2011.2237-4876http://hdl.handle.net/11449/12535410.5433/2237-4876.2011v14n2p183ISSN2237-4876-2011-02-01-183-199.pdf068873811896842590593396364128950688738118968425Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporSignum: Estudos da Linguageminfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T12:55:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125354Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:14:39.837758Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação
Teacher’s voices: signs by/for formation courses
title Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação
spellingShingle Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação
Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação
Cavalcanti, Jauranice Rodrigues
Reading
Writing
Teaching
Discurso científico
Discurso do senso comum
Discurso sobre língua
Estudos bakhtinianos
Cavalcanti, Jauranice Rodrigues
Reading
Writing
Teaching
Discurso científico
Discurso do senso comum
Discurso sobre língua
Estudos bakhtinianos
title_short Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação
title_full Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação
title_fullStr Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação
Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação
title_full_unstemmed Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação
Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação
title_sort Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação
author Cavalcanti, Jauranice Rodrigues
author_facet Cavalcanti, Jauranice Rodrigues
Cavalcanti, Jauranice Rodrigues
Mendonça, Marina Célia [UNESP]
Branquinho, LÍlian
Cardoso, Rosana
Mendonça, Marina Célia [UNESP]
Branquinho, LÍlian
Cardoso, Rosana
author_role author
author2 Mendonça, Marina Célia [UNESP]
Branquinho, LÍlian
Cardoso, Rosana
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade de Franca (UNIFRAN)
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcanti, Jauranice Rodrigues
Mendonça, Marina Célia [UNESP]
Branquinho, LÍlian
Cardoso, Rosana
dc.subject.por.fl_str_mv Reading
Writing
Teaching
Discurso científico
Discurso do senso comum
Discurso sobre língua
Estudos bakhtinianos
topic Reading
Writing
Teaching
Discurso científico
Discurso do senso comum
Discurso sobre língua
Estudos bakhtinianos
description In this article we analyze discourses of teachers on the linguistic practices of their students and discourses of future teachers. We consider studies of Bakhtin on dialogism and ideology in the production of meanings. Results indicate the following conclusions: the student in the analyzed discourses is a bad speaker, a bad writer, a bad reader, the great villain of language and reading in school is the advent of new technologies and languages which introduce new practices that have not been accepted by the interviewees. In this discourses, we can notice ways that can be taken into consideration in new teacher’s formation courses.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-07-15T18:28:58Z
2015-07-15T18:28:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8546
Signum: Estudos da Linguagem, v. 2, n. 1, p. 183-199, 2011.
2237-4876
http://hdl.handle.net/11449/125354
10.5433/2237-4876.2011v14n2p183
ISSN2237-4876-2011-02-01-183-199.pdf
0688738118968425
9059339636412895
0688738118968425
url http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8546
http://hdl.handle.net/11449/125354
identifier_str_mv Signum: Estudos da Linguagem, v. 2, n. 1, p. 183-199, 2011.
2237-4876
10.5433/2237-4876.2011v14n2p183
ISSN2237-4876-2011-02-01-183-199.pdf
0688738118968425
9059339636412895
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 183-199
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1822218395206025216
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.5433/2237-4876.2011v14n2p183