Repensando o lugar da representação, da transmissão e da experiência no ensino da Filosofia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/rfe/article/view/3027 http://hdl.handle.net/11449/115118 |
Resumo: | The question that we develop in this study can be proposed as follows: can knowledge be transmitted in a representational way through an explanation in such a way that the one who is learning does not have an experience itself of what he is learning? Grounded on Hume, Deleuze, Rancière and Gallo, we aim to show that only the experience with the object can promote effective learning, for violating the thought to search by itself for its meaning and for its own understanding, and not for the mere repetition of contents that have been shared and taken as important, as we have seen in schools. |
id |
UNSP_89f634615d891dcbf7deccc836ac2dcf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/115118 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Repensando o lugar da representação, da transmissão e da experiência no ensino da FilosofiaEnsino de FilosofiaexperiênciarepresentaçãoThe question that we develop in this study can be proposed as follows: can knowledge be transmitted in a representational way through an explanation in such a way that the one who is learning does not have an experience itself of what he is learning? Grounded on Hume, Deleuze, Rancière and Gallo, we aim to show that only the experience with the object can promote effective learning, for violating the thought to search by itself for its meaning and for its own understanding, and not for the mere repetition of contents that have been shared and taken as important, as we have seen in schools.Será que o conhecimento pode ser transmitido de forma representacional, por meio de uma explicação, sem que aquele que aprende faça uma experiência por si só daquilo que aprende? Este artigo, amparando-se no pensamento de Hume, Deleuze, Rancière e Gallo, pretende mostrar que somente a experiência com o objeto pode promover a aprendizagem efetiva, violentando o pensamento para que este busque por si só seu sentido e forme sua própria apreensão.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Garcia, Amanda Veloso [UNESP]Gelamo, Rodrigo Pelloso [UNESP]2015-02-24T13:57:46Z2015-02-24T13:57:46Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article46-63application/pdfhttp://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/rfe/article/view/3027Filosofia e Educação, v. 4, n. 1, p. 46-63, 2012.1984-9605http://hdl.handle.net/11449/115118ISSN19849605-2012-04-01-46-63.pdf71332312556876850000-0003-1532-3243Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporFilosofia e Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:42Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115118Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:42Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Repensando o lugar da representação, da transmissão e da experiência no ensino da Filosofia |
title |
Repensando o lugar da representação, da transmissão e da experiência no ensino da Filosofia |
spellingShingle |
Repensando o lugar da representação, da transmissão e da experiência no ensino da Filosofia Garcia, Amanda Veloso [UNESP] Ensino de Filosofia experiência representação |
title_short |
Repensando o lugar da representação, da transmissão e da experiência no ensino da Filosofia |
title_full |
Repensando o lugar da representação, da transmissão e da experiência no ensino da Filosofia |
title_fullStr |
Repensando o lugar da representação, da transmissão e da experiência no ensino da Filosofia |
title_full_unstemmed |
Repensando o lugar da representação, da transmissão e da experiência no ensino da Filosofia |
title_sort |
Repensando o lugar da representação, da transmissão e da experiência no ensino da Filosofia |
author |
Garcia, Amanda Veloso [UNESP] |
author_facet |
Garcia, Amanda Veloso [UNESP] Gelamo, Rodrigo Pelloso [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Gelamo, Rodrigo Pelloso [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garcia, Amanda Veloso [UNESP] Gelamo, Rodrigo Pelloso [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Filosofia experiência representação |
topic |
Ensino de Filosofia experiência representação |
description |
The question that we develop in this study can be proposed as follows: can knowledge be transmitted in a representational way through an explanation in such a way that the one who is learning does not have an experience itself of what he is learning? Grounded on Hume, Deleuze, Rancière and Gallo, we aim to show that only the experience with the object can promote effective learning, for violating the thought to search by itself for its meaning and for its own understanding, and not for the mere repetition of contents that have been shared and taken as important, as we have seen in schools. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-02-24T13:57:46Z 2015-02-24T13:57:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/rfe/article/view/3027 Filosofia e Educação, v. 4, n. 1, p. 46-63, 2012. 1984-9605 http://hdl.handle.net/11449/115118 ISSN19849605-2012-04-01-46-63.pdf 7133231255687685 0000-0003-1532-3243 |
url |
http://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/rfe/article/view/3027 http://hdl.handle.net/11449/115118 |
identifier_str_mv |
Filosofia e Educação, v. 4, n. 1, p. 46-63, 2012. 1984-9605 ISSN19849605-2012-04-01-46-63.pdf 7133231255687685 0000-0003-1532-3243 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Filosofia e Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
46-63 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128155485995008 |