Animação experimental: da definição da linguagem à arte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Thais Caroline de [UNESP]
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/203944
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000929116.pdf
Resumo: Experimental animation emerges as a response to the industrialization of animated films, and is characterized by an audiovisual production made entirely experimentally and out of commercial production. In this research three experimental animations are analyzed: Begone Dull Care (1949) by Norman McLaren (1914-1987) and Evelyn Lambart (1914-1999), Scientific Friction (1959) by Stan Vanderbeek (1927 - 1984) and Darkness, Light, Darkness. (1989) by Jan Svankmajer (1934-). The objective of this analysis was to try to delimit what is exactly an experimental animation, and how it is characterized. With these definitions and characteristics we also sought to bring an approach to the language of artistic production through modernist movements such as Dadaism, Surrealism and Abstractionism
id UNSP_9126d250a44ce19cc5162d31cd50a2d3
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/203944
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Animação experimental: da definição da linguagem à arteArte abstrataDadaísmoSurrealismoArtsExperimental animation emerges as a response to the industrialization of animated films, and is characterized by an audiovisual production made entirely experimentally and out of commercial production. In this research three experimental animations are analyzed: Begone Dull Care (1949) by Norman McLaren (1914-1987) and Evelyn Lambart (1914-1999), Scientific Friction (1959) by Stan Vanderbeek (1927 - 1984) and Darkness, Light, Darkness. (1989) by Jan Svankmajer (1934-). The objective of this analysis was to try to delimit what is exactly an experimental animation, and how it is characterized. With these definitions and characteristics we also sought to bring an approach to the language of artistic production through modernist movements such as Dadaism, Surrealism and AbstractionismA animação experimental surge como uma resposta à industrialização dos filmes animados, sendo caracterizada por uma produção audiovisual feita de forma totalmente experimental e fora da produção comercial. Nesta pesquisa são analisadas três animações experimentais sendo elas: Begone Dull Care (1949) de Norman McLaren (1914-1987) e Evelyn Lambart (1914-1999), Fricção Científica (1959) de Stan Vanderbeek (1927 - 1984) e Darkness, Light, Darkness. (1989) de Jan Svankmajer (1934-). O objetivo desta análise foi o de tentar delimitar o que é exatamente uma animação experimental, e como esta se caracteriza. Com estas definições e características buscou-se também trazer uma aproximação com a linguagem da produção artística através dos movimentos modernistas como o Dadaísmo, o Surrealismo e o AbstracionismoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, José Marcos Romão da [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Thais Caroline de [UNESP]2021-03-10T12:58:50Z2021-03-10T12:58:50Z2018-01-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis75 f.application/pdfOLIVEIRA, Thais Caroline de. Animação experimental: da definição da linguagem à arte. 2018. 75 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Artes Visuais) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2018.http://hdl.handle.net/11449/203944990009291160206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000929116.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-10T16:26:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203944Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:20:15.565855Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Animação experimental: da definição da linguagem à arte
title Animação experimental: da definição da linguagem à arte
spellingShingle Animação experimental: da definição da linguagem à arte
Oliveira, Thais Caroline de [UNESP]
Arte abstrata
Dadaísmo
Surrealismo
Arts
title_short Animação experimental: da definição da linguagem à arte
title_full Animação experimental: da definição da linguagem à arte
title_fullStr Animação experimental: da definição da linguagem à arte
title_full_unstemmed Animação experimental: da definição da linguagem à arte
title_sort Animação experimental: da definição da linguagem à arte
author Oliveira, Thais Caroline de [UNESP]
author_facet Oliveira, Thais Caroline de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, José Marcos Romão da [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Thais Caroline de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Arte abstrata
Dadaísmo
Surrealismo
Arts
topic Arte abstrata
Dadaísmo
Surrealismo
Arts
description Experimental animation emerges as a response to the industrialization of animated films, and is characterized by an audiovisual production made entirely experimentally and out of commercial production. In this research three experimental animations are analyzed: Begone Dull Care (1949) by Norman McLaren (1914-1987) and Evelyn Lambart (1914-1999), Scientific Friction (1959) by Stan Vanderbeek (1927 - 1984) and Darkness, Light, Darkness. (1989) by Jan Svankmajer (1934-). The objective of this analysis was to try to delimit what is exactly an experimental animation, and how it is characterized. With these definitions and characteristics we also sought to bring an approach to the language of artistic production through modernist movements such as Dadaism, Surrealism and Abstractionism
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-09
2021-03-10T12:58:50Z
2021-03-10T12:58:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Thais Caroline de. Animação experimental: da definição da linguagem à arte. 2018. 75 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Artes Visuais) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2018.
http://hdl.handle.net/11449/203944
990009291160206341
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000929116.pdf
identifier_str_mv OLIVEIRA, Thais Caroline de. Animação experimental: da definição da linguagem à arte. 2018. 75 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Artes Visuais) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2018.
990009291160206341
url http://hdl.handle.net/11449/203944
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000929116.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 75 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Alma
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129190372835328