Representações de gênero na prática de enfermagem na perspectiva de estudantes
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/908 http://hdl.handle.net/11449/127110 |
Resumo: | This study’s main goal was to investigate the representations of nursing students about the work of a nurse in a gender perspective, during the training process. The research used a sample of 41 nursing students (1st and 9th semesters) being applied to such a questionnaire, analyzed in the face of the organizer model concept, and also the critics studies of gender. Was found the research data, one is able to notice that, students that start off their academic lives in the nursing course have less stereotyped representations regarding gender behavior and certain problematization concerning the sexual division of the profession. When it comes to training, from the moment in which these students begin to live with the nursing practices, that are impregnated with stereotypes, in different contexts, the vision that once was considered generalizing, becomes crystallized, delimiting the practices that exist in nursing. The data points out to the need of the training courses to embark a problematization on the gender relations in the context of the nursing practices, given the fact they seem to reinforce standards, neglecting an egalitarian democratic and professional action in the professional field. |
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Representações de gênero na prática de enfermagem na perspectiva de estudantesRepresentations of gender in nursing practice from the perspective of studentsOrganizing modelGenderNursing educationRepresentaçõesModelos organizadoresGêneroFormação em enfermagemThis study’s main goal was to investigate the representations of nursing students about the work of a nurse in a gender perspective, during the training process. The research used a sample of 41 nursing students (1st and 9th semesters) being applied to such a questionnaire, analyzed in the face of the organizer model concept, and also the critics studies of gender. Was found the research data, one is able to notice that, students that start off their academic lives in the nursing course have less stereotyped representations regarding gender behavior and certain problematization concerning the sexual division of the profession. When it comes to training, from the moment in which these students begin to live with the nursing practices, that are impregnated with stereotypes, in different contexts, the vision that once was considered generalizing, becomes crystallized, delimiting the practices that exist in nursing. The data points out to the need of the training courses to embark a problematization on the gender relations in the context of the nursing practices, given the fact they seem to reinforce standards, neglecting an egalitarian democratic and professional action in the professional field.Este estudo objetivou investigar as representa- ções de estudantes de enfermagem sobre o trabalho da(o) enfermeira(o) numa perspectiva de gênero, durante o processo de formação. A pesquisa utilizou uma amostra de 41 alunos do curso de enfermagem (1o e 9o semestres), sendo aplicado a estes um questionário aberto, o qual foi analisado a partir do conceito de modelo organizador além dos estudos críticos de gênero. Constatou-se com os dados da pesquisa que os alunos e alunas, que iniciam na vida acadêmica dentro do curso de enfermagem, têm representações sobre os comportamentos de gênero com menos estereótipos e com certa problematização acerca da divisão sexual da profissão de enfermagem. No âmbito da formação, a partir do momento em que estes alunos passam a conviver com as práticas de enfermagem, que estão impregnadas de estereótipos, em diferentes contextos, a visão que antes era considerada como generalizada, passa a ser cristalizada delimitando as práticas dentro desta profissão. Os dados apontam para a necessidade dos cursos de formação empreenderem uma problematização sobre as relações de gênero no contexto das práticas de enfermagem, dado que elas parecem reforçar estereótipos negligenciando uma ação profissional democrática e igualitária no campo profissional.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Evolutiva, Social e Escolar, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)Souza, Leonardo Lemos de [UNESP]Araújo, Derly BorgesSouza, Daiara SilvaBerredo, Valéria2015-08-21T17:53:56Z2015-08-21T17:53:56Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article218-232application/pdfhttp://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/908Ciências & Cognição, v. 2, n. 19, p. 218-232, 2014.1806-5821http://hdl.handle.net/11449/127110ISSN1806-5821-2014-02-19-218-232.pdf08857941979841466444203522447403Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiências & Cogniçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127110Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:35:30.105710Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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