Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320150040007 http://hdl.handle.net/11449/157776 |
Resumo: | AbstractThe aim of this study was to analyze the understandings attributed by science teachers and students to sexual diversity. Questionnaires, interviews, text production, document analysis and focus group technique were used for data collection. In general, students have understandings that recognize Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender (LGBT) as strange, yet believe they have the duty to respect everyone's choices. They regarded transvestites with disapproval, while homosexuality and bisexuality seemed more accepted. Teachers seem not to discuss these subjects in class, even though Science teaching is a privileged situation in which to consider the significance of gender and sexual diversity. It is necessary to invest in discussions about these issues in initial and continued teaching courses, seeking the construction of new understandings and practices that problematize prejudice about gender and sexual diversity. |
id |
UNSP_8a3889c206781e57c49134b5a6fc30c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/157776 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidosSexual diversity and science teaching: seeking sensesSexual diversityScience teachingSense and significanceSexual educationDiversidade sexualEnsino de ciênciasSentido e significadoEducação sexualAbstractThe aim of this study was to analyze the understandings attributed by science teachers and students to sexual diversity. Questionnaires, interviews, text production, document analysis and focus group technique were used for data collection. In general, students have understandings that recognize Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender (LGBT) as strange, yet believe they have the duty to respect everyone's choices. They regarded transvestites with disapproval, while homosexuality and bisexuality seemed more accepted. Teachers seem not to discuss these subjects in class, even though Science teaching is a privileged situation in which to consider the significance of gender and sexual diversity. It is necessary to invest in discussions about these issues in initial and continued teaching courses, seeking the construction of new understandings and practices that problematize prejudice about gender and sexual diversity.ResumoO objetivo desse estudo foi analisar os sentidos atribuídos por professores de Ciências e alunos à diversidade sexual. Foram utilizados: questionário, entrevista, produção de textos, análise documental e a técnica de grupo focal para a coleta de dados. De modo geral, os alunos possuem sentidos que reconhecem Lésbicas, Gays, Bissexuais e Transgêneros (LGBT) como estranhos, mesmo assim, acreditam que têm o dever de respeitar as escolhas de cada um. As travestis foram declaradamente apresentadas com repúdio por eles, sendo a homossexualidade e bissexualidade aparentemente mais aceitas. Os professores parecem manter aulas que não abordam estas questões, mesmo o Ensino de Ciências, sendo um momento privilegiado para problematizações sobre diversidade sexual e gênero. É necessário investir em discussões sobre esses temas na formação inicial e continuada de professores, buscando a construção de novos sentidos e práticas que se preocupem com o desvelamento de significados preconceituosos sobre gênero e diversidade sexual.Universidade Estadual Paulista Faculdade de CiênciasUniversidade Tecnológica Federal do Paraná Departamento Acadêmico de FísicaUniversidade Estadual Paulista Faculdade de CiênciasPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Tecnológica Federal do Paraná Departamento Acadêmico de FísicaCoelho, Leandro JorgeCampos, Luciana Maria Lunardi2018-11-12T17:26:53Z2018-11-12T17:26:53Z2015-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article893-910application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320150040007Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 21, n. 4, p. 893-910, 2015.1516-7313http://hdl.handle.net/11449/15777610.1590/1516-731320150040007S1516-73132015000400007S1516-73132015000400007.pdf2431034310174335SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-16T06:07:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157776Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:06:24.331967Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidos Sexual diversity and science teaching: seeking senses |
title |
Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidos |
spellingShingle |
Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidos Coelho, Leandro Jorge Sexual diversity Science teaching Sense and significance Sexual education Diversidade sexual Ensino de ciências Sentido e significado Educação sexual |
title_short |
Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidos |
title_full |
Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidos |
title_fullStr |
Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidos |
title_full_unstemmed |
Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidos |
title_sort |
Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidos |
author |
Coelho, Leandro Jorge |
author_facet |
Coelho, Leandro Jorge Campos, Luciana Maria Lunardi |
author_role |
author |
author2 |
Campos, Luciana Maria Lunardi |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Tecnológica Federal do Paraná Departamento Acadêmico de Física |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coelho, Leandro Jorge Campos, Luciana Maria Lunardi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sexual diversity Science teaching Sense and significance Sexual education Diversidade sexual Ensino de ciências Sentido e significado Educação sexual |
topic |
Sexual diversity Science teaching Sense and significance Sexual education Diversidade sexual Ensino de ciências Sentido e significado Educação sexual |
description |
AbstractThe aim of this study was to analyze the understandings attributed by science teachers and students to sexual diversity. Questionnaires, interviews, text production, document analysis and focus group technique were used for data collection. In general, students have understandings that recognize Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender (LGBT) as strange, yet believe they have the duty to respect everyone's choices. They regarded transvestites with disapproval, while homosexuality and bisexuality seemed more accepted. Teachers seem not to discuss these subjects in class, even though Science teaching is a privileged situation in which to consider the significance of gender and sexual diversity. It is necessary to invest in discussions about these issues in initial and continued teaching courses, seeking the construction of new understandings and practices that problematize prejudice about gender and sexual diversity. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-01 2018-11-12T17:26:53Z 2018-11-12T17:26:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320150040007 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 21, n. 4, p. 893-910, 2015. 1516-7313 http://hdl.handle.net/11449/157776 10.1590/1516-731320150040007 S1516-73132015000400007 S1516-73132015000400007.pdf 2431034310174335 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320150040007 http://hdl.handle.net/11449/157776 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 21, n. 4, p. 893-910, 2015. 1516-7313 10.1590/1516-731320150040007 S1516-73132015000400007 S1516-73132015000400007.pdf 2431034310174335 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
893-910 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128462554136576 |