Distribuição de pausas na interpretação de atores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fraga, Milena
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Jurado Filho, Lourenço Chacon [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/16175
http://hdl.handle.net/11449/114732
Resumo: Introduction: The literature about the work with the voice of actors in the theater focuses the research on organic issues involved in the vocal process as “misuse” or “vocal abuse”. To a lesser amount, there are studies that highlight issues of interpretation and expressive resources, as well as others that highlight the linguistic resources of interpretation. This work shows a linguistic feature – the pause – and its collaboration for the theatrical interpretation. Objective: to verify the extent to which similarities and differences occur between the points judged as occurrence of pauses in interpretations of a theatrical text. Method: Subjects of this study were four theater actors, who played individually a same theatrical text. Later, a group of ten judges judged the points where pauses occurred. Based on a criterion of 70% agreement between judges, were searched similarities and differences between the points judged as pause of each recording. Results: the four subjects showed different amounts of pause in the stretch in common that they interpreted: S1= ten occurrences; S2= 14 occurrences; S3= 6 occurrences; and S4= 9 occurrences. In this inter-subject variation, five points of pause in common were detected. Conclusion: we have seen, then, that this variability (featuring subjectivity in interpretation) is built inside given possibilities, with lesser or greater flexibility, by the structure of the theatrical text.
id UNSP_835ea4eb15d3a4f84cccd48807874580
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114732
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Distribuição de pausas na interpretação de atoresDistribución de pausas en la interpretación actoralDistribution of pauses on the interpretation of actorsPausaProsódiaInterpretacao teatralIntroduction: The literature about the work with the voice of actors in the theater focuses the research on organic issues involved in the vocal process as “misuse” or “vocal abuse”. To a lesser amount, there are studies that highlight issues of interpretation and expressive resources, as well as others that highlight the linguistic resources of interpretation. This work shows a linguistic feature – the pause – and its collaboration for the theatrical interpretation. Objective: to verify the extent to which similarities and differences occur between the points judged as occurrence of pauses in interpretations of a theatrical text. Method: Subjects of this study were four theater actors, who played individually a same theatrical text. Later, a group of ten judges judged the points where pauses occurred. Based on a criterion of 70% agreement between judges, were searched similarities and differences between the points judged as pause of each recording. Results: the four subjects showed different amounts of pause in the stretch in common that they interpreted: S1= ten occurrences; S2= 14 occurrences; S3= 6 occurrences; and S4= 9 occurrences. In this inter-subject variation, five points of pause in common were detected. Conclusion: we have seen, then, that this variability (featuring subjectivity in interpretation) is built inside given possibilities, with lesser or greater flexibility, by the structure of the theatrical text.Introdução: a literatura sobre o trabalho com a voz em atores de teatro privilegia a investigação de questões orgânicas envolvidas no processo vocal, como “mau uso” ou “abuso vocal”. Em menor quantidade, há trabalhos que destacam questões sobre interpretação e recursos expressivos, além de outros que destacam os recursos linguísticos da interpretação. O presente trabalho observa, justamente, um recurso linguístico – a pausa – e sua colaboração para a interpretação teatral. Objetivo: verificar em que medida ocorrem semelhanças e diferenças entre os locais julgados como de ocorrência de pausas na interpretação de um texto teatral. Método: foram sujeitos desta pesquisa quatro atores de teatro que interpretaram, individualmente, um mesmo texto teatral. Posteriormente, um grupo de dez juízes julgou os locais de ocorrência de pausas. Com base num critério de 70% de concordância entre os juízes, foram buscadas semelhanças e diferenças entre os locais julgados como pausa de cada gravação. Resultados: os quatro sujeitos apresentaram diferentes quantidades de pausa no trecho em comum que interpretaram: S1 = dez ocorrências; S2 = 14 ocorrências; S3 = seis ocorrências; e S4 = nove ocorrências. Nessa variação intersujeitos, foram detectados cinco locais de pausa em comum. Conclusão: pudemos observar que essa variabilidade que caracteriza a subjetividade na interpretação, se constrói no interior de possibilidades dadas, com menor ou maior flexibilidade, dentro das possibilidades que oferece a estrutura do texto teatral.Introducción: La literatura sobre el trabajo con la voz de actores de teatro privilegia la investigación sobre aspectos orgánicos del proceso vocal, tales como el “mal uso” o el “abuso” de la voz. En menor cantidad, hay trabajos que, ponen