O dilema extensão universitária
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982014005000004 http://hdl.handle.net/11449/114204 |
Resumo: | This study aimed to examine on how a group of professors conceptualizes University Extension Programs, better yet, on how this function on daily teaching practices is evaluated. The empirical material (structured interviews) was discussed based on the theory of Norbert Elias, by interpreting the compulsive specific power in the university set. It was found that respondents are based on groups of intellectuals who compete and fall behind among teaching functions, research and extension programs and thus measure their competence. At times they pursuit from the research strength their academic recognition, hence, they criticize the extension program without getting involved with research, or yet, they are in favor to extension program by proposing modification of the surrounding world through it. Altogether the extension program will ensure a better professional training. It was concluded that the University Extension program is an academic dilemma, or rather, there is evidence of attempted resolutions, but still not a single one was fully acceptable by the entire academic community. |
id |
UNSP_8a2b4510418f6da8d1b06fafaa891f83 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114204 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O dilema extensão universitáriaUniversity extension dilemmauniversidadeextensãouniversitáriadocentesuniversityuniversity extension programsprofessorsThis study aimed to examine on how a group of professors conceptualizes University Extension Programs, better yet, on how this function on daily teaching practices is evaluated. The empirical material (structured interviews) was discussed based on the theory of Norbert Elias, by interpreting the compulsive specific power in the university set. It was found that respondents are based on groups of intellectuals who compete and fall behind among teaching functions, research and extension programs and thus measure their competence. At times they pursuit from the research strength their academic recognition, hence, they criticize the extension program without getting involved with research, or yet, they are in favor to extension program by proposing modification of the surrounding world through it. Altogether the extension program will ensure a better professional training. It was concluded that the University Extension program is an academic dilemma, or rather, there is evidence of attempted resolutions, but still not a single one was fully acceptable by the entire academic community.Objetivou-se analisar como um grupo de professores universitários conceitua a Extensão Universitária, ou melhor, como avalia tal função no cotidiano das ações docentes. Discutiu-se o material empírico (entrevistas) com base na teoria de Norbert Elias, interpretando-se as forças específicas compulsivas no jogo universitário. Constatou-se que os professores entrevistados se baseiam em grupos de intelectuais que jogam e se perdem entre as funções do ensino, da pesquisa e da extensão, e assim medem as suas forças. Ora buscam na força da pesquisa o reconhecimento acadêmico ou, então, criticam a Extensão sem envolvimento com pesquisa ou, ainda, são favoráveis à Extensão e propõem a modificação do mundo circundante por intermédio da Extensão, defendendo-a por garantir melhor formação profissional. Concluiu-se que a Extensão Universitária é um dilema acadêmico, ou melhor, evidenciam-se tentativas de resoluções, mas ainda nenhuma delas plenamente aceitável pela totalidade da comunidade acadêmica.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista Departamento de Educação Física/FCUniversidade Estadual PaulistaFaculdades Integradas de BauruUniversidade Nove de JulhoUniversidade Estadual Paulista Departamento de Educação Física/FCUniversidade Estadual PaulistaFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Faculdades Integradas de BauruUniversidade Nove de JulhoHunger, Dagmar [UNESP]Rossi, Fernanda [UNESP]Pereira, Juliana MartinsNozaki, Joice Mayumi2015-02-02T12:39:20Z2015-02-02T12:39:20Z2014-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article335-354application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982014005000004Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 30, n. 3, p. 335-354, 2014.0102-4698http://hdl.handle.net/11449/11420410.1590/S0102-46982014005000004S0102-46982014000300015S0102-46982014000300015.pdf98469553071865510000-0002-4760-4712SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-16T06:24:17Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114204Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:05:33.670238Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O dilema extensão universitária University extension dilemma |
title |
O dilema extensão universitária |
spellingShingle |
O dilema extensão universitária Hunger, Dagmar [UNESP] universidade extensão universitária docentes university university extension programs professors |
title_short |
O dilema extensão universitária |
title_full |
O dilema extensão universitária |
title_fullStr |
O dilema extensão universitária |
title_full_unstemmed |
O dilema extensão universitária |
title_sort |
O dilema extensão universitária |
author |
Hunger, Dagmar [UNESP] |
author_facet |
Hunger, Dagmar [UNESP] Rossi, Fernanda [UNESP] Pereira, Juliana Martins Nozaki, Joice Mayumi |
author_role |
author |
author2 |
Rossi, Fernanda [UNESP] Pereira, Juliana Martins Nozaki, Joice Mayumi |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Faculdades Integradas de Bauru Universidade Nove de Julho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hunger, Dagmar [UNESP] Rossi, Fernanda [UNESP] Pereira, Juliana Martins Nozaki, Joice Mayumi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
universidade extensão universitária docentes university university extension programs professors |
topic |
universidade extensão universitária docentes university university extension programs professors |
description |
This study aimed to examine on how a group of professors conceptualizes University Extension Programs, better yet, on how this function on daily teaching practices is evaluated. The empirical material (structured interviews) was discussed based on the theory of Norbert Elias, by interpreting the compulsive specific power in the university set. It was found that respondents are based on groups of intellectuals who compete and fall behind among teaching functions, research and extension programs and thus measure their competence. At times they pursuit from the research strength their academic recognition, hence, they criticize the extension program without getting involved with research, or yet, they are in favor to extension program by proposing modification of the surrounding world through it. Altogether the extension program will ensure a better professional training. It was concluded that the University Extension program is an academic dilemma, or rather, there is evidence of attempted resolutions, but still not a single one was fully acceptable by the entire academic community. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-01 2015-02-02T12:39:20Z 2015-02-02T12:39:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982014005000004 Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 30, n. 3, p. 335-354, 2014. 0102-4698 http://hdl.handle.net/11449/114204 10.1590/S0102-46982014005000004 S0102-46982014000300015 S0102-46982014000300015.pdf 9846955307186551 0000-0002-4760-4712 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982014005000004 http://hdl.handle.net/11449/114204 |
identifier_str_mv |
Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 30, n. 3, p. 335-354, 2014. 0102-4698 10.1590/S0102-46982014005000004 S0102-46982014000300015 S0102-46982014000300015.pdf 9846955307186551 0000-0002-4760-4712 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
335-354 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129489518985216 |