A escola na condição de não lugar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/268 http://hdl.handle.net/11449/127042 |
Resumo: | This article portrays the changes that schools and education have been undergoing since the Middle Ages to the contemporary era. Its main focus points at the subjective issues that underlie the school as educational space necessary for the maintenance of society. It ends by showing that the school currently is losing its historical, relational and identity function (essential issues to structure a society) and is becoming a non place (concept of Marc Augé), into an institution without apparent social function, held only as a still a consumable and profitable commodity. |
id |
UNSP_87ad867b8787634eb387eb85e5fea1d6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/127042 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A escola na condição de não lugarThe school as a no placeNo PlaceEducationSchoolContemporaryAugéNão LugarEducaçãoEscolaContemporaneidadeAugéThis article portrays the changes that schools and education have been undergoing since the Middle Ages to the contemporary era. Its main focus points at the subjective issues that underlie the school as educational space necessary for the maintenance of society. It ends by showing that the school currently is losing its historical, relational and identity function (essential issues to structure a society) and is becoming a non place (concept of Marc Augé), into an institution without apparent social function, held only as a still a consumable and profitable commodity.O presente artigo retrata as transformações que a escola e a educação vêm passando desde a idade média até a era contemporânea. Tem como foco principal apontar as questões subjetivas que fundamentaram a escola enquanto espaço educativo necessário à manutenção da sociedade. Finda por mostrar que a escola, atualmente, está perdendo sua função histórica, identitária e relacional (questões essenciais para estruturar uma sociedade) e está se transformando em um não lugar (conceito de Marc Augé), em uma instituição sem função social aparente, mantida apenas por ainda ser uma mercadoria consumível e lucrativa.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Evolutiva, Social e Escolar, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Antonio Carlos Barbosa da [UNESP]Silva, Marina Coimbra Casadei Barbosa da [UNESP]2015-08-21T17:53:47Z2015-08-21T17:53:47Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article340-362application/pdfhttp://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/268Pesquiseduca, v. 4, n. 8, p. 340-362, 2012.2177-1626http://hdl.handle.net/11449/127042ISSN2177-1626-2012-04-08-340-362.pdf6469904584593174Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPesquiseducainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127042Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:14:12.560297Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A escola na condição de não lugar The school as a no place |
title |
A escola na condição de não lugar |
spellingShingle |
A escola na condição de não lugar Silva, Antonio Carlos Barbosa da [UNESP] No Place Education School Contemporary Augé Não Lugar Educação Escola Contemporaneidade Augé |
title_short |
A escola na condição de não lugar |
title_full |
A escola na condição de não lugar |
title_fullStr |
A escola na condição de não lugar |
title_full_unstemmed |
A escola na condição de não lugar |
title_sort |
A escola na condição de não lugar |
author |
Silva, Antonio Carlos Barbosa da [UNESP] |
author_facet |
Silva, Antonio Carlos Barbosa da [UNESP] Silva, Marina Coimbra Casadei Barbosa da [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Marina Coimbra Casadei Barbosa da [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Antonio Carlos Barbosa da [UNESP] Silva, Marina Coimbra Casadei Barbosa da [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
No Place Education School Contemporary Augé Não Lugar Educação Escola Contemporaneidade Augé |
topic |
No Place Education School Contemporary Augé Não Lugar Educação Escola Contemporaneidade Augé |
description |
This article portrays the changes that schools and education have been undergoing since the Middle Ages to the contemporary era. Its main focus points at the subjective issues that underlie the school as educational space necessary for the maintenance of society. It ends by showing that the school currently is losing its historical, relational and identity function (essential issues to structure a society) and is becoming a non place (concept of Marc Augé), into an institution without apparent social function, held only as a still a consumable and profitable commodity. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-08-21T17:53:47Z 2015-08-21T17:53:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/268 Pesquiseduca, v. 4, n. 8, p. 340-362, 2012. 2177-1626 http://hdl.handle.net/11449/127042 ISSN2177-1626-2012-04-08-340-362.pdf 6469904584593174 |
url |
http://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/268 http://hdl.handle.net/11449/127042 |
identifier_str_mv |
Pesquiseduca, v. 4, n. 8, p. 340-362, 2012. 2177-1626 ISSN2177-1626-2012-04-08-340-362.pdf 6469904584593174 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Pesquiseduca |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
340-362 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129300147208192 |