Cruzando fronteiras regionais: repensando a história comparada da educação em âmbito nacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Rosa FÁtima De
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782016216743
http://hdl.handle.net/11449/157694
Resumo: ABSTRACT This text analyzes problematic questions entangled in the studies of comparative history of education in Brazil. It discusses the tensions present at the spatial selection chosen for this comparative investigation and some approaches and methods guiding the historical comparison. The strains among regional, state and national level are treated considering the initiatives of the public power towards education and the representations of the national identity present in the Brazilian social thinking. Regarding the theoretical background, the text examines the contributions and limits of the social-historical perspective in the field of comparative education and the connected histories crossed on the field of comparative history. The reflection aims to point to the challenges and possibilities of studies of this nature understanding the comparison as an important tool for the confrontation of research production as well as the diverse and different educational realities in the country.
id UNSP_7eecf6097175d73198bd7e86d28ff008
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157694
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Cruzando fronteiras regionais: repensando a história comparada da educação em âmbito nacionalCROSSING REGIONAL BORDERS: RETHINKING THE COMPARATIVE HISTORY OF NATIONAL EDUCATIONCRUZANDO FRONTERAS REGIONALES: REPENSANDO LA HISTORIA COMPARADA DE LA EDUCACIÓN EN EL ÁMBITO NACIONALcomparative history of educationhistory of educationcomparative history of national educationcomparisonhistória comparada da educaçãohistória da educaçãohistória comparada em âmbito nacionalcomparaçãoABSTRACT This text analyzes problematic questions entangled in the studies of comparative history of education in Brazil. It discusses the tensions present at the spatial selection chosen for this comparative investigation and some approaches and methods guiding the historical comparison. The strains among regional, state and national level are treated considering the initiatives of the public power towards education and the representations of the national identity present in the Brazilian social thinking. Regarding the theoretical background, the text examines the contributions and limits of the social-historical perspective in the field of comparative education and the connected histories crossed on the field of comparative history. The reflection aims to point to the challenges and possibilities of studies of this nature understanding the comparison as an important tool for the confrontation of research production as well as the diverse and different educational realities in the country.RESUMEN Este texto analiza temas problemáticos incluidos en los estudios de la historia comparada de la educación en Brasil a nivel nacional. Discute los intereses presentes entre lo regional, estatal y nacional considerando las iniciativas de los poderes públicos en relación a la educación y las representaciones sobre la identidad nacional presente en el pensamiento social de Brasil. Teóricamente el texto examina las contribuciones y límites de la perspectiva socio historica en el campo de la educación comparada y la historia cruzada en el campo de la historia comparada. Esta reflexión busca apuntar los desafíos y posibilidades de los estudios de esa naturaleza comprendiendo la comparación como instrumento importante para el embate de la producción de pesquisas de las diferentes y diversas realidades del país.RESUMO Este texto objetiva analisar algumas questões problemáticas envolvidas nos estudos de história comparada da educação no Brasil, em âmbito nacional. Discute as tensões presentes nos recortes espaciais estabelecidos para a investigação comparada e algumas abordagens e métodos norteadores da comparação histórica. As tensões entre o regional, o estadual e o nacional são discutidas considerando, por um lado, a perspectiva política, isto é, as iniciativas dos poderes públicos em relação à educação, e, por outro, as representações sobre a identidade nacional presentes no pensamento social brasileiro. Em relação às abordagens teóricas, o texto examina as contribuições e os limites da perspectiva sócio-histórica no campo da educação comparada e das histórias conectadas e história cruzada no campo da história comparada. A reflexão busca apontar os desafios e as possibilidades de estudos dessa natureza compreendendo a comparação como instrumental importante para o confronto tanto da produção quanto das realidades educacionais diversas e diferenciadas do país.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Rosa FÁtima De2018-11-12T17:26:33Z2018-11-12T17:26:33Z2016-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article833-850application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782016216743Revista Brasileira de Educação. ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, v. 21, n. 67, p. 833-850, 2016.1413-2478http://hdl.handle.net/11449/15769410.1590/S1413-24782016216743S1413-24782016000400833S1413-24782016000400833.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação0,244info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-28T06:17:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157694Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-28T06:17:54Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cruzando fronteiras regionais: repensando a história comparada da educação em âmbito nacional
CROSSING REGIONAL BORDERS: RETHINKING THE COMPARATIVE HISTORY OF NATIONAL EDUCATION
CRUZANDO FRONTERAS REGIONALES: REPENSANDO LA HISTORIA COMPARADA DE LA EDUCACIÓN EN EL ÁMBITO NACIONAL
title Cruzando fronteiras regionais: repensando a história comparada da educação em âmbito nacional
spellingShingle Cruzando fronteiras regionais: repensando a história comparada da educação em âmbito nacional
Souza, Rosa FÁtima De
comparative history of education
history of education
comparative history of national education
comparison
história comparada da educação
história da educação
história comparada em âmbito nacional
comparação
title_short Cruzando fronteiras regionais: repensando a história comparada da educação em âmbito nacional
title_full Cruzando fronteiras regionais: repensando a história comparada da educação em âmbito nacional
title_fullStr Cruzando fronteiras regionais: repensando a história comparada da educação em âmbito nacional
title_full_unstemmed Cruzando fronteiras regionais: repensando a história comparada da educação em âmbito nacional
title_sort Cruzando fronteiras regionais: repensando a história comparada da educação em âmbito nacional
author Souza, Rosa FÁtima De
author_facet Souza, Rosa FÁtima De
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Rosa FÁtima De
dc.subject.por.fl_str_mv comparative history of education
history of education
comparative history of national education
comparison
história comparada da educação
história da educação
história comparada em âmbito nacional
comparação
topic comparative history of education
history of education
comparative history of national education
comparison
história comparada da educação
história da educação
história comparada em âmbito nacional
comparação
description ABSTRACT This text analyzes problematic questions entangled in the studies of comparative history of education in Brazil. It discusses the tensions present at the spatial selection chosen for this comparative investigation and some approaches and methods guiding the historical comparison. The strains among regional, state and national level are treated considering the initiatives of the public power towards education and the representations of the national identity present in the Brazilian social thinking. Regarding the theoretical background, the text examines the contributions and limits of the social-historical perspective in the field of comparative education and the connected histories crossed on the field of comparative history. The reflection aims to point to the challenges and possibilities of studies of this nature understanding the comparison as an important tool for the confrontation of research production as well as the diverse and different educational realities in the country.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-01
2018-11-12T17:26:33Z
2018-11-12T17:26:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782016216743
Revista Brasileira de Educação. ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, v. 21, n. 67, p. 833-850, 2016.
1413-2478
http://hdl.handle.net/11449/157694
10.1590/S1413-24782016216743
S1413-24782016000400833
S1413-24782016000400833.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782016216743
http://hdl.handle.net/11449/157694
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação. ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, v. 21, n. 67, p. 833-850, 2016.
1413-2478
10.1590/S1413-24782016216743
S1413-24782016000400833
S1413-24782016000400833.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação
0,244
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 833-850
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803047153028825088