Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Leandro Jorge
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Campos, Luciana Maria Lunardi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320150040007
http://hdl.handle.net/11449/157776
Resumo: AbstractThe aim of this study was to analyze the understandings attributed by science teachers and students to sexual diversity. Questionnaires, interviews, text production, document analysis and focus group technique were used for data collection. In general, students have understandings that recognize Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender (LGBT) as strange, yet believe they have the duty to respect everyone's choices. They regarded transvestites with disapproval, while homosexuality and bisexuality seemed more accepted. Teachers seem not to discuss these subjects in class, even though Science teaching is a privileged situation in which to consider the significance of gender and sexual diversity. It is necessary to invest in discussions about these issues in initial and continued teaching courses, seeking the construction of new understandings and practices that problematize prejudice about gender and sexual diversity.
id UNSP_8a3889c206781e57c49134b5a6fc30c7
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157776
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidosSexual diversity and science teaching: seeking sensesSexual diversityScience teachingSense and significanceSexual educationDiversidade sexualEnsino de ciênciasSentido e significadoEducação sexualAbstractThe aim of this study was to analyze the understandings attributed by science teachers and students to sexual diversity. Questionnaires, interviews, text production, document analysis and focus group technique were used for data collection. In general, students have understandings that recognize Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender (LGBT) as strange, yet believe they have the duty to respect everyone's choices. They regarded transvestites with disapproval, while homosexuality and bisexuality seemed more accepted. Teachers seem not to discuss these subjects in class, even though Science teaching is a privileged situation in which to consider the significance of gender and sexual diversity. It is necessary to invest in discussions about these issues in initial and continued teaching courses, seeking the construction of new understandings and practices that problematize prejudice about gender and sexual diversity.ResumoO objetivo desse estudo foi analisar os sentidos atribuídos por professores de Ciências e alunos à diversidade sexual. Foram utilizados: questionário, entrevista, produção de textos, análise documental e a técnica de grupo focal para a coleta de dados. De modo geral, os alunos possuem sentidos que reconhecem Lésbicas, Gays, Bissexuais e Transgêneros (LGBT) como estranhos, mesmo assim, acreditam que têm o dever de respeitar as escolhas de cada um. As travestis foram declaradamente apresentadas com repúdio por eles, sendo a homossexualidade e bissexualidade aparentemente mais aceitas. Os professores parecem manter aulas que não abordam estas questões, mesmo o Ensino de Ciências, sendo um momento privilegiado para problematizações sobre diversidade sexual e gênero. É necessário investir em discussões sobre esses temas na formação inicial e continuada de professores, buscando a construção de novos sentidos e práticas que se preocupem com o desvelamento de significados preconceituosos sobre gênero e diversidade sexual.Universidade Estadual Paulista Faculdade de CiênciasUniversidade Tecnológica Federal do Paraná Departamento Acadêmico de FísicaUniversidade Estadual Paulista Faculdade de CiênciasPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Tecnológica Federal do Paraná Departamento Acadêmico de FísicaCoelho, Leandro JorgeCampos, Luciana Maria Lunardi2018-11-12T17:26:53Z2018-11-12T17:26:53Z2015-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article893-910application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320150040007Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 21, n. 4, p. 893-910, 2015.1516-7313http://hdl.handle.net/11449/15777610.1590/1516-731320150040007S1516-73132015000400007S1516-73132015000400007.pdf2431034310174335SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-16T06:07:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157776Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:06:24.331967Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidos
Sexual diversity and science teaching: seeking senses
title Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidos
spellingShingle Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidos
Coelho, Leandro Jorge
Sexual diversity
Science teaching
Sense and significance
Sexual education
Diversidade sexual
Ensino de ciências
Sentido e significado
Educação sexual
title_short Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidos
title_full Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidos
title_fullStr Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidos
title_full_unstemmed Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidos
title_sort Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidos
author Coelho, Leandro Jorge
author_facet Coelho, Leandro Jorge
Campos, Luciana Maria Lunardi
author_role author
author2 Campos, Luciana Maria Lunardi
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Tecnológica Federal do Paraná Departamento Acadêmico de Física
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Leandro Jorge
Campos, Luciana Maria Lunardi
dc.subject.por.fl_str_mv Sexual diversity
Science teaching
Sense and significance
Sexual education
Diversidade sexual
Ensino de ciências
Sentido e significado
Educação sexual
topic Sexual diversity
Science teaching
Sense and significance
Sexual education
Diversidade sexual
Ensino de ciências
Sentido e significado
Educação sexual
description AbstractThe aim of this study was to analyze the understandings attributed by science teachers and students to sexual diversity. Questionnaires, interviews, text production, document analysis and focus group technique were used for data collection. In general, students have understandings that recognize Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender (LGBT) as strange, yet believe they have the duty to respect everyone's choices. They regarded transvestites with disapproval, while homosexuality and bisexuality seemed more accepted. Teachers seem not to discuss these subjects in class, even though Science teaching is a privileged situation in which to consider the significance of gender and sexual diversity. It is necessary to invest in discussions about these issues in initial and continued teaching courses, seeking the construction of new understandings and practices that problematize prejudice about gender and sexual diversity.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-01
2018-11-12T17:26:53Z
2018-11-12T17:26:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320150040007
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 21, n. 4, p. 893-910, 2015.
1516-7313
http://hdl.handle.net/11449/157776
10.1590/1516-731320150040007
S1516-73132015000400007
S1516-73132015000400007.pdf
2431034310174335
url http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320150040007
http://hdl.handle.net/11449/157776
identifier_str_mv Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 21, n. 4, p. 893-910, 2015.
1516-7313
10.1590/1516-731320150040007
S1516-73132015000400007
S1516-73132015000400007.pdf
2431034310174335
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação (Bauru)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 893-910
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128462554136576