Black Paul: a soul music no Brasil nos anos 1970
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/127967 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/02-09-2015/000846628.pdf |
Resumo: | This thesis investigates the acclimatisation of soul music genres in Brazil in the 70's by the analysing the songs of important black musicians of the era: Tim Maia, Jorge Ben and Tony Tornado as well as the movement called Black Rio. We suggest an inflection on the formation of the black identity in the country that represented the emergence of a black structure of feelings in transnational levels. This structure of feelings is chacacterised by its ethinic affirmation and its internationalism tied to black western counterculture. In a repressive political context of dictatorship, this musical movement helped bring together young black men around political identity and made a clear objection to the myth of racial democracy, the official ideology of the civil-military regime |
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Black Paul: a soul music no Brasil nos anos 1970MúsicaSoul (Música)IdentidadeCulturaCiências sociais - Aspectos culturaisSoul musicThis thesis investigates the acclimatisation of soul music genres in Brazil in the 70's by the analysing the songs of important black musicians of the era: Tim Maia, Jorge Ben and Tony Tornado as well as the movement called Black Rio. We suggest an inflection on the formation of the black identity in the country that represented the emergence of a black structure of feelings in transnational levels. This structure of feelings is chacacterised by its ethinic affirmation and its internationalism tied to black western counterculture. In a repressive political context of dictatorship, this musical movement helped bring together young black men around political identity and made a clear objection to the myth of racial democracy, the official ideology of the civil-military regimeEsta tese investiga a aclimatação do gênero musical soul music no Brasil dos anos 1970. Por meio da análise da canção de importantes músicos negros da época: Tim Maia, Jorge Ben e Tony Tornado, bem como do chamado movimento Black Rio, sugerimos uma inflexão na formação de uma identidade negra no país, o que representou a emergência de uma estrutura de sentimentos negra e transnacional. Esta estrutura de sentimentos se caracterizou pela sua afirmação étnica e pelo seu internacionalismo vinculado à contracultura negra ocidental. No contexto político repressivo da ditadura, este movimento musical ajudou a aglutinar jovens negros em torno de uma política de identidades, além de fazer uma oposição manifesta ao mito da democracia racial, ideologia oficial do regime civil-militarCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Eliana Maria de Melo [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Paiva, Carlos Eduardo Amaral de [UNESP]2015-09-17T15:26:54Z2015-09-17T15:26:54Z2015-07-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis169 f. : il.application/pdfPAIVA, Carlos Eduardo Amaral de. Black Paul: a soul music no Brasil nos anos 1970. 2015. 169 f. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciencias e Letras (Campus de Araraquara), 2015.http://hdl.handle.net/11449/127967000846628http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/02-09-2015/000846628.pdf33004030017P77578164996915641Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T19:35:19Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127967Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:55:53.651996Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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