Inter-relações entre Performance e Musicologia Histórica: perspectivas para a interpretação musical

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souto, Luciano Hercílio Alves [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/123954
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/20-05-2015/000830810.pdf
Resumo: This research seeks to establish interrelations between the sub-areas of performance and historical musicology, with emphasis on the interpretation of Partia SecondaBWV 1004 for solo violin from J.S. Bach transcribed for guitar. The main goal is the assumption of theoretical elements that can found the theoreticalpreparation of this composition for the performance, looking for alternative readings of the idealized romantic models like an universal paradigm of interpretative musicality that serves all styles. Considering the hypothesis according to which the dialog between these two sub-areas provides, in the context of historical musicology, the data to buildthe necessary theoretical foundation for the musical execution of this repertoire, as well as the Performance can filter and select analysis methodologies, editing and execution techniques. We will take as a methodological strategy, the interpretative analysis based on the socio-cultural perspective of music and in the musical text and context relationship, sustained by the contents of Textual Linguistic that work as a link between these sub-areas of knowledge.
id UNSP_7fa81d93e96937e1843c3f123e7721c9
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/123954
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Inter-relações entre Performance e Musicologia Histórica: perspectivas para a interpretação musicalMusicologiaInstrumentos de cordaPerformance (Arte)LinguísticaSociologiaPerformance artThis research seeks to establish interrelations between the sub-areas of performance and historical musicology, with emphasis on the interpretation of Partia SecondaBWV 1004 for solo violin from J.S. Bach transcribed for guitar. The main goal is the assumption of theoretical elements that can found the theoreticalpreparation of this composition for the performance, looking for alternative readings of the idealized romantic models like an universal paradigm of interpretative musicality that serves all styles. Considering the hypothesis according to which the dialog between these two sub-areas provides, in the context of historical musicology, the data to buildthe necessary theoretical foundation for the musical execution of this repertoire, as well as the Performance can filter and select analysis methodologies, editing and execution techniques. We will take as a methodological strategy, the interpretative analysis based on the socio-cultural perspective of music and in the musical text and context relationship, sustained by the contents of Textual Linguistic that work as a link between these sub-areas of knowledge.Esta pesquisa busca estabelecer inter-relações entre as subáreas de Performance e Musicologia Histórica, com ênfase na interpretação da Partia Seconda BWV 1004 para violino solo de J.S.Bach transcrita para violão. O objetivo principal é a assunção de subsídios teóricos que possam fundamentar a preparação desta obra para a performance, buscando leituras alternativas aos modelos calcadosno ideal romântico de busca por um paradigma universal de musicalidade interpretativa que sirva a todos os estilos. Consideramos a hipótese segundo a qual o diálogo entre essa duas subáreas propicie, por parte da Musicologia Histórica, o fornecimento dos dados que possam constituir a fundamentação teórica necessária a execução musical deste repertório, assim como a Performance possa filtrar e selecionar metodologias de análise e edição, bem como técnicas de execução. Adotaremos como estratégia metodológica, a análise interpretativa fundamentada na perspectiva sociocultural da músicae na relação texto/contexto musicais, sustentada pelos conteúdos da Lingüística Textual funcionando como via de conexão entre essas duas subáreas de conhecimento.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Nogueira, Gisela Gomes Pupo [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Souto, Luciano Hercílio Alves [UNESP]2015-06-17T19:34:24Z2015-06-17T19:34:24Z2015-03-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis155 p. : il.application/pdfSOUTO, Luciano Hercílio Alves. Inter-relações entre Performance e Musicologia Histórica: perspectivas para a interpretação musical. 2015. 155 p. Tese (Doutorado em Música) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes, 2015.http://hdl.handle.net/11449/123954000830810http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/20-05-2015/000830810.pdf33004013066P36388931572195429Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-06T06:11:24Zoai:repositorio.unesp.br:11449/123954Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:02:11.257814Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Inter-relações entre Performance e Musicologia Histórica: perspectivas para a interpretação musical
title Inter-relações entre Performance e Musicologia Histórica: perspectivas para a interpretação musical
spellingShingle Inter-relações entre Performance e Musicologia Histórica: perspectivas para a interpretação musical
Souto, Luciano Hercílio Alves [UNESP]
Musicologia
Instrumentos de corda
Performance (Arte)
Linguística
Sociologia
Performance art
title_short Inter-relações entre Performance e Musicologia Histórica: perspectivas para a interpretação musical
title_full Inter-relações entre Performance e Musicologia Histórica: perspectivas para a interpretação musical
title_fullStr Inter-relações entre Performance e Musicologia Histórica: perspectivas para a interpretação musical
title_full_unstemmed Inter-relações entre Performance e Musicologia Histórica: perspectivas para a interpretação musical
title_sort Inter-relações entre Performance e Musicologia Histórica: perspectivas para a interpretação musical
author Souto, Luciano Hercílio Alves [UNESP]
author_facet Souto, Luciano Hercílio Alves [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Nogueira, Gisela Gomes Pupo [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Souto, Luciano Hercílio Alves [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Musicologia
Instrumentos de corda
Performance (Arte)
Linguística
Sociologia
Performance art
topic Musicologia
Instrumentos de corda
Performance (Arte)
Linguística
Sociologia
Performance art
description This research seeks to establish interrelations between the sub-areas of performance and historical musicology, with emphasis on the interpretation of Partia SecondaBWV 1004 for solo violin from J.S. Bach transcribed for guitar. The main goal is the assumption of theoretical elements that can found the theoreticalpreparation of this composition for the performance, looking for alternative readings of the idealized romantic models like an universal paradigm of interpretative musicality that serves all styles. Considering the hypothesis according to which the dialog between these two sub-areas provides, in the context of historical musicology, the data to buildthe necessary theoretical foundation for the musical execution of this repertoire, as well as the Performance can filter and select analysis methodologies, editing and execution techniques. We will take as a methodological strategy, the interpretative analysis based on the socio-cultural perspective of music and in the musical text and context relationship, sustained by the contents of Textual Linguistic that work as a link between these sub-areas of knowledge.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-17T19:34:24Z
2015-06-17T19:34:24Z
2015-03-13
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUTO, Luciano Hercílio Alves. Inter-relações entre Performance e Musicologia Histórica: perspectivas para a interpretação musical. 2015. 155 p. Tese (Doutorado em Música) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/123954
000830810
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/20-05-2015/000830810.pdf
33004013066P3
6388931572195429
identifier_str_mv SOUTO, Luciano Hercílio Alves. Inter-relações entre Performance e Musicologia Histórica: perspectivas para a interpretação musical. 2015. 155 p. Tese (Doutorado em Música) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes, 2015.
000830810
33004013066P3
6388931572195429
url http://hdl.handle.net/11449/123954
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/20-05-2015/000830810.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 155 p. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128742795509760