Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dança
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/rbce.43.e004220 http://hdl.handle.net/11449/211300 |
Resumo: | The objective of this research was to design, implement, and evaluate didactic units of athletics and dance in the 6th year of elementary school, through Information and Communication Technologies in a public school. It is a qualitative research, with a collaborative focus, with the participation of a teacher and a class from the 6th year. The students showed interest and mastery of the technologies and were the protagonists in the classes. As for the teacher, the study contributed to a different perception of this in the use of ICT, and new teaching methodologies in school Physical Education (EFE) classes. It is concluded that the technologies can be combined in the pedagogical practice of the Physical Education teacher as long as there is a pedagogical intervention in its use. |
id |
UNSP_8cda10cfee97805c507a3f148acade4b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/211300 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dançaUse of ict in school Physical Education classes in teaching and teaching dynamic unitsUtilización de las tics en las clases de Educación Física escolar en unidades didácticas de atletismo y danzaAthleticsDanceSchoolInformation TechnologyAtletismoDançaEscolaTecnologia da InformaçãoThe objective of this research was to design, implement, and evaluate didactic units of athletics and dance in the 6th year of elementary school, through Information and Communication Technologies in a public school. It is a qualitative research, with a collaborative focus, with the participation of a teacher and a class from the 6th year. The students showed interest and mastery of the technologies and were the protagonists in the classes. As for the teacher, the study contributed to a different perception of this in the use of ICT, and new teaching methodologies in school Physical Education (EFE) classes. It is concluded that the technologies can be combined in the pedagogical practice of the Physical Education teacher as long as there is a pedagogical intervention in its use.El objetivo de esta investigación fue elaborar, implementar y evaluar unidades didácticas de atletismo y danza en el sexto año de la escuela primaria, a través de las Tecnologías de la Información y Comunicación en una escuela pública. Fue una investigación de abordaje cualitativa que tuvo un enfoque colaborativo con la participación de una profesora y una clase del sexto año. Los alumnos mostraron interés, dominio de las tecnologías y fueron los protagonistas de las clases mientras que para la profesora, el estudio contribuyó a una percepción diferente del uso de las TIC así como de nuevas metodologías de enseñanza en las clases de Educación Física. Se concluye que las tecnologías pueden combinarse en la práctica pedagógica del maestro de Educación Física siempre que haya una intervención pedagógica en su usoO objetivo desta pesquisa foi elaborar, implementar e avaliar unidades didáticas de atletismo e dança no 6° ano do ensino fundamental, por meio das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) em uma escola pública. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, com enfoque colaborativo, tendo a participação de uma professora e uma turma do 6° ano. Os alunos demonstraram interesse e domínio das tecnologias e foram os protagonistas nas aulas. Quanto à professora, o estudo contribuiu para uma percepção diferente desta no uso das TIC, e de novas metodologias de ensino nas aulas de Educação Física escolar (EFE). Conclui-se que as tecnologias podem ser aliadas na prática pedagógica do professor de Educação Física desde que ocorra intervenção pedagógica na sua utilização.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Instituto Federal do CearáUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Educação FísicaUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Educação FísicaCAPES: 001Colégio Brasileiro de Ciências do EsporteInstituto Federal do CearáUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Farias, Alison NascimentoImpolcetto, Fernanda Moreto [UNESP]2021-07-14T10:22:15Z2021-07-14T10:22:15Z2021-04-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/rbce.43.e004220Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte, v. 43, p. -, 2021.2179-3255http://hdl.handle.net/11449/21130010.1590/rbce.43.e004220S0101-32892021000100203S0101-32892021000100203.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Ciências do Esporteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-11T06:15:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211300Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:02:15.230089Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dança Use of ict in school Physical Education classes in teaching and teaching dynamic units Utilización de las tics en las clases de Educación Física escolar en unidades didácticas de atletismo y danza |
title |
Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dança |
spellingShingle |
Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dança Farias, Alison Nascimento Athletics Dance School Information Technology Atletismo Dança Escola Tecnologia da Informação |
title_short |
Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dança |
title_full |
Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dança |
title_fullStr |
Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dança |
title_full_unstemmed |
Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dança |
title_sort |
Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dança |
author |
Farias, Alison Nascimento |
author_facet |
Farias, Alison Nascimento Impolcetto, Fernanda Moreto [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Impolcetto, Fernanda Moreto [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Ceará Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Farias, Alison Nascimento Impolcetto, Fernanda Moreto [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Athletics Dance School Information Technology Atletismo Dança Escola Tecnologia da Informação |
topic |
Athletics Dance School Information Technology Atletismo Dança Escola Tecnologia da Informação |
description |
The objective of this research was to design, implement, and evaluate didactic units of athletics and dance in the 6th year of elementary school, through Information and Communication Technologies in a public school. It is a qualitative research, with a collaborative focus, with the participation of a teacher and a class from the 6th year. The students showed interest and mastery of the technologies and were the protagonists in the classes. As for the teacher, the study contributed to a different perception of this in the use of ICT, and new teaching methodologies in school Physical Education (EFE) classes. It is concluded that the technologies can be combined in the pedagogical practice of the Physical Education teacher as long as there is a pedagogical intervention in its use. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-14T10:22:15Z 2021-07-14T10:22:15Z 2021-04-23 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/rbce.43.e004220 Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte, v. 43, p. -, 2021. 2179-3255 http://hdl.handle.net/11449/211300 10.1590/rbce.43.e004220 S0101-32892021000100203 S0101-32892021000100203.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/rbce.43.e004220 http://hdl.handle.net/11449/211300 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte, v. 43, p. -, 2021. 2179-3255 10.1590/rbce.43.e004220 S0101-32892021000100203 S0101-32892021000100203.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ciências do Esporte |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte |
publisher.none.fl_str_mv |
Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129153572012032 |