O uso da aprendizagem baseada em problemas e a atuação docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.seer.ufu.br/index.php/braziliangeojournal/article/view/23475 http://hdl.handle.net/11449/122625 |
Resumo: | Recent national education policy documents have emphasized the importance of methodologies and problem-centered learning processes. The purpose of this article is to promote reflection on the problem-based learning (PBL) understood as a methodology that favors learning processes and the active role of students. PBL emerged in undergraduate medical and has been gaining ground not only in higher education but also in basic education. This conception of teaching-learning breaks with the traditional relationship teacher-student- knowledge, introducing new dynamics of relationships between subjects and those with knowledge. From this perspective the educational performance turns and brings new challenges to the teacher. |
id |
UNSP_9f1d850790ba14eb80953d936505575c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/122625 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O uso da aprendizagem baseada em problemas e a atuação docenteAprendizagem baseada em problemasDiretrizes nacionaisAtuação docenteProblem-based learningNational guidelinesTeaching performanceRecent national education policy documents have emphasized the importance of methodologies and problem-centered learning processes. The purpose of this article is to promote reflection on the problem-based learning (PBL) understood as a methodology that favors learning processes and the active role of students. PBL emerged in undergraduate medical and has been gaining ground not only in higher education but also in basic education. This conception of teaching-learning breaks with the traditional relationship teacher-student- knowledge, introducing new dynamics of relationships between subjects and those with knowledge. From this perspective the educational performance turns and brings new challenges to the teacher.Os recentes documentos orientadores da educação nacional vêm enfatizando a importância de metodologias problematizadoras e centradas em processos de aprendizagem. O objetivo do presente artigo é promover a reflexão sobre a aprendizagem baseada em problemas (ABP) compreendida como uma metodologia que privilegia os processos de aprendizagem e o papel ativo dos estudantes. A ABP surgiu em cursos de graduação da área médica e vem ganhando espaço não apenas no ensino superior, como também na educação básica. Esta concepção de ensino-aprendizagem rompe com a tradicional relação professor-aluno-conhecimento, introduzindo novas dinâmicas de relacionamento entre os sujeitos e destes com o conhecimento. Sob esta perspectiva a atuação docente transforma-se e traz novos desafios ao professor.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, R. Cristovão Colombo, 2265, Jd. Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, R. Cristovão Colombo, 2265, Jd. Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Klein, Ana Maria [UNESP]2015-04-27T11:55:54Z2015-04-27T11:55:54Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article288-298application/pdfhttp://www.seer.ufu.br/index.php/braziliangeojournal/article/view/23475Brazilian Geographical Journal: geosciences and humanities research medium, v. 4, n. 2 S, p. 288-298, 2013.2179-2321http://hdl.handle.net/11449/122625ISSN2179-2321-2013-04-02-288-298.pdf0777944599592711Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBrazilian Geographical Journal: geosciences and humanities research mediuminfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-25T06:13:14Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122625Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:39:33.285015Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O uso da aprendizagem baseada em problemas e a atuação docente |
title |
O uso da aprendizagem baseada em problemas e a atuação docente |
spellingShingle |
O uso da aprendizagem baseada em problemas e a atuação docente Klein, Ana Maria [UNESP] Aprendizagem baseada em problemas Diretrizes nacionais Atuação docente Problem-based learning National guidelines Teaching performance |
title_short |
O uso da aprendizagem baseada em problemas e a atuação docente |
title_full |
O uso da aprendizagem baseada em problemas e a atuação docente |
title_fullStr |
O uso da aprendizagem baseada em problemas e a atuação docente |
title_full_unstemmed |
O uso da aprendizagem baseada em problemas e a atuação docente |
title_sort |
O uso da aprendizagem baseada em problemas e a atuação docente |
author |
Klein, Ana Maria [UNESP] |
author_facet |
Klein, Ana Maria [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Klein, Ana Maria [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem baseada em problemas Diretrizes nacionais Atuação docente Problem-based learning National guidelines Teaching performance |
topic |
Aprendizagem baseada em problemas Diretrizes nacionais Atuação docente Problem-based learning National guidelines Teaching performance |
description |
Recent national education policy documents have emphasized the importance of methodologies and problem-centered learning processes. The purpose of this article is to promote reflection on the problem-based learning (PBL) understood as a methodology that favors learning processes and the active role of students. PBL emerged in undergraduate medical and has been gaining ground not only in higher education but also in basic education. This conception of teaching-learning breaks with the traditional relationship teacher-student- knowledge, introducing new dynamics of relationships between subjects and those with knowledge. From this perspective the educational performance turns and brings new challenges to the teacher. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-04-27T11:55:54Z 2015-04-27T11:55:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.seer.ufu.br/index.php/braziliangeojournal/article/view/23475 Brazilian Geographical Journal: geosciences and humanities research medium, v. 4, n. 2 S, p. 288-298, 2013. 2179-2321 http://hdl.handle.net/11449/122625 ISSN2179-2321-2013-04-02-288-298.pdf 0777944599592711 |
url |
http://www.seer.ufu.br/index.php/braziliangeojournal/article/view/23475 http://hdl.handle.net/11449/122625 |
identifier_str_mv |
Brazilian Geographical Journal: geosciences and humanities research medium, v. 4, n. 2 S, p. 288-298, 2013. 2179-2321 ISSN2179-2321-2013-04-02-288-298.pdf 0777944599592711 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Brazilian Geographical Journal: geosciences and humanities research medium |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
288-298 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128962697625600 |