Livro ilustrado: um estudo de palavras, imagens e memória

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tonussi, Maria Luiza Ramos [UNESP]
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/203940
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000929067.pdf
Resumo: The illustrated children's book has as main characteristic the integration of two languages, verbal and visual, in which the dynamics provided by text and image causes an particular effect on each reader. In order to have a proporcional reading to the unique relation of these two languages, it is necessary from the readers a visual repertory. Therefore, using the concept of art/education and the theory of reading images by Ana Mae Barbosa (2010), the production of a illustrated children's book based on the tale A Discussão dos Dedos by Eurico Ramos, grandfather of the proposing researcher, was developed, so the artistic production of the book could make visible the importance of the exercise of remembering from the perspective of memory retrieval, promoting, as the art/education, the possibility of forming the feeling of collective and individual identity in the students. This project uses bibliographic references in order to define fundamental concepts for the execution of the research, as the concept of illustrated book, childhood, art/education and lastly the aspects connected to the mnemic. Furthermore, elaborates two proposals of art/education, presented and theorized from the Abordagem Triangular by Barbosa (2010). Lastly, the illustrated book, shows up as a tool of retrieving memories, providing the oportunity of accessing these memories and creating new narratives.
id UNSP_86998e34a59d7088a8e97ac4ecb628a1
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/203940
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Livro ilustrado: um estudo de palavras, imagens e memóriaLivros ilustradosArte e educaçãoIlustração de livrosMemóriaIllustration of booksThe illustrated children's book has as main characteristic the integration of two languages, verbal and visual, in which the dynamics provided by text and image causes an particular effect on each reader. In order to have a proporcional reading to the unique relation of these two languages, it is necessary from the readers a visual repertory. Therefore, using the concept of art/education and the theory of reading images by Ana Mae Barbosa (2010), the production of a illustrated children's book based on the tale A Discussão dos Dedos by Eurico Ramos, grandfather of the proposing researcher, was developed, so the artistic production of the book could make visible the importance of the exercise of remembering from the perspective of memory retrieval, promoting, as the art/education, the possibility of forming the feeling of collective and individual identity in the students. This project uses bibliographic references in order to define fundamental concepts for the execution of the research, as the concept of illustrated book, childhood, art/education and lastly the aspects connected to the mnemic. Furthermore, elaborates two proposals of art/education, presented and theorized from the Abordagem Triangular by Barbosa (2010). Lastly, the illustrated book, shows up as a tool of retrieving memories, providing the oportunity of accessing these memories and creating new narratives.O livro ilustrado infantil tem como característica principal a integração de duas linguagens, a verbal e a visual, no qual as dinâmicas proporcionadas pelo texto e imagem causam um efeito particular em cada leitor. Para que haja uma leitura proporcional à relação única destas duas linguagens, é necessário um repertório visual do leitorado. Desta forma, utilizando o conceito de arte/educação e da teoria de leitura de imagem de Ana Mae Barbosa (2010), desenvolveu-se a produção de um livro ilustrado infantil do conto A Discussão dos Dedos de Eurico Ramos, avô da pesquisadora proponente, de modo que a produção artística do livro visibilize a importância do exercício da lembrança a partir da perspectiva do resgate de memórias, promovendo, assim como a arte/educação, possibilidade da formação do sentimento de identidade coletiva e individual nos educandos. Este trabalho utiliza referências bibliográficas com o intuito de definir conceitos fundamentais para a execução da pesquisa, tais como o conceito de livro ilustrado, de infância, arte/educação e, por último, aspectos ligados ao mnêmico. Ademais, busca elaborar duas propostas de arte/educação, apresentadas e teorizadas a partir da Abordagem Triangular de Barbosa (2010). Por fim, o livro ilustrado, carregado de memórias, mostra-se como uma ferramenta de resgate das mesmas, proporcionando para outros, a oportunidade de acessar estas memórias e criar novas narrativas.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Costa, Tarcila Lima da [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Tonussi, Maria Luiza Ramos [UNESP]2021-03-10T12:58:49Z2021-03-10T12:58:49Z2019-11-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis115 f.application/pdfTONUSSI, Maria Luiza Ramos. Livro ilustrado: um estudo de palavras, imagens e memória. 2019. 115 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Artes Visuais) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2019.http://hdl.handle.net/11449/203940990009290670206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000929067.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-11T14:35:10Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203940Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:50:10.783822Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Livro ilustrado: um estudo de palavras, imagens e memória
title Livro ilustrado: um estudo de palavras, imagens e memória
spellingShingle Livro ilustrado: um estudo de palavras, imagens e memória
Tonussi, Maria Luiza Ramos [UNESP]
Livros ilustrados
Arte e educação
Ilustração de livros
Memória
Illustration of books
title_short Livro ilustrado: um estudo de palavras, imagens e memória
title_full Livro ilustrado: um estudo de palavras, imagens e memória
title_fullStr Livro ilustrado: um estudo de palavras, imagens e memória
title_full_unstemmed Livro ilustrado: um estudo de palavras, imagens e memória
title_sort Livro ilustrado: um estudo de palavras, imagens e memória
author Tonussi, Maria Luiza Ramos [UNESP]
author_facet Tonussi, Maria Luiza Ramos [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Costa, Tarcila Lima da [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Tonussi, Maria Luiza Ramos [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Livros ilustrados
Arte e educação
Ilustração de livros
Memória
Illustration of books
topic Livros ilustrados
Arte e educação
Ilustração de livros
Memória
Illustration of books
description The illustrated children's book has as main characteristic the integration of two languages, verbal and visual, in which the dynamics provided by text and image causes an particular effect on each reader. In order to have a proporcional reading to the unique relation of these two languages, it is necessary from the readers a visual repertory. Therefore, using the concept of art/education and the theory of reading images by Ana Mae Barbosa (2010), the production of a illustrated children's book based on the tale A Discussão dos Dedos by Eurico Ramos, grandfather of the proposing researcher, was developed, so the artistic production of the book could make visible the importance of the exercise of remembering from the perspective of memory retrieval, promoting, as the art/education, the possibility of forming the feeling of collective and individual identity in the students. This project uses bibliographic references in order to define fundamental concepts for the execution of the research, as the concept of illustrated book, childhood, art/education and lastly the aspects connected to the mnemic. Furthermore, elaborates two proposals of art/education, presented and theorized from the Abordagem Triangular by Barbosa (2010). Lastly, the illustrated book, shows up as a tool of retrieving memories, providing the oportunity of accessing these memories and creating new narratives.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-29
2021-03-10T12:58:49Z
2021-03-10T12:58:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv TONUSSI, Maria Luiza Ramos. Livro ilustrado: um estudo de palavras, imagens e memória. 2019. 115 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Artes Visuais) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2019.
http://hdl.handle.net/11449/203940
990009290670206341
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000929067.pdf
identifier_str_mv TONUSSI, Maria Luiza Ramos. Livro ilustrado: um estudo de palavras, imagens e memória. 2019. 115 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Artes Visuais) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2019.
990009290670206341
url http://hdl.handle.net/11449/203940
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000929067.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 115 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Alma
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129557290549248