Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dança

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias, Alison Nascimento
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Impolcetto, Fernanda Moreto [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/rbce.43.e004220
http://hdl.handle.net/11449/211300
Resumo: The objective of this research was to design, implement, and evaluate didactic units of athletics and dance in the 6th year of elementary school, through Information and Communication Technologies in a public school. It is a qualitative research, with a collaborative focus, with the participation of a teacher and a class from the 6th year. The students showed interest and mastery of the technologies and were the protagonists in the classes. As for the teacher, the study contributed to a different perception of this in the use of ICT, and new teaching methodologies in school Physical Education (EFE) classes. It is concluded that the technologies can be combined in the pedagogical practice of the Physical Education teacher as long as there is a pedagogical intervention in its use.
id UNSP_8cda10cfee97805c507a3f148acade4b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/211300
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dançaUse of ict in school Physical Education classes in teaching and teaching dynamic unitsUtilización de las tics en las clases de Educación Física escolar en unidades didácticas de atletismo y danzaAthleticsDanceSchoolInformation TechnologyAtletismoDançaEscolaTecnologia da InformaçãoThe objective of this research was to design, implement, and evaluate didactic units of athletics and dance in the 6th year of elementary school, through Information and Communication Technologies in a public school. It is a qualitative research, with a collaborative focus, with the participation of a teacher and a class from the 6th year. The students showed interest and mastery of the technologies and were the protagonists in the classes. As for the teacher, the study contributed to a different perception of this in the use of ICT, and new teaching methodologies in school Physical Education (EFE) classes. It is concluded that the technologies can be combined in the pedagogical practice of the Physical Education teacher as long as there is a pedagogical intervention in its use.El objetivo de esta investigación fue elaborar, implementar y evaluar unidades didácticas de atletismo y danza en el sexto año de la escuela primaria, a través de las Tecnologías de la Información y Comunicación en una escuela pública. Fue una investigación de abordaje cualitativa que tuvo un enfoque colaborativo con la participación de una profesora y una clase del sexto año. Los alumnos mostraron interés, dominio de las tecnologías y fueron los protagonistas de las clases mientras que para la profesora, el estudio contribuyó a una percepción diferente del uso de las TIC así como de nuevas metodologías de enseñanza en las clases de Educación Física. Se concluye que las tecnologías pueden combinarse en la práctica pedagógica del maestro de Educación Física siempre que haya una intervención pedagógica en su usoO objetivo desta pesquisa foi elaborar, implementar e avaliar unidades didáticas de atletismo e dança no 6° ano do ensino fundamental, por meio das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) em uma escola pública. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, com enfoque colaborativo, tendo a participação de uma professora e uma turma do 6° ano. Os alunos demonstraram interesse e domínio das tecnologias e foram os protagonistas nas aulas. Quanto à professora, o estudo contribuiu para uma percepção diferente desta no uso das TIC, e de novas metodologias de ensino nas aulas de Educação Física escolar (EFE). Conclui-se que as tecnologias podem ser aliadas na prática pedagógica do professor de Educação Física desde que ocorra intervenção pedagógica na sua utilização.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Instituto Federal do CearáUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Educação FísicaUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Educação FísicaCAPES: 001Colégio Brasileiro de Ciências do EsporteInstituto Federal do CearáUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Farias, Alison NascimentoImpolcetto, Fernanda Moreto [UNESP]2021-07-14T10:22:15Z2021-07-14T10:22:15Z2021-04-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/rbce.43.e004220Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte, v. 43, p. -, 2021.2179-3255http://hdl.handle.net/11449/21130010.1590/rbce.43.e004220S0101-32892021000100203S0101-32892021000100203.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Ciências do Esporteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-11T06:15:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211300Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:02:15.230089Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dança
Use of ict in school Physical Education classes in teaching and teaching dynamic units
Utilización de las tics en las clases de Educación Física escolar en unidades didácticas de atletismo y danza
title Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dança
spellingShingle Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dança
Farias, Alison Nascimento
Athletics
Dance
School
Information Technology
Atletismo
Dança
Escola
Tecnologia da Informação
title_short Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dança
title_full Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dança
title_fullStr Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dança
title_full_unstemmed Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dança
title_sort Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dança
author Farias, Alison Nascimento
author_facet Farias, Alison Nascimento
Impolcetto, Fernanda Moreto [UNESP]
author_role author
author2 Impolcetto, Fernanda Moreto [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Instituto Federal do Ceará
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Farias, Alison Nascimento
Impolcetto, Fernanda Moreto [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Athletics
Dance
School
Information Technology
Atletismo
Dança
Escola
Tecnologia da Informação
topic Athletics
Dance
School
Information Technology
Atletismo
Dança
Escola
Tecnologia da Informação
description The objective of this research was to design, implement, and evaluate didactic units of athletics and dance in the 6th year of elementary school, through Information and Communication Technologies in a public school. It is a qualitative research, with a collaborative focus, with the participation of a teacher and a class from the 6th year. The students showed interest and mastery of the technologies and were the protagonists in the classes. As for the teacher, the study contributed to a different perception of this in the use of ICT, and new teaching methodologies in school Physical Education (EFE) classes. It is concluded that the technologies can be combined in the pedagogical practice of the Physical Education teacher as long as there is a pedagogical intervention in its use.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-14T10:22:15Z
2021-07-14T10:22:15Z
2021-04-23
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/rbce.43.e004220
Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte, v. 43, p. -, 2021.
2179-3255
http://hdl.handle.net/11449/211300
10.1590/rbce.43.e004220
S0101-32892021000100203
S0101-32892021000100203.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/rbce.43.e004220
http://hdl.handle.net/11449/211300
identifier_str_mv Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte, v. 43, p. -, 2021.
2179-3255
10.1590/rbce.43.e004220
S0101-32892021000100203
S0101-32892021000100203.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Ciências do Esporte
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte
publisher.none.fl_str_mv Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129153572012032