Geometria fractal: uma proposta para sala de aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Diana Santos Souza [UNESP]
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/155321
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-04-18/000881677.pdf
Resumo: This work will show a study on the Fractal Geometry and suggests activities that enable the contextualization of contents worked in Basic Education. Through the geometry of fractals students discover an application of mathematics content, they are developed in high school and sometimes they are difficult to understand and without utility. This is a qualitative research with phenomenological hermeneutics seeking to understand the meaning of Fractal Geometry elements to suggest a possibility of work for the high school classroom. The proposed activities involve the mathematical logarithm content, their properties and applications, progression geometry and similarity of polygons. In the paper we present the Fractal Geometry ideas from which the teacher will have the opportunity to conduct an exploratory and investigative work that allows students the production of mathematical knowledge
id UNSP_826359074c85fcd219eff62874b8ea02
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/155321
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Geometria fractal: uma proposta para sala de aulaFenomenologiaPesquisa qualitativaLogarítmosPhenomenologyThis work will show a study on the Fractal Geometry and suggests activities that enable the contextualization of contents worked in Basic Education. Through the geometry of fractals students discover an application of mathematics content, they are developed in high school and sometimes they are difficult to understand and without utility. This is a qualitative research with phenomenological hermeneutics seeking to understand the meaning of Fractal Geometry elements to suggest a possibility of work for the high school classroom. The proposed activities involve the mathematical logarithm content, their properties and applications, progression geometry and similarity of polygons. In the paper we present the Fractal Geometry ideas from which the teacher will have the opportunity to conduct an exploratory and investigative work that allows students the production of mathematical knowledgeO presente trabalho apresenta um estudo acerca da Geometria Fractal e sugere atividades que possibilitam a contextualização de conteúdos trabalhados na Educação Básica. Por meio da Geometria dos Fractais os alunos descobrem uma aplicação de conteúdos da matemática com os quais trabalham no ensino médio e que, algumas vezes, lhes parecem abstratos e sem utilidade. Trata-se de uma pesquisa qualitativa com abordagem fenomenológica hermenêutica buscando compreender o significado dos elementos da Geometria Fractal para sugerir uma possibilidade de trabalho para a sala de aula do ensino médio. As atividades propostas envolvem os conteúdos matemáticos logaritmo, suas propriedades e aplicações, progressão geometria e semelhança de polígonos. No texto apresentamos ideias da Geometria Fractal a partir das quais o professor terá a oportunidade de desenvolver um trabalho exploratório e investigativo que permita aos alunos a produção do conhecimento matemáticoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Paulo, Rosa Monteiro [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Almeida, Diana Santos Souza [UNESP]2018-08-30T18:21:09Z2018-08-30T18:21:09Z2016-06-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis50 f.application/pdfALMEIDA, Diana Santos Souza. Geometria fractal: uma proposta para sala de aula. 2016. 50 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2016.http://hdl.handle.net/11449/155321000881677http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-04-18/000881677.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T17:52:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/155321Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:44:54.699100Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Geometria fractal: uma proposta para sala de aula
title Geometria fractal: uma proposta para sala de aula
spellingShingle Geometria fractal: uma proposta para sala de aula
Almeida, Diana Santos Souza [UNESP]
Fenomenologia
Pesquisa qualitativa
Logarítmos
Phenomenology
title_short Geometria fractal: uma proposta para sala de aula
title_full Geometria fractal: uma proposta para sala de aula
title_fullStr Geometria fractal: uma proposta para sala de aula
title_full_unstemmed Geometria fractal: uma proposta para sala de aula
title_sort Geometria fractal: uma proposta para sala de aula
author Almeida, Diana Santos Souza [UNESP]
author_facet Almeida, Diana Santos Souza [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Paulo, Rosa Monteiro [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Diana Santos Souza [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Fenomenologia
Pesquisa qualitativa
Logarítmos
Phenomenology
topic Fenomenologia
Pesquisa qualitativa
Logarítmos
Phenomenology
description This work will show a study on the Fractal Geometry and suggests activities that enable the contextualization of contents worked in Basic Education. Through the geometry of fractals students discover an application of mathematics content, they are developed in high school and sometimes they are difficult to understand and without utility. This is a qualitative research with phenomenological hermeneutics seeking to understand the meaning of Fractal Geometry elements to suggest a possibility of work for the high school classroom. The proposed activities involve the mathematical logarithm content, their properties and applications, progression geometry and similarity of polygons. In the paper we present the Fractal Geometry ideas from which the teacher will have the opportunity to conduct an exploratory and investigative work that allows students the production of mathematical knowledge
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-22
2018-08-30T18:21:09Z
2018-08-30T18:21:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ALMEIDA, Diana Santos Souza. Geometria fractal: uma proposta para sala de aula. 2016. 50 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2016.
http://hdl.handle.net/11449/155321
000881677
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-04-18/000881677.pdf
identifier_str_mv ALMEIDA, Diana Santos Souza. Geometria fractal: uma proposta para sala de aula. 2016. 50 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2016.
000881677
url http://hdl.handle.net/11449/155321
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-04-18/000881677.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 50 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128852944224256