Disparos: ensaios sobre fotografia de guerra

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Loconte, Lucas de Oliveira [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/126704
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-07-21/000841587.pdf
Resumo: Once the choices set involved in the selection of compositional techniques of a photography is mediated by ideological universes, this final project aims to analyze the photographic coverage of the World War II presented in the brazilian publication Revista da Semana during the period in which Brazil was part of the conflict (1942 to 1945). We study the different composition techniques used and the different effects of meaning articulated by these techniques. Thus, our goal is to see how the repetitions are articulated and the translations of meaning in photojournalistic composition from its narrative structure, that is, their way of coded organization. For this, we used the analysis methodology proposed by Umberto Eco on the rhetoric of the image, involving the five levels of photography decomposition (ie iconic levels, iconographic, tropological, topic and enthymematic). We will analyze these images from the perspective of the effects of meaning that the composition techniques to engender glimpse which were woven meanings to this event in that specific space, and which were mediated discourses of Brazilian participation in the conflict
id UNSP_9c3d0251eb2e1eed4061c5a6e4ec0d4d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126704
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Disparos: ensaios sobre fotografia de guerraFotografiaJornalismoGuerra Mundial - 1939-1945HistóriaFotojornalismoPhotographyOnce the choices set involved in the selection of compositional techniques of a photography is mediated by ideological universes, this final project aims to analyze the photographic coverage of the World War II presented in the brazilian publication Revista da Semana during the period in which Brazil was part of the conflict (1942 to 1945). We study the different composition techniques used and the different effects of meaning articulated by these techniques. Thus, our goal is to see how the repetitions are articulated and the translations of meaning in photojournalistic composition from its narrative structure, that is, their way of coded organization. For this, we used the analysis methodology proposed by Umberto Eco on the rhetoric of the image, involving the five levels of photography decomposition (ie iconic levels, iconographic, tropological, topic and enthymematic). We will analyze these images from the perspective of the effects of meaning that the composition techniques to engender glimpse which were woven meanings to this event in that specific space, and which were mediated discourses of Brazilian participation in the conflictUma vez que o conjunto de escolhas envolvido na seleção das técnicas composicionais de uma fotografia é mediado por universos ideológicos, o presente trabalho tem como objetivo analisar a cobertura fotográfica da Segunda Guerra Mundial realizada pela Revista da Semana durante o período em que o Brasil fez parte do conflito (1942 a 1945). Estudaremos as diferentes técnicas de composição utilizadas, bem como os diferentes efeitos de sentido articulados por essas técnicas. Com isso, o nosso objetivo é verificar como são articuladas as repetições e as translações de significado na composição fotojornalística a partir de sua estrutura narrativa, ou seja, de sua forma de organização codificada. Para isso, serão utilizadas como metodologia de análise as propostas de Umberto Eco sobre a retórica da imagem, envolvendo os cinco níveis de decomposição da fotografia (a saber, níveis icônico, iconográfico, tropológico, tópico e entimemático). Nós iremos analisar essas imagens sob a perspectiva dos efeitos de sentido que as técnicas de composição engendram para entrever quais foram as significações urdidas a esse acontecimento nesse espaço específico, bem como quais foram os discursos mediados acerca da participação brasileira no conflitoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Casadei, Eliza Bachega [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Loconte, Lucas de Oliveira [UNESP]2015-08-20T18:50:13Z2015-08-20T18:50:13Z2015-04-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfLOCONTE, Lucas de Oliveira. Disparos: ensaios sobre fotografia de guerra. 2015. . Trabalho de Conclusão de Curso (bacharel em Comunicação Social - habilitação em Jornalismo) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2015.http://hdl.handle.net/11449/126704000841587http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-07-21/000841587.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-19T19:14:26Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126704Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:38:21.584810Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Disparos: ensaios sobre fotografia de guerra
title Disparos: ensaios sobre fotografia de guerra
spellingShingle Disparos: ensaios sobre fotografia de guerra
Loconte, Lucas de Oliveira [UNESP]
Fotografia
Jornalismo
Guerra Mundial - 1939-1945
História
Fotojornalismo
Photography
title_short Disparos: ensaios sobre fotografia de guerra
title_full Disparos: ensaios sobre fotografia de guerra
title_fullStr Disparos: ensaios sobre fotografia de guerra
title_full_unstemmed Disparos: ensaios sobre fotografia de guerra
title_sort Disparos: ensaios sobre fotografia de guerra
author Loconte, Lucas de Oliveira [UNESP]
author_facet Loconte, Lucas de Oliveira [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Casadei, Eliza Bachega [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Loconte, Lucas de Oliveira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Fotografia
Jornalismo
Guerra Mundial - 1939-1945
História
Fotojornalismo
Photography
topic Fotografia
Jornalismo
Guerra Mundial - 1939-1945
História
Fotojornalismo
Photography
description Once the choices set involved in the selection of compositional techniques of a photography is mediated by ideological universes, this final project aims to analyze the photographic coverage of the World War II presented in the brazilian publication Revista da Semana during the period in which Brazil was part of the conflict (1942 to 1945). We study the different composition techniques used and the different effects of meaning articulated by these techniques. Thus, our goal is to see how the repetitions are articulated and the translations of meaning in photojournalistic composition from its narrative structure, that is, their way of coded organization. For this, we used the analysis methodology proposed by Umberto Eco on the rhetoric of the image, involving the five levels of photography decomposition (ie iconic levels, iconographic, tropological, topic and enthymematic). We will analyze these images from the perspective of the effects of meaning that the composition techniques to engender glimpse which were woven meanings to this event in that specific space, and which were mediated discourses of Brazilian participation in the conflict
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-20T18:50:13Z
2015-08-20T18:50:13Z
2015-04-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LOCONTE, Lucas de Oliveira. Disparos: ensaios sobre fotografia de guerra. 2015. . Trabalho de Conclusão de Curso (bacharel em Comunicação Social - habilitação em Jornalismo) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/126704
000841587
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-07-21/000841587.pdf
identifier_str_mv LOCONTE, Lucas de Oliveira. Disparos: ensaios sobre fotografia de guerra. 2015. . Trabalho de Conclusão de Curso (bacharel em Comunicação Social - habilitação em Jornalismo) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2015.
000841587
url http://hdl.handle.net/11449/126704
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-07-21/000841587.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128542166220800