Herança deixada pela ditadura militar no ensino da educação física escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Treft, Thaís Stéphanie [UNESP]
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/156419
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-03-20/000897576.pdf
Resumo: This work has addressed what was the legacy left by the military dictatorship in the teaching of physical education at school, taking into account the historiography of Physical Education, sport, and all participation and government interference in the period of military dictatorship between 1964-1985. As a basic principle of this analysis, we considered the development of physical education in the period, therefore, preliminary studies show how the pedagogical practice arising from the militarisation became a reference almost exclusively for the bodily activities, within or outside the school. The main objective was to see which methods and visions inherited from the military government are still part in the teaching of physical education at school, therefore, to make this analysis was also responded, in parts, which remnants still influence the sport at school. The method used was an analysis based on a review of the literature, with studies of authors who have visions and theories about why and what was the intention of the military rulers Implement these techniques and methods
id UNSP_9034bec5c3eb8066a2644c3fa70cd82d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/156419
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Herança deixada pela ditadura militar no ensino da educação física escolarEducação fisicaDitaduraEducação física - Estudo e ensinoHistoriografiaEsportesBrasil - Historia - 1964-1985This work has addressed what was the legacy left by the military dictatorship in the teaching of physical education at school, taking into account the historiography of Physical Education, sport, and all participation and government interference in the period of military dictatorship between 1964-1985. As a basic principle of this analysis, we considered the development of physical education in the period, therefore, preliminary studies show how the pedagogical practice arising from the militarisation became a reference almost exclusively for the bodily activities, within or outside the school. The main objective was to see which methods and visions inherited from the military government are still part in the teaching of physical education at school, therefore, to make this analysis was also responded, in parts, which remnants still influence the sport at school. The method used was an analysis based on a review of the literature, with studies of authors who have visions and theories about why and what was the intention of the military rulers Implement these techniques and methodsEste trabalho abordou qual foi a herança deixada pela ditadura militar no ensino da Educação Física Escolar, levando em conta a historiografia da Educação Física, o esporte, e toda participação e interferência governamental no período da ditadura militar entre 1964-1985. Como princípio básico dessa análise, foi considerado o desenvolvimento da Educação Física no período, pois, estudos preliminares mostram como a prática pedagógica advinda da militarização tornava-se referência praticamente exclusiva para a prática de atividades corporais, dentro ou fora da escola. O objetivo principal foi constatar quais métodos e visões herdadas do governo militar ainda fazem parte no ensino da Educação Física Escolar. Consequentemente, ao fazer essa análise, também foi respondido, em partes, quais resquícios ainda influenciam o esporte na escola. O método utilizado foi uma análise pautada em uma revisão bibliográfica, com estudos de autores que apresentam visões e teses sobre o porquê e qual era a intenção dos governantes militares implementarem tais técnicas e métodosUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Carmo Júnior, Wilson do [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Treft, Thaís Stéphanie [UNESP]2018-09-19T17:27:19Z2018-09-19T17:27:19Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis38 f.application/pdfTREFT, Thaís Stéphanie. Herança deixada pela ditadura militar no ensino da educação física escolar. 2017. 38 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências (Campus de Rio Claro), 2017.http://hdl.handle.net/11449/156419000897576http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-03-20/000897576.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-04T06:16:18Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156419Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:29:19.412994Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Herança deixada pela ditadura militar no ensino da educação física escolar
title Herança deixada pela ditadura militar no ensino da educação física escolar
spellingShingle Herança deixada pela ditadura militar no ensino da educação física escolar
Treft, Thaís Stéphanie [UNESP]
Educação fisica
Ditadura
Educação física - Estudo e ensino
Historiografia
Esportes
Brasil - Historia - 1964-1985
title_short Herança deixada pela ditadura militar no ensino da educação física escolar
title_full Herança deixada pela ditadura militar no ensino da educação física escolar
title_fullStr Herança deixada pela ditadura militar no ensino da educação física escolar
title_full_unstemmed Herança deixada pela ditadura militar no ensino da educação física escolar
title_sort Herança deixada pela ditadura militar no ensino da educação física escolar
author Treft, Thaís Stéphanie [UNESP]
author_facet Treft, Thaís Stéphanie [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carmo Júnior, Wilson do [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Treft, Thaís Stéphanie [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação fisica
Ditadura
Educação física - Estudo e ensino
Historiografia
Esportes
Brasil - Historia - 1964-1985
topic Educação fisica
Ditadura
Educação física - Estudo e ensino
Historiografia
Esportes
Brasil - Historia - 1964-1985
description This work has addressed what was the legacy left by the military dictatorship in the teaching of physical education at school, taking into account the historiography of Physical Education, sport, and all participation and government interference in the period of military dictatorship between 1964-1985. As a basic principle of this analysis, we considered the development of physical education in the period, therefore, preliminary studies show how the pedagogical practice arising from the militarisation became a reference almost exclusively for the bodily activities, within or outside the school. The main objective was to see which methods and visions inherited from the military government are still part in the teaching of physical education at school, therefore, to make this analysis was also responded, in parts, which remnants still influence the sport at school. The method used was an analysis based on a review of the literature, with studies of authors who have visions and theories about why and what was the intention of the military rulers Implement these techniques and methods
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2018-09-19T17:27:19Z
2018-09-19T17:27:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv TREFT, Thaís Stéphanie. Herança deixada pela ditadura militar no ensino da educação física escolar. 2017. 38 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências (Campus de Rio Claro), 2017.
http://hdl.handle.net/11449/156419
000897576
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-03-20/000897576.pdf
identifier_str_mv TREFT, Thaís Stéphanie. Herança deixada pela ditadura militar no ensino da educação física escolar. 2017. 38 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências (Campus de Rio Claro), 2017.
000897576
url http://hdl.handle.net/11449/156419
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-03-20/000897576.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 38 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129076671545344