Cogeração em uma indústria automobilística
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/119035 |
Resumo: | The search for energy efficiency improvement is a common concern in many companies. Cogeneration is a well known technique but not so spread in Brazil, despite its potential for energy costs reduction through heat recovery from prime movers. In this work, a preliminary technical and economic study is carried out for a cogeneration plant application in an automotive industry of São Paulo. Though mathematics modeling, three 2435 kW internal combustion engines are selected. When compared to the current status (no cogeneration), annual savings of about 2,2 MR$ are obtained, resulting a almost 3 years payback |
id |
UNSP_8c992e4abc8bf15d778e3d401130b590 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/119035 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Cogeração em uma indústria automobilísticaEnergia eletrica e calor - CogeraçãoMotores de combustão internaAnalise de valor (Controle de custo)CogenerationInternal combustion engineThe search for energy efficiency improvement is a common concern in many companies. Cogeneration is a well known technique but not so spread in Brazil, despite its potential for energy costs reduction through heat recovery from prime movers. In this work, a preliminary technical and economic study is carried out for a cogeneration plant application in an automotive industry of São Paulo. Though mathematics modeling, three 2435 kW internal combustion engines are selected. When compared to the current status (no cogeneration), annual savings of about 2,2 MR$ are obtained, resulting a almost 3 years paybackA busca pela melhoria da eficiência energética é uma preocupação comum das organizações. A cogeração é uma técnica bem conhecida, porém não muito difundida no país, mas que pode levar à redução dos custos com energia através da recuperação de calor residual de acionadores primários. Neste trabalho, é conduzido um estudo preliminar de viabilidade técnica e econômica da instalação de uma central de cogeração em uma indústria automobilística da grande São Paulo. Foi prevista, através de modelagem matemática, a necessidade de três motores de combustão interna de 2435 kW cada e recuperação do calor associado aos gases de exaustão para geração de vapor saturado. Comparada com a situação atual (sem cogeração), uma despesa energética de cerca de 2,2 MR$ é evitada, resultando em um payback de pouco menos de 3 anosUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Matelli, José Alexandre [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ferreira, Daniel Hagestedt [UNESP]2015-03-23T15:15:15Z2015-03-23T15:15:15Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfFERREIRA, Daniel Hagestedt. Cogeração em uma indústria automobilística. 2011. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Engenharia Mecânica) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2011.http://hdl.handle.net/11449/119035000691420ferreira_dh_tcc_guara.pdf7690730276803550Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T17:50:25Zoai:repositorio.unesp.br:11449/119035Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:20:30.866624Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cogeração em uma indústria automobilística |
title |
Cogeração em uma indústria automobilística |
spellingShingle |
Cogeração em uma indústria automobilística Ferreira, Daniel Hagestedt [UNESP] Energia eletrica e calor - Cogeração Motores de combustão interna Analise de valor (Controle de custo) Cogeneration Internal combustion engine |
title_short |
Cogeração em uma indústria automobilística |
title_full |
Cogeração em uma indústria automobilística |
title_fullStr |
Cogeração em uma indústria automobilística |
title_full_unstemmed |
Cogeração em uma indústria automobilística |
title_sort |
Cogeração em uma indústria automobilística |
author |
Ferreira, Daniel Hagestedt [UNESP] |
author_facet |
Ferreira, Daniel Hagestedt [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Matelli, José Alexandre [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Daniel Hagestedt [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Energia eletrica e calor - Cogeração Motores de combustão interna Analise de valor (Controle de custo) Cogeneration Internal combustion engine |
topic |
Energia eletrica e calor - Cogeração Motores de combustão interna Analise de valor (Controle de custo) Cogeneration Internal combustion engine |
description |
The search for energy efficiency improvement is a common concern in many companies. Cogeneration is a well known technique but not so spread in Brazil, despite its potential for energy costs reduction through heat recovery from prime movers. In this work, a preliminary technical and economic study is carried out for a cogeneration plant application in an automotive industry of São Paulo. Though mathematics modeling, three 2435 kW internal combustion engines are selected. When compared to the current status (no cogeneration), annual savings of about 2,2 MR$ are obtained, resulting a almost 3 years payback |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2015-03-23T15:15:15Z 2015-03-23T15:15:15Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FERREIRA, Daniel Hagestedt. Cogeração em uma indústria automobilística. 2011. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Engenharia Mecânica) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2011. http://hdl.handle.net/11449/119035 000691420 ferreira_dh_tcc_guara.pdf 7690730276803550 |
identifier_str_mv |
FERREIRA, Daniel Hagestedt. Cogeração em uma indústria automobilística. 2011. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Engenharia Mecânica) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2011. 000691420 ferreira_dh_tcc_guara.pdf 7690730276803550 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/119035 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128348977627136 |