Ensino de animação 2D

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aiub, Fernanda [UNESP]
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/156589
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-05-22/000899928.pdf
Resumo: This work studies the teaching of 2D Animation in Brazil, taking the research Narrativa e Visualidade em Animação 2D (AIUB, 2017), in which was verified that animation is, in fact, an art, as starting point, and highlighting a comparative study between the techniques and processes used to make 2D animation in the USA and in Japan. This research focuses on the teaching of this art, observing, initially, the methods used by north Americans and Japanese people, and mostly, analyzing the curriculum of the Bachelor in Animation programs that exist in Brazil. Starting from that analysis results a curriculum proposal for a Bachelor in Animation course focused in preparing capable professionals to enter the animation market upon graduation. The selling points of this curriculum are the development of practical abilities and theoretical knowledge that have significance to someone working in that area.
id UNSP_9be362fc5b5bda399660ac39199bef53
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/156589
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Ensino de animação 2DAnimação (Cinematografia) - BrasilAnimação (Cinematografia) - Estudo e ensinoDesenho animadoAnimation (Cinematography)This work studies the teaching of 2D Animation in Brazil, taking the research Narrativa e Visualidade em Animação 2D (AIUB, 2017), in which was verified that animation is, in fact, an art, as starting point, and highlighting a comparative study between the techniques and processes used to make 2D animation in the USA and in Japan. This research focuses on the teaching of this art, observing, initially, the methods used by north Americans and Japanese people, and mostly, analyzing the curriculum of the Bachelor in Animation programs that exist in Brazil. Starting from that analysis results a curriculum proposal for a Bachelor in Animation course focused in preparing capable professionals to enter the animation market upon graduation. The selling points of this curriculum are the development of practical abilities and theoretical knowledge that have significance to someone working in that area.Este trabalho é um estudo sobre o ensino de Animação 2D no Brasil, partindo da pesquisa Narrativa e Visualidade em Animação 2D (AIUB, 2017), na qual se constatou o fato de animação ser arte, destacando as comparações entre os processos e técnicas de criação em animação 2D nos Estados Unidos e no Japão. A presente pesquisa se debruça sobre o ensino desta arte, observando, inicialmente, os métodos utilizados pelos estadunidenses e japoneses e, principalmente, analisando os currículos dos cursos de Bacharelado em Cinema e Animação do Brasil. De tal análise, resulta uma proposta de curso que se propõe a contemplar as necessidades fundamentais para a inserção do profissional da animação no mercado, destacando o desenvolvimento de habilidades práticas e conhecimentos teóricos significativos para a animação 2D.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Romagnolo, Sérgio Mauro [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Aiub, Fernanda [UNESP]2018-09-19T17:27:56Z2018-09-19T17:27:56Z2017-12-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis43 p.application/pdfAIUB, Fernanda. Ensino de animação 2D. 2017. 43 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura - Artes Visuais), Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2017.http://hdl.handle.net/11449/156589000899929http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-05-22/000899928.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-11T06:18:30Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156589Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:04:00.308520Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino de animação 2D
title Ensino de animação 2D
spellingShingle Ensino de animação 2D
Aiub, Fernanda [UNESP]
Animação (Cinematografia) - Brasil
Animação (Cinematografia) - Estudo e ensino
Desenho animado
Animation (Cinematography)
title_short Ensino de animação 2D
title_full Ensino de animação 2D
title_fullStr Ensino de animação 2D
title_full_unstemmed Ensino de animação 2D
title_sort Ensino de animação 2D
author Aiub, Fernanda [UNESP]
author_facet Aiub, Fernanda [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Romagnolo, Sérgio Mauro [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Aiub, Fernanda [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Animação (Cinematografia) - Brasil
Animação (Cinematografia) - Estudo e ensino
Desenho animado
Animation (Cinematography)
topic Animação (Cinematografia) - Brasil
Animação (Cinematografia) - Estudo e ensino
Desenho animado
Animation (Cinematography)
description This work studies the teaching of 2D Animation in Brazil, taking the research Narrativa e Visualidade em Animação 2D (AIUB, 2017), in which was verified that animation is, in fact, an art, as starting point, and highlighting a comparative study between the techniques and processes used to make 2D animation in the USA and in Japan. This research focuses on the teaching of this art, observing, initially, the methods used by north Americans and Japanese people, and mostly, analyzing the curriculum of the Bachelor in Animation programs that exist in Brazil. Starting from that analysis results a curriculum proposal for a Bachelor in Animation course focused in preparing capable professionals to enter the animation market upon graduation. The selling points of this curriculum are the development of practical abilities and theoretical knowledge that have significance to someone working in that area.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-04
2018-09-19T17:27:56Z
2018-09-19T17:27:56Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv AIUB, Fernanda. Ensino de animação 2D. 2017. 43 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura - Artes Visuais), Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2017.
http://hdl.handle.net/11449/156589
000899929
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-05-22/000899928.pdf
identifier_str_mv AIUB, Fernanda. Ensino de animação 2D. 2017. 43 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura - Artes Visuais), Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2017.
000899929
url http://hdl.handle.net/11449/156589
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-05-22/000899928.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 43 p.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129156383244288