Possibilidades e categorias de exploração tímbrica: considerações sobre as relações intérprete-instrumento na performance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Labrada, Leonardo Bertolini [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/123131
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/08-05-2015/000828745.pdf
Resumo: The general objective of this research is to describe considerations on the performer/instrument relationship, having as a maingoal to establish categories of timbrical exploration that can encompass the sonic possibilities intrinsic to percussion instruments. On of them was chosen to be addressed in the research:the vibraphone, for being very versatile and highly sought for works and experiments on timbre. The categories were outlined by seeking commonalities between the various relationships of performer/instrument that can happen during a determined musical performance. Thepaper presents a discussion of the term extended technique, reflecting on its implications, the many views onthe issue and proposing the use of the term timbrical explorationas an alternative. Other ways to approach the soundgesture system that involves the performance are also discussed, presented by Luk Vaes and Ellen Fallowfield. At the same time, an activity with composers was developed, in which solos pieces were commissioned especially for the project, stimulating new explorations on the vibraphone through collaborative relationships.These new works for vibraphone, together with the already existing solo and chamber music repertoire for the instrument (composed from the 1950s to the present), will be used to illustrate, outline and discuss the categories of timbrical exploration, which have the purpose to serve as an interface to composers who want to work the sonic possibilities of the instrument in their compositions
id UNSP_8007d1fa7a8a54e10539a73790b880a7
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/123131
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Possibilidades e categorias de exploração tímbrica: considerações sobre as relações intérprete-instrumento na performanceVibrafoneMúsica - ExecuçãoInstrumentos de percussãoMusic PerformanceThe general objective of this research is to describe considerations on the performer/instrument relationship, having as a maingoal to establish categories of timbrical exploration that can encompass the sonic possibilities intrinsic to percussion instruments. On of them was chosen to be addressed in the research:the vibraphone, for being very versatile and highly sought for works and experiments on timbre. The categories were outlined by seeking commonalities between the various relationships of performer/instrument that can happen during a determined musical performance. Thepaper presents a discussion of the term extended technique, reflecting on its implications, the many views onthe issue and proposing the use of the term timbrical explorationas an alternative. Other ways to approach the soundgesture system that involves the performance are also discussed, presented by Luk Vaes and Ellen Fallowfield. At the same time, an activity with composers was developed, in which solos pieces were commissioned especially for the project, stimulating new explorations on the vibraphone through collaborative relationships.These new works for vibraphone, together with the already existing solo and chamber music repertoire for the instrument (composed from the 1950s to the present), will be used to illustrate, outline and discuss the categories of timbrical exploration, which have the purpose to serve as an interface to composers who want to work the sonic possibilities of the instrument in their compositionsEsta pesquisa tem como objetivo geral tecer considerações sobre as relações intérprete/instrumento, tendo como objetivo principal estabelecer categorias de exploração tímbrica que possam abarcar as possibilidades sonoras intrínsecas aos instrumentos de percussão. Foi eleito um instrumento para ser abordado na pesquisa: o vibrafone, por ser muito versátil e ter sido bastante procurado para obras e experiências sobre timbre. As categorias foram definidas buscando pontos em comum entre as diversas relações intérprete/instrumento que podem envolver a realização de uma determinada performance musical. O trabalho apresenta uma discussão acerca do termo técnica estendida, refletindo sobre as suas implicações, as diversas visões sobre o assunto e propondo a utilização da expressão exploração tímbricacomo alternativa ao primeiro termo. Também são discutidas outras maneiras de abordar o sistema som-gesto que envolve a performance, apresentados por Luk Vaes e Ellen Fallowfield. Concomitantemente, foi realizado um trabalho com compositores, no qual foram encomendados solos especialmente para o projeto, estimulando novas explorações no vibrafone por meio de relaçõescolaborativas. Esses novos solos para vibrafone, conjuntamente ao repertório solo e de música de câmara do instrumento (composta da década de 1950 até a atualidade) serão utilizados para exemplificar, delinear e discutir as categorias de exploração tímbrica, que têm como objetivo principal servir como interface aos compositores que querem trabalhar as possibilidades sonoras do instrumento em suas composiçõesCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Stasi, Carlos Eduardo Di [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Labrada, Leonardo Bertolini [UNESP]2015-05-14T16:52:57Z2015-05-14T16:52:57Z2014-07-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisv, 85 f. : il.application/pdfLABRADA, Leonardo Bertolini. Possibilidades e categorias de exploração tímbrica: considerações sobre as relações intérprete-instrumento na performance. 