A educação popular na economia solidária e suas práticas pedagógicas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/156824 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-07-04/000902480.pdf |
Resumo: | In the current scenario the search for new economic alternatives to circumvent the capitalist system grows. The Solidarity Economy comes as a farier and egalitarian way of practicing economics, presenting within its system collective and democratic debates, as well as a fair division of the income obtained. In this way the following work studies how the important pillar of this economy (self- management, democracy, solidarity and collectivity) can be applied in a Popular Education with the objective of forming citizens emancipated socially. Through questionnaires applied with teachers and employees in a school of the municipal network of Rio Claro - SP, who previously participated of an extension course on Solidary Economy, we will analyze the importance they gave to these four elements in their pedagogical mediations. Just like the magnetude you have in dealing with the process of evolution of a critical eye of the student in relation to their reality so that it can reflect on the causes of the conditioning of their lives. With the intention that they can free themselves from what is imposed on them, proving that education allows the historical subject to gain knowledge and transform their socio-spatial reality. Leaving their condition of alienation by capital |
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A educação popular na economia solidária e suas práticas pedagógicasSociologia educacionalEducação popularEconomia solidáriaPrática pedagógicaEducação de adultosDemocraciaSolidariedadeRio Claro (SP)In the current scenario the search for new economic alternatives to circumvent the capitalist system grows. The Solidarity Economy comes as a farier and egalitarian way of practicing economics, presenting within its system collective and democratic debates, as well as a fair division of the income obtained. In this way the following work studies how the important pillar of this economy (self- management, democracy, solidarity and collectivity) can be applied in a Popular Education with the objective of forming citizens emancipated socially. Through questionnaires applied with teachers and employees in a school of the municipal network of Rio Claro - SP, who previously participated of an extension course on Solidary Economy, we will analyze the importance they gave to these four elements in their pedagogical mediations. Just like the magnetude you have in dealing with the process of evolution of a critical eye of the student in relation to their reality so that it can reflect on the causes of the conditioning of their lives. With the intention that they can free themselves from what is imposed on them, proving that education allows the historical subject to gain knowledge and transform their socio-spatial reality. Leaving their condition of alienation by capitalNo cenário atual a busca por novas alternativas econômicas para contornar o sistema capitalista cresce. A Economia Solidária vem como uma forma mais justa e igualitária de praticar economia, apresentando dentro de seu sistema debates coletivos e democráticos, assim como uma divisão justa da renda obtida. Dessa forma o seguinte trabalho estuda como o importante pilar dessa economia (autogestão, democracia, solidariedade e coletividade) pode ser aplicado em uma Educação Popular com o objetivo de formar cidadãos emancipados socialmente. Através de questionários aplicados com professores e funcionários em uma escola da rede municipal de Rio Claro - SP, que participaram anteriormente de um curso de extensão sobre Economia Solidária, iremos analisar a importância que eles passaram a dar a esses quatro elementos em suas mediações pedagógicas. Assim como qual a magnitude que tem ao tratar sobre o processo de evolução de um olhar crítico do aluno em relação a sua realidade para que este possa refletir sobre as causas do condicionamento de suas vidas. Com a intenção de que esses possam se libertar do que lhes é imposto, provando que a educação permite o sujeito histórico ganhar conhecimento e transformar sua realidade sócioespacial. Saindo de sua condição de alienação pelo capitalUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ortigoza, Silvia Aparecida Guarnieri [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Camargo, Laura de Castello Branco da Rocha [UNESP]2018-09-19T17:28:51Z2018-09-19T17:28:51Z2017-12-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis52 f.application/pdfCAMARGO, Laura de Castello Branco da Rocha. A educação popular na economia solidária e suas práticas pedagógicas. 2017. 52 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2017.http://hdl.handle.net/11449/156824000902480http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-07-04/000902480.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-02T06:05:42Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156824Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T13:46:38.398226Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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