Black Paul: a soul music no Brasil nos anos 1970

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paiva, Carlos Eduardo Amaral de [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/127967
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/02-09-2015/000846628.pdf
Resumo: This thesis investigates the acclimatisation of soul music genres in Brazil in the 70's by the analysing the songs of important black musicians of the era: Tim Maia, Jorge Ben and Tony Tornado as well as the movement called Black Rio. We suggest an inflection on the formation of the black identity in the country that represented the emergence of a black structure of feelings in transnational levels. This structure of feelings is chacacterised by its ethinic affirmation and its internationalism tied to black western counterculture. In a repressive political context of dictatorship, this musical movement helped bring together young black men around political identity and made a clear objection to the myth of racial democracy, the official ideology of the civil-military regime
id UNSP_99e7bff0e6be2042872e9eed7bb0bc13
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127967
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Black Paul: a soul music no Brasil nos anos 1970MúsicaSoul (Música)IdentidadeCulturaCiências sociais - Aspectos culturaisSoul musicThis thesis investigates the acclimatisation of soul music genres in Brazil in the 70's by the analysing the songs of important black musicians of the era: Tim Maia, Jorge Ben and Tony Tornado as well as the movement called Black Rio. We suggest an inflection on the formation of the black identity in the country that represented the emergence of a black structure of feelings in transnational levels. This structure of feelings is chacacterised by its ethinic affirmation and its internationalism tied to black western counterculture. In a repressive political context of dictatorship, this musical movement helped bring together young black men around political identity and made a clear objection to the myth of racial democracy, the official ideology of the civil-military regimeEsta tese investiga a aclimatação do gênero musical soul music no Brasil dos anos 1970. Por meio da análise da canção de importantes músicos negros da época: Tim Maia, Jorge Ben e Tony Tornado, bem como do chamado movimento Black Rio, sugerimos uma inflexão na formação de uma identidade negra no país, o que representou a emergência de uma estrutura de sentimentos negra e transnacional. Esta estrutura de sentimentos se caracterizou pela sua afirmação étnica e pelo seu internacionalismo vinculado à contracultura negra ocidental. No contexto político repressivo da ditadura, este movimento musical ajudou a aglutinar jovens negros em torno de uma política de identidades, além de fazer uma oposição manifesta ao mito da democracia racial, ideologia oficial do regime civil-militarCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Eliana Maria de Melo [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Paiva, Carlos Eduardo Amaral de [UNESP]2015-09-17T15:26:54Z2015-09-17T15:26:54Z2015-07-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis169 f. : il.application/pdfPAIVA, Carlos Eduardo Amaral de. Black Paul: a soul music no Brasil nos anos 1970. 2015. 169 f. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciencias e Letras (Campus de Araraquara), 2015.http://hdl.handle.net/11449/127967000846628http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/02-09-2015/000846628.pdf33004030017P77578164996915641Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-14T06:18:41Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127967Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-14T06:18:41Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Black Paul: a soul music no Brasil nos anos 1970
title Black Paul: a soul music no Brasil nos anos 1970
spellingShingle Black Paul: a soul music no Brasil nos anos 1970
Paiva, Carlos Eduardo Amaral de [UNESP]
Música
Soul (Música)
Identidade
Cultura
Ciências sociais - Aspectos culturais
Soul music
title_short Black Paul: a soul music no Brasil nos anos 1970
title_full Black Paul: a soul music no Brasil nos anos 1970
title_fullStr Black Paul: a soul music no Brasil nos anos 1970
title_full_unstemmed Black Paul: a soul music no Brasil nos anos 1970
title_sort Black Paul: a soul music no Brasil nos anos 1970
author Paiva, Carlos Eduardo Amaral de [UNESP]
author_facet Paiva, Carlos Eduardo Amaral de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Souza, Eliana Maria de Melo [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Paiva, Carlos Eduardo Amaral de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Música
Soul (Música)
Identidade
Cultura
Ciências sociais - Aspectos culturais
Soul music
topic Música
Soul (Música)
Identidade
Cultura
Ciências sociais - Aspectos culturais
Soul music
description This thesis investigates the acclimatisation of soul music genres in Brazil in the 70's by the analysing the songs of important black musicians of the era: Tim Maia, Jorge Ben and Tony Tornado as well as the movement called Black Rio. We suggest an inflection on the formation of the black identity in the country that represented the emergence of a black structure of feelings in transnational levels. This structure of feelings is chacacterised by its ethinic affirmation and its internationalism tied to black western counterculture. In a repressive political context of dictatorship, this musical movement helped bring together young black men around political identity and made a clear objection to the myth of racial democracy, the official ideology of the civil-military regime
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-17T15:26:54Z
2015-09-17T15:26:54Z
2015-07-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PAIVA, Carlos Eduardo Amaral de. Black Paul: a soul music no Brasil nos anos 1970. 2015. 169 f. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciencias e Letras (Campus de Araraquara), 2015.
http://hdl.handle.net/11449/127967
000846628
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/02-09-2015/000846628.pdf
33004030017P7
7578164996915641
identifier_str_mv PAIVA, Carlos Eduardo Amaral de. Black Paul: a soul music no Brasil nos anos 1970. 2015. 169 f. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciencias e Letras (Campus de Araraquara), 2015.
000846628
33004030017P7
7578164996915641
url http://hdl.handle.net/11449/127967
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/02-09-2015/000846628.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 169 f. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965611035459584