Entre a individualização e a multiplicidade: possibilidades de rupturas com os modos de gestão e administração dos corpos infantis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Soráia Georgina Ferreira de Paiva [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/18403
http://hdl.handle.net/11449/126858
Resumo: Placing the management of childhood forms considered at risk, we discuss the operation of a welfare institution and its effects on the subjective process. Created to manage the virtues of the poor behavior of children, makes visible to the way technology features disciplinary policies: surveillance is evident of cameras, high walls, electric fences and in the eyes of educators, the penalty stands normalizing practices corrective aimed at standardization bodies, educational meetings are compared to the examination, as they produce dossiers of individual behavior, emphasizing characteristics that are considered dangerous anticipates the administration and production of docile individuals, useful, productive, applying identity models. Following the lines of knowledge and power relations that constitute this space, we used the genealogy in the analysis of discursive practices that cross society in its historical construction, the genealogy allows us to achieve these movements in the consolidation process of the government of life, and also, the deconstruction of hegemonic practices. In an attempt to escape the set, we propose the realization of artistic and cultural activities within a process of collective construction as a strategy of resistance and confrontation with the dominant logic, consolidating practices that favor the enhancement of life in its manifold possibilities.
id UNSP_878cfa03d8266710a530060c86908e29
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126858
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Entre a individualização e a multiplicidade: possibilidades de rupturas com os modos de gestão e administração dos corpos infantisBetween and individualization multiplicity: possibilities of ruptures with the ways of management and administration children bodiesAssistanceStateSociety DisciplinaryAssistênciaEstadoSociedade disciplinarPlacing the management of childhood forms considered at risk, we discuss the operation of a welfare institution and its effects on the subjective process. Created to manage the virtues of the poor behavior of children, makes visible to the way technology features disciplinary policies: surveillance is evident of cameras, high walls, electric fences and in the eyes of educators, the penalty stands normalizing practices corrective aimed at standardization bodies, educational meetings are compared to the examination, as they produce dossiers of individual behavior, emphasizing characteristics that are considered dangerous anticipates the administration and production of docile individuals, useful, productive, applying identity models. Following the lines of knowledge and power relations that constitute this space, we used the genealogy in the analysis of discursive practices that cross society in its historical construction, the genealogy allows us to achieve these movements in the consolidation process of the government of life, and also, the deconstruction of hegemonic practices. In an attempt to escape the set, we propose the realization of artistic and cultural activities within a process of collective construction as a strategy of resistance and confrontation with the dominant logic, consolidating practices that favor the enhancement of life in its manifold possibilities.Situando as formas de gestão da infância considerada em risco, problematizamos o funcionamento de uma instituição de assistência e seus efeitos no processo de subjetivação. Criada para gerir as virtualidades do comportamento das crianças pobres, visibiliza-se a tecnologias políticas características do modo disciplinar: a vigilância evidencia-se na presença de câmeras, muros altos, cercas elétricas e no olhar dos educadores; a sanção normalizadora se destaca nas práticas corretivas visando à normalização dos corpos; as reuniões pedagógicas podem ser comparadas ao exame, na medida em que produzem dossiês dos comportamentos individuais, ressaltando características consideradas perigosas antecipa-se a administração e produção de indivíduos dóceis, úteis, produtivos, aplicando modelos identitários. Acompanhando as linhas dos saberes e das relações de poder que constituem esse espaço, utilizamos a genealogia na análise das práticas discursivas que atravessam a sociedade em sua construção histórica; a genealogia nos permite alcançar movimentos presentes no processo de consolidação do governo da vida, e, também, a desconstrução de práticas hegemônicas. Na tentativa de escapar ao instituído, propusemos a realização de atividades artísticas e culturais dentro de um processo de construção coletiva, enquanto estratégia de resistência e enfrentamento à lógica dominante, consolidando práticas que favorecem a potencialização da vida em suas múltiplas possibilidades.