O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ruidiaz, Paola Judith Amaris [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/110490
Resumo: The first movement of this research aims to map the processes: teacher / student relationship and the possibilities of dialogue between them in the classroom situation. As a constitutive element, this movement used teaching strategies that emphasize the argument and the joint construction of knowledge by encouraging thus creative environments and heuristic learning. Were designed and conducted geometry workshops, that were observed as a driver and intervention device within the classroom to work with students of Youth and Adults (EJA). We analyzed the inherent processes in the dialogic relationship, contextualized in the studies of Paulo Freire and power relationships, as proposed by Michel Foucault. Surrounding situation issues that can match the creative aspects such as art, music and exploration of the environment were explored. The research findings elucidated the argumentative type of relationship that occur in the classroom. By using teaching strategies, previously designed as triggering of the development of the workshops, there was a change, at least locally, in the relations of power that keep dialogical possibilities in the classroom
id UNSP_870b16e5fdd8515948fc6a10a5ccb67f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/110490
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJAFreire, Paulo, 1921-1997Foucault, Michel, 1926-1984Mathematics - PhilosophyMatemática - FilosofiaGeometriaDidáticaEducação de adultosMatemática - Estudo e ensinoThe first movement of this research aims to map the processes: teacher / student relationship and the possibilities of dialogue between them in the classroom situation. As a constitutive element, this movement used teaching strategies that emphasize the argument and the joint construction of knowledge by encouraging thus creative environments and heuristic learning. Were designed and conducted geometry workshops, that were observed as a driver and intervention device within the classroom to work with students of Youth and Adults (EJA). We analyzed the inherent processes in the dialogic relationship, contextualized in the studies of Paulo Freire and power relationships, as proposed by Michel Foucault. Surrounding situation issues that can match the creative aspects such as art, music and exploration of the environment were explored. The research findings elucidated the argumentative type of relationship that occur in the classroom. By using teaching strategies, previously designed as triggering of the development of the workshops, there was a change, at least locally, in the relations of power that keep dialogical possibilities in the classroomO primeiro movimento desta pesquisa visa cartografar os processos: educador/educando e as possibilidades da relação dialógica entre estes, em situação de sala de aula. Como elemento constitutivo, deste movimento, foram utilizadas estratégias didáticas que enfatizaram o argumento e a construção conjunta de conhecimento incentivando, assim, ambientes criativos e heurísticos de aprendizagem. Desenharam-se oficinas em Geometria, olhando-as como um dispositivo acionador e de intervenção dentro da sala de aula para trabalhar com estudantes da Educação de Jovens e Adultos (EJA). Analisaram-se, assim, os processos, inerentes na relação dialógica, contextualizados nos estudos de Paulo Freire e nas relações de poder, como propostas por Michel Foucault. Foram exploradas situações problemáticas do entorno que conseguiram corresponder aos aspectos criativos como: a arte, a música e a exploração do meio. Espera-se que os resultados da investigação iluminem o tipo de relação argumentativa que ocorre em sala de aula. Ao utilizar estratégias didáticas, previamente desenhadas, como disparadoras do desenvolvimento das oficinas espera-se alterar, ao menos localmente, as relações de poder que travam as possibilidades dialógicas em sala de aulaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Antonio Carlos Carrera de [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ruidiaz, Paola Judith Amaris [UNESP]2014-11-10T11:09:47Z2014-11-10T11:09:47Z2014-05-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis136 f. : il.application/pdfRUIDIAZ, Paola Judith Amaris. O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA. 2014. 136 f. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2014.http://hdl.handle.net/11449/110490000789882000789882.pdf33004137031P7Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-24T06:13:10Zoai:repositorio.unesp.br:11449/110490Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:07:50.391838Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA
title O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA
spellingShingle O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA
Ruidiaz, Paola Judith Amaris [UNESP]
Freire, Paulo, 1921-1997
Foucault, Michel, 1926-1984
Mathematics - Philosophy
Matemática - Filosofia
Geometria
Didática
Educação de adultos
Matemática - Estudo e ensino
title_short O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA
title_full O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA
title_fullStr O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA
title_full_unstemmed O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA
title_sort O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA
author Ruidiaz, Paola Judith Amaris [UNESP]
author_facet Ruidiaz, Paola Judith Amaris [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Souza, Antonio Carlos Carrera de [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Ruidiaz, Paola Judith Amaris [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Freire, Paulo, 1921-1997
Foucault, Michel, 1926-1984
Mathematics - Philosophy
Matemática - Filosofia
Geometria
Didática
Educação de adultos
Matemática - Estudo e ensino
topic Freire, Paulo, 1921-1997
Foucault, Michel, 1926-1984
Mathematics - Philosophy
Matemática - Filosofia
Geometria
Didática
Educação de adultos
Matemática - Estudo e ensino
description The first movement of this research aims to map the processes: teacher / student relationship and the possibilities of dialogue between them in the classroom situation. As a constitutive element, this movement used teaching strategies that emphasize the argument and the joint construction of knowledge by encouraging thus creative environments and heuristic learning. Were designed and conducted geometry workshops, that were observed as a driver and intervention device within the classroom to work with students of Youth and Adults (EJA). We analyzed the inherent processes in the dialogic relationship, contextualized in the studies of Paulo Freire and power relationships, as proposed by Michel Foucault. Surrounding situation issues that can match the creative aspects such as art, music and exploration of the environment were explored. The research findings elucidated the argumentative type of relationship that occur in the classroom. By using teaching strategies, previously designed as triggering of the development of the workshops, there was a change, at least locally, in the relations of power that keep dialogical possibilities in the classroom
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-11-10T11:09:47Z
2014-11-10T11:09:47Z
2014-05-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RUIDIAZ, Paola Judith Amaris. O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA. 2014. 136 f. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/110490
000789882
000789882.pdf
33004137031P7
identifier_str_mv RUIDIAZ, Paola Judith Amaris. O que podem as oficinas de geometria?: cartografando uma sala de aula da EJA. 2014. 136 f. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2014.
000789882
000789882.pdf
33004137031P7
url http://hdl.handle.net/11449/110490
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 136 f. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129288882356224