Relação Pensamento-Linguagem e as Distorções Conceituais no Ensino de Biologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ceschim, Beatriz [UNESP]
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ganiko-dutra, Matheus [UNESP], Caldeira, Ana Maria De Andrade [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200068
http://hdl.handle.net/11449/213000
Resumo: The aim of this study was to investigate the misunderstandings produced by the relationship between thought and language in Biology Education, with the identification of variabilities that may interfere with didactic articulation. We have surveyed data from research both in progress and published over the last decade by the Epistemology of Biology Research Group of São Paulo State University (UNESP). This has allowed for the systematization of a set of identified variables, which can pose difficulty to the articulation of didactic, epistemological, cognitive and linguistic processes in the initial training/education of teachers of biological sciences and that may lead to the incomprehension of Biology as a science or its inter-relations. The results suggest that polysemy and figures of speech stimulate human thought to distort concepts that are contrary to Biological Epistemology.
id UNSP_836d041c52ec3ad113f05b54de625210
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/213000
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Relação Pensamento-Linguagem e as Distorções Conceituais no Ensino de BiologiaThe Relation between Thought and Language, and Misunderstandings in the Teaching of BiologyBiology teachingInitial teacher trainingDidacticsEpistemologyCognitive processesEnsino de BiologiaFormação inicial do professorDidáticaEpistemologiaProcesso cognitivoThe aim of this study was to investigate the misunderstandings produced by the relationship between thought and language in Biology Education, with the identification of variabilities that may interfere with didactic articulation. We have surveyed data from research both in progress and published over the last decade by the Epistemology of Biology Research Group of São Paulo State University (UNESP). This has allowed for the systematization of a set of identified variables, which can pose difficulty to the articulation of didactic, epistemological, cognitive and linguistic processes in the initial training/education of teachers of biological sciences and that may lead to the incomprehension of Biology as a science or its inter-relations. The results suggest that polysemy and figures of speech stimulate human thought to distort concepts that are contrary to Biological Epistemology.O objetivo geral deste trabalho foi investigar as distorções conceituais decorrentes da relação pensamento-linguagem que ocorrem no Ensino de Biologia, identificando as variáveis que possam interferir na articulação didática. Realizou-se um levantamento, por meio de trabalhos, a partir das pesquisas em andamento e publicadas pelo Grupo de Pesquisa em Epistemologia da Biologia (GPEB), da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) ao longo da última década, que permitiu sistematizar um conjunto de variáveis identificadas, dificultadoras da articulação didática, epistemológica, linguística e cognitiva na Formação Inicial de Professores em Ciências Biológicas e que resultam na não compreensão da Biologia como ciência e suas inter-relações. Os resultados sugeriram que a polissemia e as figuras de linguagem estimulam o pensamento humano a promover distorções conceituais que se opõem à Epistemologia da Biologia.Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de CiênciasUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de CiênciasPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ceschim, Beatriz [UNESP]Ganiko-dutra, Matheus [UNESP]Caldeira, Ana Maria De Andrade [UNESP]2021-07-14T10:48:22Z2021-07-14T10:48:22Z2020-11-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200068Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/21300010.1590/1516-731320200068S1516-73132020000100265S1516-73132020000100265.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/213000Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:49:04.203086Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Relação Pensamento-Linguagem e as Distorções Conceituais no Ensino de Biologia
The Relation between Thought and Language, and Misunderstandings in the Teaching of Biology
title Relação Pensamento-Linguagem e as Distorções Conceituais no Ensino de Biologia
spellingShingle Relação Pensamento-Linguagem e as Distorções Conceituais no Ensino de Biologia
Ceschim, Beatriz [UNESP]
Biology teaching
Initial teacher training
Didactics
Epistemology
Cognitive processes
Ensino de Biologia
Formação inicial do professor
Didática
Epistemologia
Processo cognitivo
title_short Relação Pensamento-Linguagem e as Distorções Conceituais no Ensino de Biologia
title_full Relação Pensamento-Linguagem e as Distorções Conceituais no Ensino de Biologia
title_fullStr Relação Pensamento-Linguagem e as Distorções Conceituais no Ensino de Biologia
title_full_unstemmed Relação Pensamento-Linguagem e as Distorções Conceituais no Ensino de Biologia
title_sort Relação Pensamento-Linguagem e as Distorções Conceituais no Ensino de Biologia
author Ceschim, Beatriz [UNESP]
author_facet Ceschim, Beatriz [UNESP]
Ganiko-dutra, Matheus [UNESP]
Caldeira, Ana Maria De Andrade [UNESP]
author_role author
author2 Ganiko-dutra, Matheus [UNESP]
Caldeira, Ana Maria De Andrade [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Ceschim, Beatriz [UNESP]
Ganiko-dutra, Matheus [UNESP]
Caldeira, Ana Maria De Andrade [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Biology teaching
Initial teacher training
Didactics
Epistemology
Cognitive processes
Ensino de Biologia
Formação inicial do professor
Didática
Epistemologia
Processo cognitivo
topic Biology teaching
Initial teacher training
Didactics
Epistemology
Cognitive processes
Ensino de Biologia
Formação inicial do professor
Didática
Epistemologia
Processo cognitivo
description The aim of this study was to investigate the misunderstandings produced by the relationship between thought and language in Biology Education, with the identification of variabilities that may interfere with didactic articulation. We have surveyed data from research both in progress and published over the last decade by the Epistemology of Biology Research Group of São Paulo State University (UNESP). This has allowed for the systematization of a set of identified variables, which can pose difficulty to the articulation of didactic, epistemological, cognitive and linguistic processes in the initial training/education of teachers of biological sciences and that may lead to the incomprehension of Biology as a science or its inter-relations. The results suggest that polysemy and figures of speech stimulate human thought to distort concepts that are contrary to Biological Epistemology.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-20
2021-07-14T10:48:22Z
2021-07-14T10:48:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200068
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020.
1516-7313
1980-850X
http://hdl.handle.net/11449/213000
10.1590/1516-731320200068
S1516-73132020000100265
S1516-73132020000100265.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200068
http://hdl.handle.net/11449/213000
identifier_str_mv Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020.
1516-7313
1980-850X
10.1590/1516-731320200068
S1516-73132020000100265
S1516-73132020000100265.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação (Bauru)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129554676449280