Representações de gênero na prática de enfermagem na perspectiva de estudantes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Leonardo Lemos de [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Araújo, Derly Borges, Souza, Daiara Silva, Berredo, Valéria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/908
http://hdl.handle.net/11449/127110
Resumo: This study’s main goal was to investigate the representations of nursing students about the work of a nurse in a gender perspective, during the training process. The research used a sample of 41 nursing students (1st and 9th semesters) being applied to such a questionnaire, analyzed in the face of the organizer model concept, and also the critics studies of gender. Was found the research data, one is able to notice that, students that start off their academic lives in the nursing course have less stereotyped representations regarding gender behavior and certain problematization concerning the sexual division of the profession. When it comes to training, from the moment in which these students begin to live with the nursing practices, that are impregnated with stereotypes, in different contexts, the vision that once was considered generalizing, becomes crystallized, delimiting the practices that exist in nursing. The data points out to the need of the training courses to embark a problematization on the gender relations in the context of the nursing practices, given the fact they seem to reinforce standards, neglecting an egalitarian democratic and professional action in the professional field.
id UNSP_857aa57c39360f5978e057fd7c47693f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127110
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Representações de gênero na prática de enfermagem na perspectiva de estudantesRepresentations of gender in nursing practice from the perspective of studentsOrganizing modelGenderNursing educationRepresentaçõesModelos organizadoresGêneroFormação em enfermagemThis study’s main goal was to investigate the representations of nursing students about the work of a nurse in a gender perspective, during the training process. The research used a sample of 41 nursing students (1st and 9th semesters) being applied to such a questionnaire, analyzed in the face of the organizer model concept, and also the critics studies of gender. Was found the research data, one is able to notice that, students that start off their academic lives in the nursing course have less stereotyped representations regarding gender behavior and certain problematization concerning the sexual division of the profession. When it comes to training, from the moment in which these students begin to live with the nursing practices, that are impregnated with stereotypes, in different contexts, the vision that once was considered generalizing, becomes crystallized, delimiting the practices that exist in nursing. The data points out to the need of the training courses to embark a problematization on the gender relations in the context of the nursing practices, given the fact they seem to reinforce standards, neglecting an egalitarian democratic and professional action in the professional field.Este estudo objetivou investigar as representa- ções de estudantes de enfermagem sobre o trabalho da(o) enfermeira(o) numa perspectiva de gênero, durante o processo de formação. A pesquisa utilizou uma amostra de 41 alunos do curso de enfermagem (1o e 9o semestres), sendo aplicado a estes um questionário aberto, o qual foi analisado a partir do conceito de modelo organizador além dos estudos críticos de gênero. Constatou-se com os dados da pesquisa que os alunos e alunas, que iniciam na vida acadêmica dentro do curso de enfermagem, têm representações sobre os comportamentos de gênero com menos estereótipos e com certa problematização acerca da divisão sexual da profissão de enfermagem. No âmbito da formação, a partir do momento em que estes alunos passam a conviver com as práticas de enfermagem, que estão impregnadas de estereótipos, em diferentes contextos, a visão que antes era considerada como generalizada, passa a ser cristalizada delimitando as práticas dentro desta profissão. Os dados apontam para a necessidade dos cursos de formação empreenderem uma problematização sobre as relações de gênero no contexto das práticas de enfermagem, dado que elas parecem reforçar estereótipos negligenciando uma ação profissional democrática e igualitária no campo profissional.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Evolutiva, Social e Escolar, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)Souza, Leonardo Lemos de [UNESP]Araújo, Derly BorgesSouza, Daiara SilvaBerredo, Valéria2015-08-21T17:53:56Z2015-08-21T17:53:56Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article218-232application/pdfhttp://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/908Ciências & Cognição, v. 2, n. 19, p. 218-232, 2014.1806-5821http://hdl.handle.net/11449/127110ISSN1806-5821-2014-02-19-218-232.pdf08857941979841466444203522447403Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiências & Cogniçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127110Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-14T19:10:51Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Representações de gênero na prática de enfermagem na perspectiva de estudantes
Representations of gender in nursing practice from the perspective of students
title Representações de gênero na prática de enfermagem na perspectiva de estudantes
spellingShingle Representações de gênero na prática de enfermagem na perspectiva de estudantes
Souza, Leonardo Lemos de [UNESP]
Organizing model
Gender
Nursing education
Representações
Modelos organizadores
Gênero
Formação em enfermagem
title_short Representações de gênero na prática de enfermagem na perspectiva de estudantes
title_full Representações de gênero na prática de enfermagem na perspectiva de estudantes
title_fullStr Representações de gênero na prática de enfermagem na perspectiva de estudantes
title_full_unstemmed Representações de gênero na prática de enfermagem na perspectiva de estudantes
title_sort Representações de gênero na prática de enfermagem na perspectiva de estudantes
author Souza, Leonardo Lemos de [UNESP]
author_facet Souza, Leonardo Lemos de [UNESP]
Araújo, Derly Borges
Souza, Daiara Silva
Berredo, Valéria
author_role author
author2 Araújo, Derly Borges
Souza, Daiara Silva
Berredo, Valéria
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Leonardo Lemos de [UNESP]
Araújo, Derly Borges
Souza, Daiara Silva
Berredo, Valéria
dc.subject.por.fl_str_mv Organizing model
Gender
Nursing education
Representações
Modelos organizadores
Gênero
Formação em enfermagem
topic Organizing model
Gender
Nursing education
Representações
Modelos organizadores
Gênero
Formação em enfermagem
description This study’s main goal was to investigate the representations of nursing students about the work of a nurse in a gender perspective, during the training process. The research used a sample of 41 nursing students (1st and 9th semesters) being applied to such a questionnaire, analyzed in the face of the organizer model concept, and also the critics studies of gender. Was found the research data, one is able to notice that, students that start off their academic lives in the nursing course have less stereotyped representations regarding gender behavior and certain problematization concerning the sexual division of the profession. When it comes to training, from the moment in which these students begin to live with the nursing practices, that are impregnated with stereotypes, in different contexts, the vision that once was considered generalizing, becomes crystallized, delimiting the practices that exist in nursing. The data points out to the need of the training courses to embark a problematization on the gender relations in the context of the nursing practices, given the fact they seem to reinforce standards, neglecting an egalitarian democratic and professional action in the professional field.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-08-21T17:53:56Z
2015-08-21T17:53:56Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/908
Ciências & Cognição, v. 2, n. 19, p. 218-232, 2014.
1806-5821
http://hdl.handle.net/11449/127110
ISSN1806-5821-2014-02-19-218-232.pdf
0885794197984146
6444203522447403
url http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/908
http://hdl.handle.net/11449/127110
identifier_str_mv Ciências & Cognição, v. 2, n. 19, p. 218-232, 2014.
1806-5821
ISSN1806-5821-2014-02-19-218-232.pdf
0885794197984146
6444203522447403
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciências & Cognição
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 218-232
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649909851684864