Educação escolar e mediação: impactos das tecnologias digitais no processo de formação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Elaine Cristina Moraes [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/123862
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/19-05-2015/000828990.pdf
Resumo: Considering the diffusion of digital technologies in the contemporary society, as well as its expansion in the school environment, this study has the mediation process as an analysis category, with the objective of problematizing what kind of knowledge those digital resources are able to promote. When scrutinizing the role of school practice in the society, as well as the ideological mechanisms that hide the main purpose of technological phenomena, this study contains the following hypothesis: the way in which digital technologies are included in current educational policies preclude an emancipatory educational mediation, generating evidently faced impact on the practice of the students and the human formation. This is a theoretical and bibliographic research, guided by a dialectic perspective, whose approach goes toward to the German Critical Theory of society, particularly from the reflections of Theodor Adorno, Max Horkheimer, Herbert Marcuse and Christoph Türcke
id UNSP_822f065eff8b274cadb6f66c2697b138
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/123862
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educação escolar e mediação: impactos das tecnologias digitais no processo de formaçãoAdorno, Theodor W. 1903-1969 Critica e interpretaçãoHorkheimer, Max 1895-1973 Crítica e interpretaçãoMarcuse, Herbert 1898-1979 Crítica e interpretaçãoEducaçãoTecnologias de informação e comunicaçãoEducationConsidering the diffusion of digital technologies in the contemporary society, as well as its expansion in the school environment, this study has the mediation process as an analysis category, with the objective of problematizing what kind of knowledge those digital resources are able to promote. When scrutinizing the role of school practice in the society, as well as the ideological mechanisms that hide the main purpose of technological phenomena, this study contains the following hypothesis: the way in which digital technologies are included in current educational policies preclude an emancipatory educational mediation, generating evidently faced impact on the practice of the students and the human formation. This is a theoretical and bibliographic research, guided by a dialectic perspective, whose approach goes toward to the German Critical Theory of society, particularly from the reflections of Theodor Adorno, Max Horkheimer, Herbert Marcuse and Christoph TürckeConsiderando a difusão das tecnologias digitais na sociedade contemporânea, assim como, sua expansão no ambiente escolar, este estudo tem como categoria de análise, o processo de mediação, como o caminho para problematizar, que tipo de conhecimento estes recursos digitais são capazes de promover. Ao se perscrutar o papel da prática escolar na sociedade, bem como sobre os mecanismos ideológicos que ocultam a principal finalidade dos fenômenos tecnológicos, este estudo contém a seguinte hipótese: a forma com que as tecnologias digitais estão inseridas nas atuais políticas educacionais inviabiliza uma mediação pedagógica emancipadora, gerando impactos evidentemente enfrentados na prática escolar e na formação humana. Trata-se de uma pesquisa de cunho teórico-bibliográfico, de perspectiva dialética, cuja abordagem está voltada para a Teoria Crítica da sociedade, particularmente a partir das reflexões de Theodor Adorno, Max Horkheimer, Herbert Marcuse e Christoph TürckeCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Lastória, Luíz Antônio Calmon Nabuco [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, Elaine Cristina Moraes [UNESP]2015-06-17T19:34:08Z2015-06-17T19:34:08Z2015-01-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis85 f.application/pdfSANTOS, Elaine Cristina Moraes. Educação escolar e mediação: impactos das tecnologias digitais no processo de formação. 2014. 85 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciencias e Letras (Campus de Araraquara), 2014.http://hdl.handle.net/11449/123862000828990http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/19-05-2015/000828990.pdf33004030079P22752243344158475Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-12T13:54:25Zoai:repositorio.unesp.br:11449/123862Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:17:18.332649Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação escolar e mediação: impactos das tecnologias digitais no processo de formação
title Educação escolar e mediação: impactos das tecnologias digitais no processo de formação
spellingShingle Educação escolar e mediação: impactos das tecnologias digitais no processo de formação
Santos, Elaine Cristina Moraes [UNESP]
Adorno, Theodor W. 1903-1969 Critica e interpretação
Horkheimer, Max 1895-1973 Crítica e interpretação
Marcuse, Herbert 1898-1979 Crítica e interpretação
Educação
Tecnologias de informação e comunicação
Education
title_short Educação escolar e mediação: impactos das tecnologias digitais no processo de formação
title_full Educação escolar e mediação: impactos das tecnologias digitais no processo de formação
title_fullStr Educação escolar e mediação: impactos das tecnologias digitais no processo de formação
title_full_unstemmed Educação escolar e mediação: impactos das tecnologias digitais no processo de formação
title_sort Educação escolar e mediação: impactos das tecnologias digitais no processo de formação
author Santos, Elaine Cristina Moraes [UNESP]
author_facet Santos, Elaine Cristina Moraes [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lastória, Luíz Antônio Calmon Nabuco [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Elaine Cristina Moraes [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Adorno, Theodor W. 1903-1969 Critica e interpretação
Horkheimer, Max 1895-1973 Crítica e interpretação
Marcuse, Herbert 1898-1979 Crítica e interpretação
Educação
Tecnologias de informação e comunicação
Education
topic Adorno, Theodor W. 1903-1969 Critica e interpretação
Horkheimer, Max 1895-1973 Crítica e interpretação
Marcuse, Herbert 1898-1979 Crítica e interpretação
Educação
Tecnologias de informação e comunicação
Education
description Considering the diffusion of digital technologies in the contemporary society, as well as its expansion in the school environment, this study has the mediation process as an analysis category, with the objective of problematizing what kind of knowledge those digital resources are able to promote. When scrutinizing the role of school practice in the society, as well as the ideological mechanisms that hide the main purpose of technological phenomena, this study contains the following hypothesis: the way in which digital technologies are included in current educational policies preclude an emancipatory educational mediation, generating evidently faced impact on the practice of the students and the human formation. This is a theoretical and bibliographic research, guided by a dialectic perspective, whose approach goes toward to the German Critical Theory of society, particularly from the reflections of Theodor Adorno, Max Horkheimer, Herbert Marcuse and Christoph Türcke
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-17T19:34:08Z
2015-06-17T19:34:08Z
2015-01-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Elaine Cristina Moraes. Educação escolar e mediação: impactos das tecnologias digitais no processo de formação. 2014. 85 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciencias e Letras (Campus de Araraquara), 2014.
http://hdl.handle.net/11449/123862
000828990
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/19-05-2015/000828990.pdf
33004030079P2
2752243344158475
identifier_str_mv SANTOS, Elaine Cristina Moraes. Educação escolar e mediação: impactos das tecnologias digitais no processo de formação. 2014. 85 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciencias e Letras (Campus de Araraquara), 2014.
000828990
33004030079P2
2752243344158475
url http://hdl.handle.net/11449/123862
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/19-05-2015/000828990.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 85 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129047163568128