A construção do ator mulher contemporânea em publicidades de Você S/A

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Raíssa Medici de [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Nascimento, Edna Maria Fernandes dos Santos [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.fclar.unesp.br/casa/article/view/6102
http://hdl.handle.net/11449/125127
Resumo: In this article, we aim at analysing, from the perspective of greimasian semiotic theory, how the actor contemporary woman is built in three advertisements published in the magazine VOCÊ S/A in editions of years 2001, 2004 and 2011. Although we have chosen to organize the analysis in that order, the issue of time is not the focus of our work. Our focus in this work will be on the thematic roles of wife, mother, housewife, professional and “woman”, played by the actor who, entering in conjunction with the advertised objects, can be a fulfilled wife/mother and a successful professional or, even, can be “more woman”.
id UNSP_9b52c68e876c1d4377b0468d723455dd
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125127
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A construção do ator mulher contemporânea em publicidades de Você S/AThe construction of the actor contemporary woman in Você S/A advertisementsWomanVOCÊ S/A magazineAdvertisementGreimassian semioticsActorMulherRevista VOCÊ S/APublicidadeSemiótica greimasianaAtorIn this article, we aim at analysing, from the perspective of greimasian semiotic theory, how the actor contemporary woman is built in three advertisements published in the magazine VOCÊ S/A in editions of years 2001, 2004 and 2011. Although we have chosen to organize the analysis in that order, the issue of time is not the focus of our work. Our focus in this work will be on the thematic roles of wife, mother, housewife, professional and “woman”, played by the actor who, entering in conjunction with the advertised objects, can be a fulfilled wife/mother and a successful professional or, even, can be “more woman”.Neste artigo, nosso objetivo é analisar, sob a perspectiva da teoria semiótica greimasiana, o modo como o ator mulher contemporânea é construído em três publicidades veiculadas no periódico VOCÊ S/A em exemplares dos anos 2001, 2004 e 2011. Embora tenhamos optado por organizar as análises nessa ordem, a questão temporal não é o cerne do nosso trabalho. Nosso enfoque, neste trabalho, recairá sobre os papéis temáticos de esposa, mãe, dona-de-casa, profissional e “mulher”, desempenhados por esse ator que, entrando em conjunção com os objetos anunciados, pode ser esposa/mãe realizada e profissional bem-sucedida ou, ainda, pode ser “mais mulher”.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, RODOVIA ARARAQUARA-JAÚ KM 1, DOS MACHADOS, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, RODOVIA ARARAQUARA-JAÚ KM 1, DOS MACHADOS, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Raíssa Medici de [UNESP]Nascimento, Edna Maria Fernandes dos Santos [UNESP]2015-07-15T18:28:29Z2015-07-15T18:28:29Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article85-100application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/casa/article/view/6102CASA, v. 11, n. 1, p. 85-100, 2013.1679-3404http://hdl.handle.net/11449/125127ISSN1679-3404-2013-11-01-85-100.pdf2615353261530046Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCASAinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-02T06:22:12Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125127Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:57:06.921834Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A construção do ator mulher contemporânea em publicidades de Você S/A
The construction of the actor contemporary woman in Você S/A advertisements
title A construção do ator mulher contemporânea em publicidades de Você S/A
spellingShingle A construção do ator mulher contemporânea em publicidades de Você S/A
Oliveira, Raíssa Medici de [UNESP]
Woman
VOCÊ S/A magazine
Advertisement
Greimassian semiotics
Actor
Mulher
Revista VOCÊ S/A
Publicidade
Semiótica greimasiana
Ator
title_short A construção do ator mulher contemporânea em publicidades de Você S/A
title_full A construção do ator mulher contemporânea em publicidades de Você S/A
title_fullStr A construção do ator mulher contemporânea em publicidades de Você S/A
title_full_unstemmed A construção do ator mulher contemporânea em publicidades de Você S/A
title_sort A construção do ator mulher contemporânea em publicidades de Você S/A
author Oliveira, Raíssa Medici de [UNESP]
author_facet Oliveira, Raíssa Medici de [UNESP]
Nascimento, Edna Maria Fernandes dos Santos [UNESP]
author_role author
author2 Nascimento, Edna Maria Fernandes dos Santos [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Raíssa Medici de [UNESP]
Nascimento, Edna Maria Fernandes dos Santos [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Woman
VOCÊ S/A magazine
Advertisement
Greimassian semiotics
Actor
Mulher
Revista VOCÊ S/A
Publicidade
Semiótica greimasiana
Ator
topic Woman
VOCÊ S/A magazine
Advertisement
Greimassian semiotics
Actor
Mulher
Revista VOCÊ S/A
Publicidade
Semiótica greimasiana
Ator
description In this article, we aim at analysing, from the perspective of greimasian semiotic theory, how the actor contemporary woman is built in three advertisements published in the magazine VOCÊ S/A in editions of years 2001, 2004 and 2011. Although we have chosen to organize the analysis in that order, the issue of time is not the focus of our work. Our focus in this work will be on the thematic roles of wife, mother, housewife, professional and “woman”, played by the actor who, entering in conjunction with the advertised objects, can be a fulfilled wife/mother and a successful professional or, even, can be “more woman”.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-07-15T18:28:29Z
2015-07-15T18:28:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.fclar.unesp.br/casa/article/view/6102
CASA, v. 11, n. 1, p. 85-100, 2013.
1679-3404
http://hdl.handle.net/11449/125127
ISSN1679-3404-2013-11-01-85-100.pdf
2615353261530046
url http://seer.fclar.unesp.br/casa/article/view/6102
http://hdl.handle.net/11449/125127
identifier_str_mv CASA, v. 11, n. 1, p. 85-100, 2013.
1679-3404
ISSN1679-3404-2013-11-01-85-100.pdf
2615353261530046
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv CASA
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 85-100
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129377190281216