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Evolutiva Social e Escolar, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antônio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806173, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Evolutiva Social e Escolar, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antônio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806173, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Cruz, Soráia Georgina Ferreira de Paiva [UNESP]2015-08-21T17:53:20Z2015-08-21T17:53:20Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article35-41application/pdfhttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/18403Revista Espaço Acadêmico, v. 12, n. 136, p. 35-41, 2012.1519-6186http://hdl.handle.net/11449/126858ISSN1519-6186-2012-12-136-35-41.pdf3714392474398033Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Espaço Acadêmicoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:37Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126858Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:06:21.707888Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Entre a individualização e a multiplicidade: possibilidades de rupturas com os modos de gestão e administração dos corpos infantis
Between and individualization multiplicity: possibilities of ruptures with the ways of management and administration children bodies
title Entre a individualização e a multiplicidade: possibilidades de rupturas com os modos de gestão e administração dos corpos infantis
spellingShingle Entre a individualização e a multiplicidade: possibilidades de rupturas com os modos de gestão e administração dos corpos infantis
Cruz, Soráia Georgina Ferreira de Paiva [UNESP]
Assistance
State
Society Disciplinary
Assistência
Estado
Sociedade disciplinar
title_short Entre a individualização e a multiplicidade: possibilidades de rupturas com os modos de gestão e administração dos corpos infantis
title_full Entre a individualização e a multiplicidade: possibilidades de rupturas com os modos de gestão e administração dos corpos infantis
title_fullStr Entre a individualização e a multiplicidade: possibilidades de rupturas com os modos de gestão e administração dos corpos infantis
title_full_unstemmed Entre a individualização e a multiplicidade: possibilidades de rupturas com os modos de gestão e administração dos corpos infantis
title_sort Entre a individualização e a multiplicidade: possibilidades de rupturas com os modos de gestão e administração dos corpos infantis
author Cruz, Soráia Georgina Ferreira de Paiva [UNESP]
author_facet Cruz, Soráia Georgina Ferreira de Paiva [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Soráia Georgina Ferreira de Paiva [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Assistance
State
Society Disciplinary
Assistência
Estado
Sociedade disciplinar
topic Assistance
State
Society Disciplinary
Assistência
Estado
Sociedade disciplinar
description Placing the management of childhood forms considered at risk, we discuss the operation of a welfare institution and its effects on the subjective process. Created to manage the virtues of the poor behavior of children, makes visible to the way technology features disciplinary policies: surveillance is evident of cameras, high walls, electric fences and in the eyes of educators, the penalty stands normalizing practices corrective aimed at standardization bodies, educational meetings are compared to the examination, as they produce dossiers of individual behavior, emphasizing characteristics that are considered dangerous anticipates the administration and production of docile individuals, useful, productive, applying identity models. Following the lines of knowledge and power relations that constitute this space, we used the genealogy in the analysis of discursive practices that cross society in its historical construction, the genealogy allows us to achieve these movements in the consolidation process of the government of life, and also, the deconstruction of hegemonic practices. In an attempt to escape the set, we propose the realization of artistic and cultural activities within a process of collective construction as a strategy of resistance and confrontation with the dominant logic, consolidating practices that favor the enhancement of life in its manifold possibilities.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-08-21T17:53:20Z
2015-08-21T17:53:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/18403
Revista Espaço Acadêmico, v. 12, n. 136, p. 35-41, 2012.
1519-6186
http://hdl.handle.net/11449/126858
ISSN1519-6186-2012-12-136-35-41.pdf
3714392474398033
url http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/18403
http://hdl.handle.net/11449/126858
identifier_str_mv Revista Espaço Acadêmico, v. 12, n. 136, p. 35-41, 2012.
1519-6186
ISSN1519-6186-2012-12-136-35-41.pdf
3714392474398033
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Espaço Acadêmico
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 35-41
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128895547867136