A escola na condição de não lugar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Antonio Carlos Barbosa da [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Silva, Marina Coimbra Casadei Barbosa da [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/268
http://hdl.handle.net/11449/127042
Resumo: This article portrays the changes that schools and education have been undergoing since the Middle Ages to the contemporary era. Its main focus points at the subjective issues that underlie the school as educational space necessary for the maintenance of society. It ends by showing that the school currently is losing its historical, relational and identity function (essential issues to structure a society) and is becoming a non place (concept of Marc Augé), into an institution without apparent social function, held only as a still a consumable and profitable commodity.
id UNSP_87ad867b8787634eb387eb85e5fea1d6
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127042
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A escola na condição de não lugarThe school as a no placeNo PlaceEducationSchoolContemporaryAugéNão LugarEducaçãoEscolaContemporaneidadeAugéThis article portrays the changes that schools and education have been undergoing since the Middle Ages to the contemporary era. Its main focus points at the subjective issues that underlie the school as educational space necessary for the maintenance of society. It ends by showing that the school currently is losing its historical, relational and identity function (essential issues to structure a society) and is becoming a non place (concept of Marc Augé), into an institution without apparent social function, held only as a still a consumable and profitable commodity.O presente artigo retrata as transformações que a escola e a educação vêm passando desde a idade média até a era contemporânea. Tem como foco principal apontar as questões subjetivas que fundamentaram a escola enquanto espaço educativo necessário à manutenção da sociedade. Finda por mostrar que a escola, atualmente, está perdendo sua função histórica, identitária e relacional (questões essenciais para estruturar uma sociedade) e está se transformando em um não lugar (conceito de Marc Augé), em uma instituição sem função social aparente, mantida apenas por ainda ser uma mercadoria consumível e lucrativa.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Evolutiva, Social e Escolar, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Antonio Carlos Barbosa da [UNESP]Silva, Marina Coimbra Casadei Barbosa da [UNESP]2015-08-21T17:53:47Z2015-08-21T17:53:47Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article340-362application/pdfhttp://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/268Pesquiseduca, v. 4, n. 8, p. 340-362, 2012.2177-1626http://hdl.handle.net/11449/127042ISSN2177-1626-2012-04-08-340-362.pdf6469904584593174Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPesquiseducainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127042Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:14:12.560297Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A escola na condição de não lugar
The school as a no place
title A escola na condição de não lugar
spellingShingle A escola na condição de não lugar
Silva, Antonio Carlos Barbosa da [UNESP]
No Place
Education
School
Contemporary
Augé
Não Lugar
Educação
Escola
Contemporaneidade
Augé
title_short A escola na condição de não lugar
title_full A escola na condição de não lugar
title_fullStr A escola na condição de não lugar
title_full_unstemmed A escola na condição de não lugar
title_sort A escola na condição de não lugar
author Silva, Antonio Carlos Barbosa da [UNESP]
author_facet Silva, Antonio Carlos Barbosa da [UNESP]
Silva, Marina Coimbra Casadei Barbosa da [UNESP]
author_role author
author2 Silva, Marina Coimbra Casadei Barbosa da [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Antonio Carlos Barbosa da [UNESP]
Silva, Marina Coimbra Casadei Barbosa da [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv No Place
Education
School
Contemporary
Augé
Não Lugar
Educação
Escola
Contemporaneidade
Augé
topic No Place
Education
School
Contemporary
Augé
Não Lugar
Educação
Escola
Contemporaneidade
Augé
description This article portrays the changes that schools and education have been undergoing since the Middle Ages to the contemporary era. Its main focus points at the subjective issues that underlie the school as educational space necessary for the maintenance of society. It ends by showing that the school currently is losing its historical, relational and identity function (essential issues to structure a society) and is becoming a non place (concept of Marc Augé), into an institution without apparent social function, held only as a still a consumable and profitable commodity.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-08-21T17:53:47Z
2015-08-21T17:53:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/268
Pesquiseduca, v. 4, n. 8, p. 340-362, 2012.
2177-1626
http://hdl.handle.net/11449/127042
ISSN2177-1626-2012-04-08-340-362.pdf
6469904584593174
url http://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/268
http://hdl.handle.net/11449/127042
identifier_str_mv Pesquiseduca, v. 4, n. 8, p. 340-362, 2012.
2177-1626
ISSN2177-1626-2012-04-08-340-362.pdf
6469904584593174
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Pesquiseduca
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 340-362
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129300147208192