O dilema extensão universitária

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hunger, Dagmar [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Rossi, Fernanda [UNESP], Pereira, Juliana Martins, Nozaki, Joice Mayumi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982014005000004
http://hdl.handle.net/11449/114204
Resumo: This study aimed to examine on how a group of professors conceptualizes University Extension Programs, better yet, on how this function on daily teaching practices is evaluated. The empirical material (structured interviews) was discussed based on the theory of Norbert Elias, by interpreting the compulsive specific power in the university set. It was found that respondents are based on groups of intellectuals who compete and fall behind among teaching functions, research and extension programs and thus measure their competence. At times they pursuit from the research strength their academic recognition, hence, they criticize the extension program without getting involved with research, or yet, they are in favor to extension program by proposing modification of the surrounding world through it. Altogether the extension program will ensure a better professional training. It was concluded that the University Extension program is an academic dilemma, or rather, there is evidence of attempted resolutions, but still not a single one was fully acceptable by the entire academic community.
id UNSP_8a2b4510418f6da8d1b06fafaa891f83
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114204
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O dilema extensão universitáriaUniversity extension dilemmauniversidadeextensãouniversitáriadocentesuniversityuniversity extension programsprofessorsThis study aimed to examine on how a group of professors conceptualizes University Extension Programs, better yet, on how this function on daily teaching practices is evaluated. The empirical material (structured interviews) was discussed based on the theory of Norbert Elias, by interpreting the compulsive specific power in the university set. It was found that respondents are based on groups of intellectuals who compete and fall behind among teaching functions, research and extension programs and thus measure their competence. At times they pursuit from the research strength their academic recognition, hence, they criticize the extension program without getting involved with research, or yet, they are in favor to extension program by proposing modification of the surrounding world through it. Altogether the extension program will ensure a better professional training. It was concluded that the University Extension program is an academic dilemma, or rather, there is evidence of attempted resolutions, but still not a single one was fully acceptable by the entire academic community.Objetivou-se analisar como um grupo de professores universitários conceitua a Extensão Universitária, ou melhor, como avalia tal função no cotidiano das ações docentes. Discutiu-se o material empírico (entrevistas) com base na teoria de Norbert Elias, interpretando-se as forças específicas compulsivas no jogo universitário. Constatou-se que os professores entrevistados se baseiam em grupos de intelectuais que jogam e se perdem entre as funções do ensino, da pesquisa e da extensão, e assim medem as suas forças. Ora buscam na força da pesquisa o reconhecimento acadêmico ou, então, criticam a Extensão sem envolvimento com pesquisa ou, ainda, são favoráveis à Extensão e propõem a modificação do mundo circundante por intermédio da Extensão, defendendo-a por garantir melhor formação profissional. Concluiu-se que a Extensão Universitária é um dilema acadêmico, ou melhor, evidenciam-se tentativas de resoluções, mas ainda nenhuma delas plenamente aceitável pela totalidade da comunidade acadêmica.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista Departamento de Educação Física/FCUniversidade Estadual PaulistaFaculdades Integradas de BauruUniversidade Nove de JulhoUniversidade Estadual Paulista Departamento de Educação Física/FCUniversidade Estadual PaulistaFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Faculdades Integradas de BauruUniversidade Nove de JulhoHunger, Dagmar [UNESP]Rossi, Fernanda [UNESP]Pereira, Juliana MartinsNozaki, Joice Mayumi2015-02-02T12:39:20Z2015-02-02T12:39:20Z2014-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article335-354application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982014005000004Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 30, n. 3, p. 335-354, 2014.0102-4698http://hdl.handle.net/11449/11420410.1590/S0102-46982014005000004S0102-46982014000300015S0102-46982014000300015.pdf98469553071865510000-0002-4760-4712SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-16T06:24:17Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114204Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-16T06:24:17Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O dilema extensão universitária
University extension dilemma
title O dilema extensão universitária
spellingShingle O dilema extensão universitária
Hunger, Dagmar [UNESP]
universidade
extensão
universitária
docentes
university
university extension programs
professors
title_short O dilema extensão universitária
title_full O dilema extensão universitária
title_fullStr O dilema extensão universitária
title_full_unstemmed O dilema extensão universitária
title_sort O dilema extensão universitária
author Hunger, Dagmar [UNESP]
author_facet Hunger, Dagmar [UNESP]
Rossi, Fernanda [UNESP]
Pereira, Juliana Martins
Nozaki, Joice Mayumi
author_role author
author2 Rossi, Fernanda [UNESP]
Pereira, Juliana Martins
Nozaki, Joice Mayumi
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Faculdades Integradas de Bauru
Universidade Nove de Julho
dc.contributor.author.fl_str_mv Hunger, Dagmar [UNESP]
Rossi, Fernanda [UNESP]
Pereira, Juliana Martins
Nozaki, Joice Mayumi
dc.subject.por.fl_str_mv universidade
extensão
universitária
docentes
university
university extension programs
professors
topic universidade
extensão
universitária
docentes
university
university extension programs
professors
description This study aimed to examine on how a group of professors conceptualizes University Extension Programs, better yet, on how this function on daily teaching practices is evaluated. The empirical material (structured interviews) was discussed based on the theory of Norbert Elias, by interpreting the compulsive specific power in the university set. It was found that respondents are based on groups of intellectuals who compete and fall behind among teaching functions, research and extension programs and thus measure their competence. At times they pursuit from the research strength their academic recognition, hence, they criticize the extension program without getting involved with research, or yet, they are in favor to extension program by proposing modification of the surrounding world through it. Altogether the extension program will ensure a better professional training. It was concluded that the University Extension program is an academic dilemma, or rather, there is evidence of attempted resolutions, but still not a single one was fully acceptable by the entire academic community.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-01
2015-02-02T12:39:20Z
2015-02-02T12:39:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982014005000004
Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 30, n. 3, p. 335-354, 2014.
0102-4698
http://hdl.handle.net/11449/114204
10.1590/S0102-46982014005000004
S0102-46982014000300015
S0102-46982014000300015.pdf
9846955307186551
0000-0002-4760-4712
url http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982014005000004
http://hdl.handle.net/11449/114204
identifier_str_mv Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 30, n. 3, p. 335-354, 2014.
0102-4698
10.1590/S0102-46982014005000004
S0102-46982014000300015
S0102-46982014000300015.pdf
9846955307186551
0000-0002-4760-4712
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 335-354
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803047343351660544