Vinte anos da política do ciclo básico na rede estadual paulista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duran, Marília Claret Geraes
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Alves, Maria Leila, Palma Filho, João Cardoso [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742005000100006
http://hdl.handle.net/11449/212559
Resumo: From a historical-critical perspective, this article deals with the trajectory of the basic cycle in São Paulo State school system from the moment of its creation till the 1990s. It also discusses the actions and reactions brought about by the proposal and by the curricular reorganization of the middle school resulting from this initiative. The documental study starts from the motivations that guided the education policy at a moment of political opening, when the first elected government took office in the State of São Paulo, after the long period of military regime. The varied reactions from education professionals and from civil society, most of which were against the measures set forth, are then analyzed. What are the reasons that have systematically led to the failure of proposals committed to ensure regular education for people on the lowest incomes? The discussion highlights the strong presence of a conservative thought that permeates pedagogical culture in Brazil, that is against proposals that, similar to the one of basic cycle, are committed to the democratization of education.
id UNSP_85124b29df019f72951bdf5fd90914cd
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212559
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Vinte anos da política do ciclo básico na rede estadual paulistaTwenty years of basic cycle policy in São Paulo State school systemEDUCATIONAL POLICIESPUBLICS POLICIESBASIC EDUCATIONPUBLIC EDUCATIONPOLÍTICAS EDUCACIONAISPOLÍTICAS PÚBLICASCICLO BÁSICOENSINO PÚBLICOFrom a historical-critical perspective, this article deals with the trajectory of the basic cycle in São Paulo State school system from the moment of its creation till the 1990s. It also discusses the actions and reactions brought about by the proposal and by the curricular reorganization of the middle school resulting from this initiative. The documental study starts from the motivations that guided the education policy at a moment of political opening, when the first elected government took office in the State of São Paulo, after the long period of military regime. The varied reactions from education professionals and from civil society, most of which were against the measures set forth, are then analyzed. What are the reasons that have systematically led to the failure of proposals committed to ensure regular education for people on the lowest incomes? The discussion highlights the strong presence of a conservative thought that permeates pedagogical culture in Brazil, that is against proposals that, similar to the one of basic cycle, are committed to the democratization of education.Este artigo aborda, numa perspectiva histórico-crítica, o percurso do ciclo básico na rede estadual paulista, desde sua criação até os anos iniciais da década de 90, discutindo ainda as ações e reações desencadeadas pela proposta e pela reorganização curricular do ensino fundamental decorrentes dessa iniciativa. A pesquisa documental realizada parte das motivações que direcionaram a política educacional no momento de abertura política, em que assumia o poder o primeiro governo eleito no Estado de São Paulo após longo período de regime militar, e passa pela análise dos diferentes tipos de reações da rede de ensino e da sociedade civil, a maior parte delas contrárias às medidas encaminhadas. Quais as razões que têm levado sistematicamente à desmobilização de propostas comprometidas com a garantia da escolaridade regular das camadas mais pobres da população? A análise realizada evidencia a forte presença do pensamento conservador impregnado na cultura pedagógica brasileira, que se manifesta diante de propostas, como a do ciclo básico, comprometidas com a democratização do ensino.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Metodista de São PauloUniversidade Estadual PaulistaFundação Carlos ChagasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Metodista de São PauloDuran, Marília Claret GeraesAlves, Maria LeilaPalma Filho, João Cardoso [UNESP]2021-07-14T10:41:50Z2021-07-14T10:41:50Z2005-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article83-112application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742005000100006Cadernos de Pesquisa. São Paulo, SP, Brazil: Fundação Carlos Chagas, v. 35, n. 124, p. 83-112, 2005.0100-15741980-5314http://hdl.handle.net/11449/21255910.1590/S0100-15742005000100006S0100-15742005000100006S0100-15742005000100006.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCadernos de Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-10T06:28:24Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212559Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-10T06:28:24Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Vinte anos da política do ciclo básico na rede estadual paulista
Twenty years of basic cycle policy in São Paulo State school system
title Vinte anos da política do ciclo básico na rede estadual paulista
spellingShingle Vinte anos da política do ciclo básico na rede estadual paulista
Duran, Marília Claret Geraes
EDUCATIONAL POLICIES
PUBLICS POLICIES
BASIC EDUCATION
PUBLIC EDUCATION
POLÍTICAS EDUCACIONAIS
POLÍTICAS PÚBLICAS
CICLO BÁSICO
ENSINO PÚBLICO
title_short Vinte anos da política do ciclo básico na rede estadual paulista
title_full Vinte anos da política do ciclo básico na rede estadual paulista
title_fullStr Vinte anos da política do ciclo básico na rede estadual paulista
title_full_unstemmed Vinte anos da política do ciclo básico na rede estadual paulista
title_sort Vinte anos da política do ciclo básico na rede estadual paulista
author Duran, Marília Claret Geraes
author_facet Duran, Marília Claret Geraes
Alves, Maria Leila
Palma Filho, João Cardoso [UNESP]
author_role author
author2 Alves, Maria Leila
Palma Filho, João Cardoso [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Metodista de São Paulo
dc.contributor.author.fl_str_mv Duran, Marília Claret Geraes
Alves, Maria Leila
Palma Filho, João Cardoso [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv EDUCATIONAL POLICIES
PUBLICS POLICIES
BASIC EDUCATION
PUBLIC EDUCATION
POLÍTICAS EDUCACIONAIS
POLÍTICAS PÚBLICAS
CICLO BÁSICO
ENSINO PÚBLICO
topic EDUCATIONAL POLICIES
PUBLICS POLICIES
BASIC EDUCATION
PUBLIC EDUCATION
POLÍTICAS EDUCACIONAIS
POLÍTICAS PÚBLICAS
CICLO BÁSICO
ENSINO PÚBLICO
description From a historical-critical perspective, this article deals with the trajectory of the basic cycle in São Paulo State school system from the moment of its creation till the 1990s. It also discusses the actions and reactions brought about by the proposal and by the curricular reorganization of the middle school resulting from this initiative. The documental study starts from the motivations that guided the education policy at a moment of political opening, when the first elected government took office in the State of São Paulo, after the long period of military regime. The varied reactions from education professionals and from civil society, most of which were against the measures set forth, are then analyzed. What are the reasons that have systematically led to the failure of proposals committed to ensure regular education for people on the lowest incomes? The discussion highlights the strong presence of a conservative thought that permeates pedagogical culture in Brazil, that is against proposals that, similar to the one of basic cycle, are committed to the democratization of education.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-04
2021-07-14T10:41:50Z
2021-07-14T10:41:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742005000100006
Cadernos de Pesquisa. São Paulo, SP, Brazil: Fundação Carlos Chagas, v. 35, n. 124, p. 83-112, 2005.
0100-1574
1980-5314
http://hdl.handle.net/11449/212559
10.1590/S0100-15742005000100006
S0100-15742005000100006
S0100-15742005000100006.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742005000100006
http://hdl.handle.net/11449/212559
identifier_str_mv Cadernos de Pesquisa. São Paulo, SP, Brazil: Fundação Carlos Chagas, v. 35, n. 124, p. 83-112, 2005.
0100-1574
1980-5314
10.1590/S0100-15742005000100006
S0100-15742005000100006
S0100-15742005000100006.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 83-112
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965579906383872