Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
DOI: | 10.5433/2237-4876.2011v14n2p183 |
Texto Completo: | http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8546 http://hdl.handle.net/11449/125354 |
Resumo: | In this article we analyze discourses of teachers on the linguistic practices of their students and discourses of future teachers. We consider studies of Bakhtin on dialogism and ideology in the production of meanings. Results indicate the following conclusions: the student in the analyzed discourses is a bad speaker, a bad writer, a bad reader, the great villain of language and reading in school is the advent of new technologies and languages which introduce new practices that have not been accepted by the interviewees. In this discourses, we can notice ways that can be taken into consideration in new teacher’s formation courses. |
id |
UNSP_7d8b2e62a2d29eb25662405928989358 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/125354 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Vozes de professores: indícios de/para cursos de formaçãoTeacher’s voices: signs by/for formation coursesReadingWritingTeachingDiscurso científicoDiscurso do senso comumDiscurso sobre línguaEstudos bakhtinianosIn this article we analyze discourses of teachers on the linguistic practices of their students and discourses of future teachers. We consider studies of Bakhtin on dialogism and ideology in the production of meanings. Results indicate the following conclusions: the student in the analyzed discourses is a bad speaker, a bad writer, a bad reader, the great villain of language and reading in school is the advent of new technologies and languages which introduce new practices that have not been accepted by the interviewees. In this discourses, we can notice ways that can be taken into consideration in new teacher’s formation courses.Neste artigo, analisamos discursos de professores sobre as práticas linguísticas de seus alunos e discursos de futuros professores. Partimos de estudos de Bakhtin sobre as vozes sociais em confronto e os valores ideológicos na produção de sentido. Resultados apontam para as seguintes conclusões: o aluno, nos discursos analisados, é mau falante, mau escritor, mau leitor; o grande vilão da linguagem e da leitura, na escola, é o advento de novas tecnologias e linguagens, que introduzem novas práticas ainda não aceitas pelos entrevistados. Nesses discursos, vislumbram-se caminhos a serem percorridos em novos cursos para formação de professores.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú Km 1, Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú Km 1, Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de Franca (UNIFRAN)Cavalcanti, Jauranice RodriguesMendonça, Marina Célia [UNESP]Branquinho, LÍlianCardoso, Rosana2015-07-15T18:28:58Z2015-07-15T18:28:58Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article183-199application/pdfhttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8546Signum: Estudos da Linguagem, v. 2, n. 1, p. 183-199, 2011.2237-4876http://hdl.handle.net/11449/12535410.5433/2237-4876.2011v14n2p183ISSN2237-4876-2011-02-01-183-199.pdf068873811896842590593396364128950688738118968425Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporSignum: Estudos da Linguageminfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T12:55:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125354Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:14:39.837758Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação Teacher’s voices: signs by/for formation courses |
title |
Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação |
spellingShingle |
Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação Cavalcanti, Jauranice Rodrigues Reading Writing Teaching Discurso científico Discurso do senso comum Discurso sobre língua Estudos bakhtinianos Cavalcanti, Jauranice Rodrigues Reading Writing Teaching Discurso científico Discurso do senso comum Discurso sobre língua Estudos bakhtinianos |
title_short |
Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação |
title_full |
Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação |
title_fullStr |
Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação |
title_full_unstemmed |
Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação |
title_sort |
Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação |
author |
Cavalcanti, Jauranice Rodrigues |
author_facet |
Cavalcanti, Jauranice Rodrigues Cavalcanti, Jauranice Rodrigues Mendonça, Marina Célia [UNESP] Branquinho, LÍlian Cardoso, Rosana Mendonça, Marina Célia [UNESP] Branquinho, LÍlian Cardoso, Rosana |
author_role |
author |
author2 |
Mendonça, Marina Célia [UNESP] Branquinho, LÍlian Cardoso, Rosana |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade de Franca (UNIFRAN) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavalcanti, Jauranice Rodrigues Mendonça, Marina Célia [UNESP] Branquinho, LÍlian Cardoso, Rosana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reading Writing Teaching Discurso científico Discurso do senso comum Discurso sobre língua Estudos bakhtinianos |
topic |
Reading Writing Teaching Discurso científico Discurso do senso comum Discurso sobre língua Estudos bakhtinianos |
description |
In this article we analyze discourses of teachers on the linguistic practices of their students and discourses of future teachers. We consider studies of Bakhtin on dialogism and ideology in the production of meanings. Results indicate the following conclusions: the student in the analyzed discourses is a bad speaker, a bad writer, a bad reader, the great villain of language and reading in school is the advent of new technologies and languages which introduce new practices that have not been accepted by the interviewees. In this discourses, we can notice ways that can be taken into consideration in new teacher’s formation courses. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2015-07-15T18:28:58Z 2015-07-15T18:28:58Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8546 Signum: Estudos da Linguagem, v. 2, n. 1, p. 183-199, 2011. 2237-4876 http://hdl.handle.net/11449/125354 10.5433/2237-4876.2011v14n2p183 ISSN2237-4876-2011-02-01-183-199.pdf 0688738118968425 9059339636412895 0688738118968425 |
url |
http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8546 http://hdl.handle.net/11449/125354 |
identifier_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem, v. 2, n. 1, p. 183-199, 2011. 2237-4876 10.5433/2237-4876.2011v14n2p183 ISSN2237-4876-2011-02-01-183-199.pdf 0688738118968425 9059339636412895 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
183-199 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1822218395206025216 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5433/2237-4876.2011v14n2p183 |