Relato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: João, Marcio Camargo Araujo [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Talamoni, Ana Carolina Biscalquini [UNESP], Pimenta, Camila Evelyn Rodrigues [UNESP], Luiz, Victor dos Santos [UNESP], Pinheiro, Marcelo Antonio Amaro [UNESP]
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1550
http://hdl.handle.net/11449/142643
Resumo: The present study aims report an Environmental Education (EE) experience on mangroves and assess the knowledge acquired by academics in Pedagogy participating in such activity. A semistructured questionnaire was applied with three questions to 66 students from first to fourth year of this undergraduate course at an university located in the central coast of the State of São Paulo. The three questions were evaluated of qualiquantitative way. The first question (“What’s mangrove?”) features four categories to be defined (an ecosystem; transition environmental; suffers action of tides; and animal nursery), and 39.4% of people didn’t mention any of the required categories. The second question (“What are animals can be found in the mangrove?”) features five categories (mammals; fish; reptiles; birds; and invertebrates), and 37.9% of people mentioned two categories. The third question (“As the theme “crab” can be treated in a classroom for elementary school students?”) was open and all information was considered and categorized, with the category “Lectures” most cited (26.4%). The results in vast majority showed low knowledge acquired by students after the activity, which shows the need for innovations in the techniques for better efficiency and integration of the population to the mangrove ecosystem.
id UNSP_92af528c36af5c0dc8e945c79ed003f1
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/142643
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Relato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezaisEnvironmental educationMangroveUniversity extensionEducação ambientalManguezalExtensão universitáriaThe present study aims report an Environmental Education (EE) experience on mangroves and assess the knowledge acquired by academics in Pedagogy participating in such activity. A semistructured questionnaire was applied with three questions to 66 students from first to fourth year of this undergraduate course at an university located in the central coast of the State of São Paulo. The three questions were evaluated of qualiquantitative way. The first question (“What’s mangrove?”) features four categories to be defined (an ecosystem; transition environmental; suffers action of tides; and animal nursery), and 39.4% of people didn’t mention any of the required categories. The second question (“What are animals can be found in the mangrove?”) features five categories (mammals; fish; reptiles; birds; and invertebrates), and 37.9% of people mentioned two categories. The third question (“As the theme “crab” can be treated in a classroom for elementary school students?”) was open and all information was considered and categorized, with the category “Lectures” most cited (26.4%). The results in vast majority showed low knowledge acquired by students after the activity, which shows the need for innovations in the techniques for better efficiency and integration of the population to the mangrove ecosystem.O presente trabalho tem por objetivo relatar a aplicação de uma atividade de Educação Ambiental (EA) sobre manguezais para acadêmicos de Pedagogia, além de avaliar os conhecimentos adquiridos por estes alunos. Um questionário semiestruturado com três questões foi aplicado para 66 alunos de primeiro à quarto anos do Curso de Pedagogia, de uma universidade localizada no Litoral Centro do Estado de São Paulo. As questões foram avaliadas de forma quali-quantitativa. A questão 1 (“O que é manguezal?”) apresentou quatro categorias de definição (um ecossistema; ambiente de transição; sofre ação de marés; e berçário animal), com 39,4% das pessoas não se enquadrando a nenhuma dessas categorias. A questão 2 (“Quais animais podem ser encontrados no manguezal?”) apresentou cinco categorias (mamíferos; peixes; répteis; aves; e invertebrados), com e 37,9% das pessoas citando duas delas. A questão 3 (“Como o tema caranguejo pode ser tratado em uma sala de aula para alunos do Ensino Fundamental I?”), por ser aberta, teve todas as informações avaliadas e categorizadas, sendo a categoria “Aulas Teóricas” a mais citada (26,4%). Grande parte dos resultados demonstra o reduzido conhecimento adquirido pelos alunos após a atividade, implicando na necessidade de inovações nas técnicas utilizadas, visando melhor eficácia e integração da população com o ecossistema manguezal.Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Ciências Biológicas, Instituto de Biociências de São VicenteUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)João, Marcio Camargo Araujo [UNESP]Talamoni, Ana Carolina Biscalquini [UNESP]Pimenta, Camila Evelyn Rodrigues [UNESP]Luiz, Victor dos Santos [UNESP]Pinheiro, Marcelo Antonio Amaro [UNESP]2016-08-04T13:36:02Z2016-08-04T13:36:02Z2015-09-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-5application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/15508º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142643ISSN2176-9761-2015-01-05-joao.pdf6829111589524333PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-10-24T12:55:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142643Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-10-24T12:55:54Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Relato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezais
title Relato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezais
spellingShingle Relato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezais
João, Marcio Camargo Araujo [UNESP]
Environmental education
Mangrove
University extension
Educação ambiental
Manguezal
Extensão universitária
title_short Relato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezais
title_full Relato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezais
title_fullStr Relato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezais
title_full_unstemmed Relato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezais
title_sort Relato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezais
author João, Marcio Camargo Araujo [UNESP]
author_facet João, Marcio Camargo Araujo [UNESP]
Talamoni, Ana Carolina Biscalquini [UNESP]
Pimenta, Camila Evelyn Rodrigues [UNESP]
Luiz, Victor dos Santos [UNESP]
Pinheiro, Marcelo Antonio Amaro [UNESP]
author_role author
author2 Talamoni, Ana Carolina Biscalquini [UNESP]
Pimenta, Camila Evelyn Rodrigues [UNESP]
Luiz, Victor dos Santos [UNESP]
Pinheiro, Marcelo Antonio Amaro [UNESP]
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv João, Marcio Camargo Araujo [UNESP]
Talamoni, Ana Carolina Biscalquini [UNESP]
Pimenta, Camila Evelyn Rodrigues [UNESP]
Luiz, Victor dos Santos [UNESP]
Pinheiro, Marcelo Antonio Amaro [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental education
Mangrove
University extension
Educação ambiental
Manguezal
Extensão universitária
topic Environmental education
Mangrove
University extension
Educação ambiental
Manguezal
Extensão universitária
description The present study aims report an Environmental Education (EE) experience on mangroves and assess the knowledge acquired by academics in Pedagogy participating in such activity. A semistructured questionnaire was applied with three questions to 66 students from first to fourth year of this undergraduate course at an university located in the central coast of the State of São Paulo. The three questions were evaluated of qualiquantitative way. The first question (“What’s mangrove?”) features four categories to be defined (an ecosystem; transition environmental; suffers action of tides; and animal nursery), and 39.4% of people didn’t mention any of the required categories. The second question (“What are animals can be found in the mangrove?”) features five categories (mammals; fish; reptiles; birds; and invertebrates), and 37.9% of people mentioned two categories. The third question (“As the theme “crab” can be treated in a classroom for elementary school students?”) was open and all information was considered and categorized, with the category “Lectures” most cited (26.4%). The results in vast majority showed low knowledge acquired by students after the activity, which shows the need for innovations in the techniques for better efficiency and integration of the population to the mangrove ecosystem.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-21
2016-08-04T13:36:02Z
2016-08-04T13:36:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1550
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.
2176-9761
http://hdl.handle.net/11449/142643
ISSN2176-9761-2015-01-05-joao.pdf
6829111589524333
url http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1550
http://hdl.handle.net/11449/142643
identifier_str_mv 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.
2176-9761
ISSN2176-9761-2015-01-05-joao.pdf
6829111589524333
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Congresso de extensão universitária da UNESP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-5
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv PROEX
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv repositoriounesp@unesp.br
_version_ 1826303537895702528