O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/110490 |
Resumo: | The first movement of this research aims to map the processes: teacher / student relationship and the possibilities of dialogue between them in the classroom situation. As a constitutive element, this movement used teaching strategies that emphasize the argument and the joint construction of knowledge by encouraging thus creative environments and heuristic learning. Were designed and conducted geometry workshops, that were observed as a driver and intervention device within the classroom to work with students of Youth and Adults (EJA). We analyzed the inherent processes in the dialogic relationship, contextualized in the studies of Paulo Freire and power relationships, as proposed by Michel Foucault. Surrounding situation issues that can match the creative aspects such as art, music and exploration of the environment were explored. The research findings elucidated the argumentative type of relationship that occur in the classroom. By using teaching strategies, previously designed as triggering of the development of the workshops, there was a change, at least locally, in the relations of power that keep dialogical possibilities in the classroom |
id |
UNSP_870b16e5fdd8515948fc6a10a5ccb67f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/110490 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJAFreire, Paulo, 1921-1997Foucault, Michel, 1926-1984Mathematics - PhilosophyMatemática - FilosofiaGeometriaDidáticaEducação de adultosMatemática - Estudo e ensinoThe first movement of this research aims to map the processes: teacher / student relationship and the possibilities of dialogue between them in the classroom situation. As a constitutive element, this movement used teaching strategies that emphasize the argument and the joint construction of knowledge by encouraging thus creative environments and heuristic learning. Were designed and conducted geometry workshops, that were observed as a driver and intervention device within the classroom to work with students of Youth and Adults (EJA). We analyzed the inherent processes in the dialogic relationship, contextualized in the studies of Paulo Freire and power relationships, as proposed by Michel Foucault. Surrounding situation issues that can match the creative aspects such as art, music and exploration of the environment were explored. The research findings elucidated the argumentative type of relationship that occur in the classroom. By using teaching strategies, previously designed as triggering of the development of the workshops, there was a change, at least locally, in the relations of power that keep dialogical possibilities in the classroomO primeiro movimento desta pesquisa visa cartografar os processos: educador/educando e as possibilidades da relação dialógica entre estes, em situação de sala de aula. Como elemento constitutivo, deste movimento, foram utilizadas estratégias didáticas que enfatizaram o argumento e a construção conjunta de conhecimento incentivando, assim, ambientes criativos e heurísticos de aprendizagem. Desenharam-se oficinas em Geometria, olhando-as como um dispositivo acionador e de intervenção dentro da sala de aula para trabalhar com estudantes da Educação de Jovens e Adultos (EJA). Analisaram-se, assim, os processos, inerentes na relação dialógica, contextualizados nos estudos de Paulo Freire e nas relações de poder, como propostas por Michel Foucault. Foram exploradas situações problemáticas do entorno que conseguiram corresponder aos aspectos criativos como: a arte, a música e a exploração do meio. Espera-se que os resultados da investigação iluminem o tipo de relação argumentativa que ocorre em sala de aula. Ao utilizar estratégias didáticas, previamente desenhadas, como disparadoras do desenvolvimento das oficinas espera-se alterar, ao menos localmente, as relações de poder que travam as possibilidades dialógicas em sala de aulaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Antonio Carlos Carrera de [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ruidiaz, Paola Judith Amaris [UNESP]2014-11-10T11:09:47Z2014-11-10T11:09:47Z2014-05-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis136 f. : il.application/pdfRUIDIAZ, Paola Judith Amaris. O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA. 2014. 136 f. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2014.http://hdl.handle.net/11449/110490000789882000789882.pdf33004137031P7Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-24T06:13:10Zoai:repositorio.unesp.br:11449/110490Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:07:50.391838Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA |
title |
O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA |
spellingShingle |
O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA Ruidiaz, Paola Judith Amaris [UNESP] Freire, Paulo, 1921-1997 Foucault, Michel, 1926-1984 Mathematics - Philosophy Matemática - Filosofia Geometria Didática Educação de adultos Matemática - Estudo e ensino |
title_short |
O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA |
title_full |
O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA |
title_fullStr |
O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA |
title_full_unstemmed |
O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA |
title_sort |
O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA |
author |
Ruidiaz, Paola Judith Amaris [UNESP] |
author_facet |
Ruidiaz, Paola Judith Amaris [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Souza, Antonio Carlos Carrera de [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ruidiaz, Paola Judith Amaris [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Freire, Paulo, 1921-1997 Foucault, Michel, 1926-1984 Mathematics - Philosophy Matemática - Filosofia Geometria Didática Educação de adultos Matemática - Estudo e ensino |
topic |
Freire, Paulo, 1921-1997 Foucault, Michel, 1926-1984 Mathematics - Philosophy Matemática - Filosofia Geometria Didática Educação de adultos Matemática - Estudo e ensino |
description |
The first movement of this research aims to map the processes: teacher / student relationship and the possibilities of dialogue between them in the classroom situation. As a constitutive element, this movement used teaching strategies that emphasize the argument and the joint construction of knowledge by encouraging thus creative environments and heuristic learning. Were designed and conducted geometry workshops, that were observed as a driver and intervention device within the classroom to work with students of Youth and Adults (EJA). We analyzed the inherent processes in the dialogic relationship, contextualized in the studies of Paulo Freire and power relationships, as proposed by Michel Foucault. Surrounding situation issues that can match the creative aspects such as art, music and exploration of the environment were explored. The research findings elucidated the argumentative type of relationship that occur in the classroom. By using teaching strategies, previously designed as triggering of the development of the workshops, there was a change, at least locally, in the relations of power that keep dialogical possibilities in the classroom |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-11-10T11:09:47Z 2014-11-10T11:09:47Z 2014-05-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
RUIDIAZ, Paola Judith Amaris. O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA. 2014. 136 f. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2014. http://hdl.handle.net/11449/110490 000789882 000789882.pdf 33004137031P7 |
identifier_str_mv |
RUIDIAZ, Paola Judith Amaris. O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA. 2014. 136 f. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2014. 000789882 000789882.pdf 33004137031P7 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/110490 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
136 f. : il. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129288882356224 |