2014. v, 85 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2014.http://hdl.handle.net/11449/123131000828745http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/08-05-2015/000828745.pdf33004013066P37599278248922943Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-04T06:25:24Zoai:repositorio.unesp.br:11449/123131Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:06:30.906479Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Possibilidades e categorias de exploração tímbrica: considerações sobre as relações intérprete-instrumento na performance
title Possibilidades e categorias de exploração tímbrica: considerações sobre as relações intérprete-instrumento na performance
spellingShingle Possibilidades e categorias de exploração tímbrica: considerações sobre as relações intérprete-instrumento na performance
Labrada, Leonardo Bertolini [UNESP]
Vibrafone
Música - Execução
Instrumentos de percussão
Music Performance
title_short Possibilidades e categorias de exploração tímbrica: considerações sobre as relações intérprete-instrumento na performance
title_full Possibilidades e categorias de exploração tímbrica: considerações sobre as relações intérprete-instrumento na performance
title_fullStr Possibilidades e categorias de exploração tímbrica: considerações sobre as relações intérprete-instrumento na performance
title_full_unstemmed Possibilidades e categorias de exploração tímbrica: considerações sobre as relações intérprete-instrumento na performance
title_sort Possibilidades e categorias de exploração tímbrica: considerações sobre as relações intérprete-instrumento na performance
author Labrada, Leonardo Bertolini [UNESP]
author_facet Labrada, Leonardo Bertolini [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Stasi, Carlos Eduardo Di [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Labrada, Leonardo Bertolini [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Vibrafone
Música - Execução
Instrumentos de percussão
Music Performance
topic Vibrafone
Música - Execução
Instrumentos de percussão
Music Performance
description The general objective of this research is to describe considerations on the performer/instrument relationship, having as a maingoal to establish categories of timbrical exploration that can encompass the sonic possibilities intrinsic to percussion instruments. On of them was chosen to be addressed in the research:the vibraphone, for being very versatile and highly sought for works and experiments on timbre. The categories were outlined by seeking commonalities between the various relationships of performer/instrument that can happen during a determined musical performance. Thepaper presents a discussion of the term extended technique, reflecting on its implications, the many views onthe issue and proposing the use of the term timbrical explorationas an alternative. Other ways to approach the soundgesture system that involves the performance are also discussed, presented by Luk Vaes and Ellen Fallowfield. At the same time, an activity with composers was developed, in which solos pieces were commissioned especially for the project, stimulating new explorations on the vibraphone through collaborative relationships.These new works for vibraphone, together with the already existing solo and chamber music repertoire for the instrument (composed from the 1950s to the present), will be used to illustrate, outline and discuss the categories of timbrical exploration, which have the purpose to serve as an interface to composers who want to work the sonic possibilities of the instrument in their compositions
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07-07
2015-05-14T16:52:57Z
2015-05-14T16:52:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LABRADA, Leonardo Bertolini. Possibilidades e categorias de exploração tímbrica: considerações sobre as relações intérprete-instrumento na performance. 2014. v, 85 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/123131
000828745
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/08-05-2015/000828745.pdf
33004013066P3
7599278248922943
identifier_str_mv LABRADA, Leonardo Bertolini. Possibilidades e categorias de exploração tímbrica: considerações sobre as relações intérprete-instrumento na performance. 2014. v, 85 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2014.
000828745
33004013066P3
7599278248922943
url http://hdl.handle.net/11449/123131
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/08-05-2015/000828745.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv v, 85 f. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129392586522624