Relato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1550 http://hdl.handle.net/11449/142643 |
Resumo: | The present study aims report an Environmental Education (EE) experience on mangroves and assess the knowledge acquired by academics in Pedagogy participating in such activity. A semistructured questionnaire was applied with three questions to 66 students from first to fourth year of this undergraduate course at an university located in the central coast of the State of São Paulo. The three questions were evaluated of qualiquantitative way. The first question (“What’s mangrove?”) features four categories to be defined (an ecosystem; transition environmental; suffers action of tides; and animal nursery), and 39.4% of people didn’t mention any of the required categories. The second question (“What are animals can be found in the mangrove?”) features five categories (mammals; fish; reptiles; birds; and invertebrates), and 37.9% of people mentioned two categories. The third question (“As the theme “crab” can be treated in a classroom for elementary school students?”) was open and all information was considered and categorized, with the category “Lectures” most cited (26.4%). The results in vast majority showed low knowledge acquired by students after the activity, which shows the need for innovations in the techniques for better efficiency and integration of the population to the mangrove ecosystem. |
id |
UNSP_92af528c36af5c0dc8e945c79ed003f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/142643 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Relato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezaisEnvironmental educationMangroveUniversity extensionEducação ambientalManguezalExtensão universitáriaThe present study aims report an Environmental Education (EE) experience on mangroves and assess the knowledge acquired by academics in Pedagogy participating in such activity. A semistructured questionnaire was applied with three questions to 66 students from first to fourth year of this undergraduate course at an university located in the central coast of the State of São Paulo. The three questions were evaluated of qualiquantitative way. The first question (“What’s mangrove?”) features four categories to be defined (an ecosystem; transition environmental; suffers action of tides; and animal nursery), and 39.4% of people didn’t mention any of the required categories. The second question (“What are animals can be found in the mangrove?”) features five categories (mammals; fish; reptiles; birds; and invertebrates), and 37.9% of people mentioned two categories. The third question (“As the theme “crab” can be treated in a classroom for elementary school students?”) was open and all information was considered and categorized, with the category “Lectures” most cited (26.4%). The results in vast majority showed low knowledge acquired by students after the activity, which shows the need for innovations in the techniques for better efficiency and integration of the population to the mangrove ecosystem.O presente trabalho tem por objetivo relatar a aplicação de uma atividade de Educação Ambiental (EA) sobre manguezais para acadêmicos de Pedagogia, além de avaliar os conhecimentos adquiridos por estes alunos. Um questionário semiestruturado com três questões foi aplicado para 66 alunos de primeiro à quarto anos do Curso de Pedagogia, de uma universidade localizada no Litoral Centro do Estado de São Paulo. As questões foram avaliadas de forma quali-quantitativa. A questão 1 (“O que é manguezal?”) apresentou quatro categorias de definição (um ecossistema; ambiente de transição; sofre ação de marés; e berçário animal), com 39,4% das pessoas não se enquadrando a nenhuma dessas categorias. A questão 2 (“Quais animais podem ser encontrados no manguezal?”) apresentou cinco categorias (mamíferos; peixes; répteis; aves; e invertebrados), com e 37,9% das pessoas citando duas delas. A questão 3 (“Como o tema caranguejo pode ser tratado em uma sala de aula para alunos do Ensino Fundamental I?”), por ser aberta, teve todas as informações avaliadas e categorizadas, sendo a categoria “Aulas Teóricas” a mais citada (26,4%). Grande parte dos resultados demonstra o reduzido conhecimento adquirido pelos alunos após a atividade, implicando na necessidade de inovações nas técnicas utilizadas, visando melhor eficácia e integração da população com o ecossistema manguezal.Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Ciências Biológicas, Instituto de Biociências de São VicenteUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)João, Marcio Camargo Araujo [UNESP]Talamoni, Ana Carolina Biscalquini [UNESP]Pimenta, Camila Evelyn Rodrigues [UNESP]Luiz, Victor dos Santos [UNESP]Pinheiro, Marcelo Antonio Amaro [UNESP]2016-08-04T13:36:02Z2016-08-04T13:36:02Z2015-09-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-5application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/15508º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142643ISSN2176-9761-2015-01-05-joao.pdf6829111589524333PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-10-24T12:55:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142643Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-10-24T12:55:54Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezais |
title |
Relato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezais |
spellingShingle |
Relato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezais João, Marcio Camargo Araujo [UNESP] Environmental education Mangrove University extension Educação ambiental Manguezal Extensão universitária |
title_short |
Relato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezais |
title_full |
Relato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezais |
title_fullStr |
Relato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezais |
title_full_unstemmed |
Relato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezais |
title_sort |
Relato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezais |
author |
João, Marcio Camargo Araujo [UNESP] |
author_facet |
João, Marcio Camargo Araujo [UNESP] Talamoni, Ana Carolina Biscalquini [UNESP] Pimenta, Camila Evelyn Rodrigues [UNESP] Luiz, Victor dos Santos [UNESP] Pinheiro, Marcelo Antonio Amaro [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Talamoni, Ana Carolina Biscalquini [UNESP] Pimenta, Camila Evelyn Rodrigues [UNESP] Luiz, Victor dos Santos [UNESP] Pinheiro, Marcelo Antonio Amaro [UNESP] |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
João, Marcio Camargo Araujo [UNESP] Talamoni, Ana Carolina Biscalquini [UNESP] Pimenta, Camila Evelyn Rodrigues [UNESP] Luiz, Victor dos Santos [UNESP] Pinheiro, Marcelo Antonio Amaro [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental education Mangrove University extension Educação ambiental Manguezal Extensão universitária |
topic |
Environmental education Mangrove University extension Educação ambiental Manguezal Extensão universitária |
description |
The present study aims report an Environmental Education (EE) experience on mangroves and assess the knowledge acquired by academics in Pedagogy participating in such activity. A semistructured questionnaire was applied with three questions to 66 students from first to fourth year of this undergraduate course at an university located in the central coast of the State of São Paulo. The three questions were evaluated of qualiquantitative way. The first question (“What’s mangrove?”) features four categories to be defined (an ecosystem; transition environmental; suffers action of tides; and animal nursery), and 39.4% of people didn’t mention any of the required categories. The second question (“What are animals can be found in the mangrove?”) features five categories (mammals; fish; reptiles; birds; and invertebrates), and 37.9% of people mentioned two categories. The third question (“As the theme “crab” can be treated in a classroom for elementary school students?”) was open and all information was considered and categorized, with the category “Lectures” most cited (26.4%). The results in vast majority showed low knowledge acquired by students after the activity, which shows the need for innovations in the techniques for better efficiency and integration of the population to the mangrove ecosystem. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-21 2016-08-04T13:36:02Z 2016-08-04T13:36:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1550 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015. 2176-9761 http://hdl.handle.net/11449/142643 ISSN2176-9761-2015-01-05-joao.pdf 6829111589524333 |
url |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1550 http://hdl.handle.net/11449/142643 |
identifier_str_mv |
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015. 2176-9761 ISSN2176-9761-2015-01-05-joao.pdf 6829111589524333 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Congresso de extensão universitária da UNESP |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-5 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
PROEX reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositoriounesp@unesp.br |
_version_ |
1826303537895702528 |