Animação experimental: da definição da linguagem à arte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/203944 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000929116.pdf |
Resumo: | Experimental animation emerges as a response to the industrialization of animated films, and is characterized by an audiovisual production made entirely experimentally and out of commercial production. In this research three experimental animations are analyzed: Begone Dull Care (1949) by Norman McLaren (1914-1987) and Evelyn Lambart (1914-1999), Scientific Friction (1959) by Stan Vanderbeek (1927 - 1984) and Darkness, Light, Darkness. (1989) by Jan Svankmajer (1934-). The objective of this analysis was to try to delimit what is exactly an experimental animation, and how it is characterized. With these definitions and characteristics we also sought to bring an approach to the language of artistic production through modernist movements such as Dadaism, Surrealism and Abstractionism |
id |
UNSP_9126d250a44ce19cc5162d31cd50a2d3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/203944 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Animação experimental: da definição da linguagem à arteArte abstrataDadaísmoSurrealismoArtsExperimental animation emerges as a response to the industrialization of animated films, and is characterized by an audiovisual production made entirely experimentally and out of commercial production. In this research three experimental animations are analyzed: Begone Dull Care (1949) by Norman McLaren (1914-1987) and Evelyn Lambart (1914-1999), Scientific Friction (1959) by Stan Vanderbeek (1927 - 1984) and Darkness, Light, Darkness. (1989) by Jan Svankmajer (1934-). The objective of this analysis was to try to delimit what is exactly an experimental animation, and how it is characterized. With these definitions and characteristics we also sought to bring an approach to the language of artistic production through modernist movements such as Dadaism, Surrealism and AbstractionismA animação experimental surge como uma resposta à industrialização dos filmes animados, sendo caracterizada por uma produção audiovisual feita de forma totalmente experimental e fora da produção comercial. Nesta pesquisa são analisadas três animações experimentais sendo elas: Begone Dull Care (1949) de Norman McLaren (1914-1987) e Evelyn Lambart (1914-1999), Fricção Científica (1959) de Stan Vanderbeek (1927 - 1984) e Darkness, Light, Darkness. (1989) de Jan Svankmajer (1934-). O objetivo desta análise foi o de tentar delimitar o que é exatamente uma animação experimental, e como esta se caracteriza. Com estas definições e características buscou-se também trazer uma aproximação com a linguagem da produção artística através dos movimentos modernistas como o Dadaísmo, o Surrealismo e o AbstracionismoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, José Marcos Romão da [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Thais Caroline de [UNESP]2021-03-10T12:58:50Z2021-03-10T12:58:50Z2018-01-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis75 f.application/pdfOLIVEIRA, Thais Caroline de. Animação experimental: da definição da linguagem à arte. 2018. 75 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Artes Visuais) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2018.http://hdl.handle.net/11449/203944990009291160206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000929116.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-10T16:26:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203944Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:20:15.565855Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Animação experimental: da definição da linguagem à arte |
title |
Animação experimental: da definição da linguagem à arte |
spellingShingle |
Animação experimental: da definição da linguagem à arte Oliveira, Thais Caroline de [UNESP] Arte abstrata Dadaísmo Surrealismo Arts |
title_short |
Animação experimental: da definição da linguagem à arte |
title_full |
Animação experimental: da definição da linguagem à arte |
title_fullStr |
Animação experimental: da definição da linguagem à arte |
title_full_unstemmed |
Animação experimental: da definição da linguagem à arte |
title_sort |
Animação experimental: da definição da linguagem à arte |
author |
Oliveira, Thais Caroline de [UNESP] |
author_facet |
Oliveira, Thais Caroline de [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, José Marcos Romão da [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Thais Caroline de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte abstrata Dadaísmo Surrealismo Arts |
topic |
Arte abstrata Dadaísmo Surrealismo Arts |
description |
Experimental animation emerges as a response to the industrialization of animated films, and is characterized by an audiovisual production made entirely experimentally and out of commercial production. In this research three experimental animations are analyzed: Begone Dull Care (1949) by Norman McLaren (1914-1987) and Evelyn Lambart (1914-1999), Scientific Friction (1959) by Stan Vanderbeek (1927 - 1984) and Darkness, Light, Darkness. (1989) by Jan Svankmajer (1934-). The objective of this analysis was to try to delimit what is exactly an experimental animation, and how it is characterized. With these definitions and characteristics we also sought to bring an approach to the language of artistic production through modernist movements such as Dadaism, Surrealism and Abstractionism |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-01-09 2021-03-10T12:58:50Z 2021-03-10T12:58:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Thais Caroline de. Animação experimental: da definição da linguagem à arte. 2018. 75 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Artes Visuais) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2018. http://hdl.handle.net/11449/203944 990009291160206341 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000929116.pdf |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Thais Caroline de. Animação experimental: da definição da linguagem à arte. 2018. 75 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Artes Visuais) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2018. 990009291160206341 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/203944 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000929116.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
75 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Alma reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129190372835328 |