el acento en la interpretación y en los recursos expresivos, además de otros que o destacan los recursos lingüísticos de la interpretación. Este trabajo observa, justamente, un recurso lingüístico – la pausa - y su papel en la interpretación teatral. Objetivo: Verificar en qué medida hay semejanzas y diferencias entre los lugares juzgados como de ocurrencia de pausas en la interpretación teatral. Método: Fueron sujetos de esta investigación cuatro actores de teatro que interpretaron, individualmente, un mismo texto teatral. Posteriormente, un grupo de diez jueces juzgo los locales de ocurrencia de las pausas. Con base en un criterio de 70% de acuerdo entre los juezes, se buscaron semejanzas y diferencias entre los lugares considerados como pausas en cada grabación. Resultados: los cuatro sujetos presentaron una cantidad diferente de pausas en el mismo fragmento que interpretaron: S1=diez pausas; S2 = catorce; S3 = seis y S4 = nueve. En esa variación entre los sujetos se detectaron 5 lugares de pausas en común. Conclusión: Fue posible observar que la variabilidad, característica de la subjetividad en la interpretación, se construye con mayor o menor flexibilidad dentro de las posibilidades que ofrece la estructura del texto teatral.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, AV. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, AV. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fraga, MilenaJurado Filho, Lourenço Chacon [UNESP]2015-02-24T13:57:25Z2015-02-24T13:57:25Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article472-479http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/16175Distúrbios da Comunicação, v. 26, n. 3, p. 472-479, 2014.2176-2724http://hdl.handle.net/11449/11473275755600326546361071640378709188Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporDistúrbios da Comunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-10-23T02:54:21Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114732Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462021-10-23T02:54:21Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Distribuição de pausas na interpretação de atores
Distribución de pausas en la interpretación actoral
Distribution of pauses on the interpretation of actors
title Distribuição de pausas na interpretação de atores
spellingShingle Distribuição de pausas na interpretação de atores
Fraga, Milena
Pausa
Prosódia
Interpretacao teatral
title_short Distribuição de pausas na interpretação de atores
title_full Distribuição de pausas na interpretação de atores
title_fullStr Distribuição de pausas na interpretação de atores
title_full_unstemmed Distribuição de pausas na interpretação de atores
title_sort Distribuição de pausas na interpretação de atores
author Fraga, Milena
author_facet Fraga, Milena
Jurado Filho, Lourenço Chacon [UNESP]
author_role author
author2 Jurado Filho, Lourenço Chacon [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Fraga, Milena
Jurado Filho, Lourenço Chacon [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Pausa
Prosódia
Interpretacao teatral
topic Pausa
Prosódia
Interpretacao teatral
description Introduction: The literature about the work with the voice of actors in the theater focuses the research on organic issues involved in the vocal process as “misuse” or “vocal abuse”. To a lesser amount, there are studies that highlight issues of interpretation and expressive resources, as well as others that highlight the linguistic resources of interpretation. This work shows a linguistic feature – the pause – and its collaboration for the theatrical interpretation. Objective: to verify the extent to which similarities and differences occur between the points judged as occurrence of pauses in interpretations of a theatrical text. Method: Subjects of this study were four theater actors, who played individually a same theatrical text. Later, a group of ten judges judged the points where pauses occurred. Based on a criterion of 70% agreement between judges, were searched similarities and differences between the points judged as pause of each recording. Results: the four subjects showed different amounts of pause in the stretch in common that they interpreted: S1= ten occurrences; S2= 14 occurrences; S3= 6 occurrences; and S4= 9 occurrences. In this inter-subject variation, five points of pause in common were detected. Conclusion: we have seen, then, that this variability (featuring subjectivity in interpretation) is built inside given possibilities, with lesser or greater flexibility, by the structure of the theatrical text.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-02-24T13:57:25Z
2015-02-24T13:57:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/16175
Distúrbios da Comunicação, v. 26, n. 3, p. 472-479, 2014.
2176-2724
http://hdl.handle.net/11449/114732
7575560032654636
1071640378709188
url http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/16175
http://hdl.handle.net/11449/114732
identifier_str_mv Distúrbios da Comunicação, v. 26, n. 3, p. 472-479, 2014.
2176-2724
7575560032654636
1071640378709188
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Distúrbios da Comunicação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 472-479
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1792961568507428864